"ממשלת הולנד מובילה מחקר כדי לגלות מה עלה בגורל הרכוש היהודי שנגזל בשואה, אך לא פחות מ-80 ערים, יישובים וכפרים בהולנד מסרבים להצטרף למשימה. חלקם אומרים שאין עוד יהודים ביישוב שלהם ואחרים אומרים שכבר החזירו את הרכוש, למרות שיש לנו מידע אחר בנושא. האנטישמיות בהולנד גדלה – זה נגיף שהתחיל במסעות הצלב בימי הביניים, בהמשך זה קרה בגלל תורת הגזע והיום קורה בגלל האנטי-ציונות".
כך אמר הרב בנימין ג'ייקובס, הרב הראשי של הולנד, בוועידה השנתית של איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA) אשר נפתחה אתמול (יום ב') בעיר פורטו בפורטוגל בשותפות עם ההסתדרות הציונית העולמית, הקהילה היהודית של פורטו ואיגוד EMIH. בוועידה משתתפים 150 ראשי קהילות וארגונים יהודיים מרחבי אירופה וחברי פרלמנט ממדינות היבשת ומהאיחוד האירופי.
3 צפייה בגלריה
הרב ג'ייקובס. "אנטישמיות עולה בהולנד"
הרב ג'ייקובס. "אנטישמיות עולה בהולנד"
הרב בנימין ג'ייקובס. "אנטישמיות עולה בהולנד"
(צילום: יואב דודקביץ')
במהלך הכנס חשף יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, כי לנוכח התגברות האנטישמיות בקמפוסים באירופה והתופעה המסוכנת של התנכלות אנשי סגל לסטודנטים יהודים ופרו-ישראליים, מקים איגוד הארגונים היהודים באירופה כוח משימה ותוכנית מלגות לסטודנטים וצעירים יהודים בניסיון לבלום את התופעה.
"בזמן שאנו נפגשים כאן, ממשלות ברחבי אירופה מציגות תוכניות המשפיעות על החיים היהודיים באירופה. לצערי לא תמיד אחרי שנועצו בנו – מנהיגי הציבור שהחלטות אלו נוגעות לאורח חייו ואף לביטחונו יותר מכול. כמנהיגים יהודים, עלינו לשאול את עצמנו איזה סוג של עתיד אנחנו רוצים לראות ומה אנחנו יכולים לעשות מול הממשלות והאיחוד האירופי כדי להפוך את החזון הזה למציאות", אמר הרב מרגולין.

התקפות אנטישמיות ברחוב

הרב ג'ייקובס סיפר שלפני מספר שבועות שוחח עם ראש עיר שלפני השואה הייתה בה קהילה יהודית גדולה, אבל רובה נספתה ואחרי המלחמה נשארו בה רק שני ניצולים. "היה בית כנסת שם. ראש העיר הלך ליהודים ואמר שרוצים לקנות את בית הכנסת, וערך בית הכנסת נמוך כי אין יותר מתפללים. קודם רצחו את היהודים – ואז אמרו שאין ערך לבית הכנסת כי אין שם יהודים... היום אם אני נואם בפני קהל של לא-יהודים בהולנד אני מקבל מחמאות על ההולנדית שלי, וההולנדית שלי טובה מאוד. אני אומר: סליחה, אבל אני הולנדי כבר כמה דורות. הם משיבים לי: סליחה, חשבנו שאתה יהודי".
3 צפייה בגלריה
הרב מרגולין בכנס באירופה
הרב מרגולין בכנס באירופה
הרב מנחם מרגולין בכנס באירופה. עזרה לסטודנטים יהודים
(צילום: יואב דודקביץ')
הרב ג'ייקובס תיאר כי הוא סופג התקפות אנטישמיות ברחוב. בשבת האחרונה בדרך לבית הכנסת ראה גרפיטי שהשווה מגן דוד לצלב קרס. לפני שלושה שבועות צעקו לעברו שני נערים ברחוב: "Free Palestine". "היו צלבי קרס כאלה בחמישה מקומות בשכונה שאני גר בה. הפירוש הוא שישראל היא כביכול כמו הנאצים. היו לי שיחות עם שר וראש המחלקה למלחמה בטרור – הם מסכימים איתי לגבי הסכנה ומבינים. אבל האחרים – שהם הרוב – אין לי שיח איתם כי הם לא מעוניינים. זה עניין פוליטי. אם השמאל כל היום מדברים רק על ישראל, זה יוצר הרבה אנטישמיות. בכל פעם שקורה משהו בישראל, כמו מבצע מגן וחץ – המשטרה מסיירת ליד הבית שלי".
