שבוע וחצי לפני הבחירות לתפקידי הרבנים הראשיים – האווירה בין המטות השונים הולכת ונעשית מתוחה, בייחוד באגף הספרדי. בימים האחרונים דווחו לוועדת הבחירות המנהלת את הליך הבחירה מספר מקרים שבהם התבקשו חברי האספה הבוחרת לחתום על טופס תמיכה לאחד המועמדים גם בהליך לא מקובל.
לפי הכללים כל מועמד אמור להגיש לוועדה טופס תמיכה ובו חתומים לפחות 20 מחברי האספה, כאשר אין לחתום לשני מועמדים לתפקיד, וחבר שיחתום על שני טפסים – חתימתו תימחק משניהם. על פי המידע שהגיע לוועדה, התבקשו רבנים שכבר חתמו לרב מיכאל עמוס לחתום גם על טופס התמיכה ברב אחר. לחלק מהם הוסבר כי ניתן להסיר חתימה ולהעבירה למועמד אחר, ולאחרים נאמר כי ניתן לחתום בשני טפסים.
3 צפייה בגלריה
הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהו. במטה שלו טוענים: "חבר גוף בוחר דיווח שנדרש לצלם את פתק ההצבעה שלו, יש אווירה של הפחדה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היות שחתימות כפולות אינן נספרות, גורם המעורה בפרטים אומר כי הניסיון להביא לכך שהחותמים יופיעו ביותר מטופס אחד עלול להביא לכך שאחד המועמדים יודח מהמרוץ בלי שיגיע להצבעה, במקרה שיבוטלו חלק מהחתימות ויהיו לו פחות מ-20.
בשל הדיווחים האלה הבהירה אתמול (יום ג') היועצת המשפטית למשרד לשירותי דת, עו"ד גליה קליין, כי "יש להימנע מהכרה גורפת באפשרות ביטול חתימה על ידי מי מחברי הגוף הבוחר לאחר שזו ניתנה", זאת במטרה "למנוע לחצים פסולים על ידי מי מחברי האספה הבוחרת כדי שאלו ישנו את החלטתם". עוד אמרה כי חוק הרבנות הראשית אינו מתייחס למצב שבו חבר אספה מבטל את חתימתו. עם זאת הוא קובע שחבר אספה שחתם ליותר ממועמד אחד מכל עדה – כל חתימותיו בטלות.
ממטה מ"מ הרב הראשי כיום, הרב מיכאל עמוס, נמסר כי "הרבנים המתמודדים רוחשים כבוד רב האחד לשני, ולאורך השנים שיתפו פעולה בנושאים רבים למען עם ישראל. לא ניגרר לפרובוקציות של פעילי שטח המנסים לזרוע פירוד ומחלוקת בעם ישראל – בפרט בימים קשים אלו. והאמת והשלום אהבו".
3 צפייה בגלריה
הרב מיכאל עמוס
הרב מיכאל עמוס
הרב מיכאל עמוס. מהמטה שלו נמסר: "לא ניגרר לפרובוקציות של פעילי שטח המנסים לזרוע פירוד ומחלוקת"
3 צפייה בגלריה
הרב דוד יוסף
הרב דוד יוסף
הרב דוד יוסף. מועמד בולט לתפקיד הרב הספרדי הראשי
(צילום: יעקב כהן)
בתוך כך, מטה הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת המתמודד לרבנות הראשית, שלח מכתב למזכיר הוועדה צורי פורת ובו נכתב כי "חברים בגוף הבוחר מדווחים על שיחות מגורמים במשרד הדתות, שבהן הופעלו לחצים ואף איומים הקשורים למשרותיהם, וניתנו הנחיות מפורשות במי לתמוך. מצב זה בלתי נסבל, במיוחד לאור העובדה שחברי גוף הבוחר תלויים במשרד הדתות".
עוד צוין כי "חברי גוף בוחר אשר נתנו את חתימתם, שקלו לבטל את חתימתם מחשש לפגיעה בהם. מצב זה בלתי מתקבל על הדעת ומעיד על אווירה של הפחדה", וכי "חבר גוף בוחר דיווח כי נדרש לצלם את פתק ההצבעה שלו. דרישה זו חמורה ביותר ומעלה חששות כבדים לזיופים והטיית תוצאות הבחירות". בשל כלל אלה, ביקשו במטה הרב אליהו כי החתימות ייבדקו על ידי גורם חיצוני, וכי המטות השונים יציבו משקיפים מטעמם שיפקחו על כלל הליך הבחירות.
בשל טענות אלו, בימים האחרונים הובהרו לחברי ועדת הבחירות והגוף הבוחר כללי הבחירות וההליך התקין, הן של הגשת המועמדות והן של הליך הבחירה.
הרב משה מאיה מברך את הרב מיכאל עמוס ומביע בו תמיכה

יו"ר ועדת הבחירות לרבנים הראשיים, הרב שמואל חזן, פנה בשבוע שעבר בהבהרה למנכ"ל המשרד לשירותי דת, יהודה אבידן, והבהיר לו שעליו להימנע מכל פעולה שעשויה לסייע למועמד הרב דוד יוסף, הנתמך בידי רבני ש"ס – אחיו של הרב הראשי היוצא, הראשון לציון הרב יצחק יוסף. ההבהרה נעשתה לאחר פניית ארגון עתים באמצעות עו"ד יאיר מבורך שאג.
לאחר פטירת הרב יהודה דרעי שהיה מועמד לתפקיד הרב הספרדי הראשי, נראה הרב דוד יוסף כמועמד הטבעי שיקבל את תמיכת ש"ס – היות שהוא בנו של המנהיג המיתולוגי של התנועה, הרב עובדיה יוסף, ואחיו של הראשון לציון. אלא שבסיעה ובמועצת חכמי התורה טרם הוציאו הודעה רשמית על תמיכה בו. הרבנים במועצה פרסמו דברי תמיכה ברב יוסף, למעט אחד: באופן מפתיע, זקן חברי המועצה, הרב משה מאיה, הביע תמיכה דווקא בדיין בית הדין הגדול ומי שממלא היום את מקום הרב הראשי – הרב מיכאל עמוס.
גם המרוץ לתפקיד הרב הראשי האשכנזי נראה פתוח, בעיקר בעקבות הקושי של הציונות הדתית להתאחד סביב מועמד אחד מוסכם מטעמה. לאחר דחיות חוזרות ונשנות, הבחירות לרבנות הראשית צפויות להתקיים ב-29 בספטמבר, כ"ו באלול. בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים חברים 140 בוחרים, מתוכם 70 נבחרי ציבור ונציגי ציבור ו-70 רבנים.