הרב ג'ייקובס תיאר שבשבת בדרך לבית הכנסת ראה גרפיטי שהשווה מגן דוד לצלב קרס: "הפירוש הוא שישראל היא כביכול כמו הנאצים. היה את זה בחמישה מקומות בשכונה שאני גר בה"
סגן נשיאת הנציבות האירופית, מרגריטיס שינאס, אמר בוועידה: "האנטישמיות נמצאת בעלייה ולצערנו, מוסדות יהודים ברחבי היבשת נדרשים להשקיע יותר ויותר באבטחה. הנתונים מראים כי כ-38% מהיהודים באירופה שוקלים לעזוב את אירופה כי הם מרגישים לא בטוחים. זה לא מקובל עלינו. מדובר בבושה ועל כל ממשלה באיחוד האירופי להגן על אזרחיה". שינאס ציין כי 19 ממשלות באיחוד האירופי פרסמו עד כה תוכניות פעולה לאומיות למאבק באנטישמיות.
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית של פורטו, אמר כי "ממשלות רבות באירופה מבלבלות בין חיים יהודיים למורשת יהודית, ומתייחסים ליהדות כאסופת בתים עתיקים ששוקמו וכמה מוזיאונים עירוניים שנפתחים בשבת. אני גאה להיות נשיא קהילה שלוקחת ברצינות את החיים היהודים בהווה. קהילה שיש בה בתי כנסת פעילים, מסעדות כשרות, מוזיאון יהודי סגור בשבת ומוזיאון שואה שמקבל בברכה 50 אלף ילדים בשנה, ומלמד אותם שהמטרה של הפתרון הסופי הנאצי הייתה להשמיד את העם היהודי ולא את המיעוטים בכלל".
הקהילה היהודית בפורטו חנכה באחרונה בית עלמין יהודי – בפעם הראשונה מאז גירוש ספרד ופורטוגל לפני יותר מ-500 שנה, אז הכנסייה הרסה את בית הקברות היהודי בפורטו.
3 צפייה בגלריה
בית הקברות המחודש בפורטו
בית הקברות המחודש בפורטו
בית הקברות היהודי החדש בפורטו
(צילום: CIP/CJP)
הוועידה הגיעה לשיאה בהחלטה שהתקבלה בהצבעה בקרב כלל המנהיגים היהודים, ותועבר לממשלות ברחבי אירופה ולהנהגת מוסדות האיחוד האירופי. ההחלטה קובעת כי אנטישמיות היא תופעה ייחודית וחייבת לקבל התייחסות נפרדת בתוכניות לאומיות אחרות נגד שנאה, וקוראת לארגונים יהודיים אחרים לדחות את עיקרון "אינטרסקציונליות" בשל הדרה ציונית וחוסר סולידריות עם יהודים. בהמשך ההחלטה קראו המנהיגים היהודים גם לפוליטיקאים ישראלים להתעלות מעל חילוקי הדעות ולזכור שכל ישראל ערבים זה לזה, ודחקו בממשלות לחקיקה שמונעת מפוליטיקאים באיחוד האירופי בעלי עמדות אנטישמיות מוצהרות לכהן בתפקידים.
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, אמר: "אנו בממשלת ישראל פועלים ללא תנאי כדי לוודא שכלל הקהילות היהודיות בתפוצות יהיו מוגנות. בחודשים האחרונים אנו עדים למגמות מטרידות של התגברות אנטישמיות בקרב הדור הצעיר בקמפוסים ברחבי העולם. עלינו להתייחס לקמפיין נגד תנועת ה-BDS והאנטישמיות החדשה כלא פחות ממלחמה, ואין מקום לייאוש או כניעה. אנו מודעים כי בתקופות של מתיחות כאן במזרח התיכון, יהודי התפוצות בין אם באירופה או בארצות הברית נאלצים להתמודד עם עלייה במפלס האיבה, ואנו פועלים כדי לסייע להם".