בשיתוף קרן מנומדין
אירוע הסליחות והכנסת ספר התורה
(צילום: אלכס גמבורג)
אירוע הסליחות המסורתי שהתקיים אתמול, ה-7 באוקטובר, ברחבת הכותל המערבי בירושלים, היה יוצא דופן. במעמדן של מאות משפחות שכולות, פצועי צה"ל שחתמו על הספר בשיתוף ארגון נכי צה"ל, שורדי הנובה, תושבי העוטף, ניצולי שואה ועוד, הוכנס ספר התורה הייחודי שנכתב בשנה האחרונה לזכר הנופלים במלחמת חרבות ברזל באירוע הקפות עוצמתי - סגירת מעגל לאירוע שלא קרה בשנה שעברה בגלל האסון.
הספר נכתב באחדות ובקדושה, ונושא עמו את כאבה העמוק של החברה הישראלית לנוכח הטרגדיה האיומה שחוותה, לצד התקווה כי מתוך החורבן והצער תבוא פריחה, צמיחה ותקומה. שבע ההקפות השמחות והחגיגה שסביבו, סימלו את סיומו של המסע המטלטל שעבר הספר במהלך השנה האחרונה. ספר התורה החל להיכתב ימים ספורים לאחר האסון ובמהלך השנה עבר במוקדי האסון ביישובי עוטף עזה, אופקים, שדרות, נתיבות, רחבת הנובה, בית הנשיא ואף לקח חלק במצעד החיים באושוויץ.
הזמר והיוצר ישי ריבו השתתף אף הוא בהקפות המיוחדות ושר עם ההמונים ברחבת הכותל המערבי למען השבת החטופים והחטופות שנמצאים כבר שנה במנהרות החמאס.
"זה השלב האחרון של המסע הארוך של כתיבת הספר לזכרם של נרצחי ה-7 באוקטובר והחיילים שנפלו במלחמת חרבות ברזל", הסביר מר חיים טייב, מייסד ונשיא קרן מנומדין שיזם את הפרויקט המרגש ואמר: "זו סגירת מעגל. הכנסת ספר התורה, דווקא היום, דווקא ב-7 באוקטובר ברחבת הכותל, שנה לאחר פרוץ המלחמה ואירוע שבע ההקפות שעם ישראל לא זכה לו בשנה שעברה".
2 צפייה בגלריה
אירוע ההקפות - קרן מנומדין
אירוע ההקפות - קרן מנומדין
חיים טייב, מייסד קרן מנומדין
(באדיבות קרן מנומדין, שחר ירושלמי)
"אם לא נתאחד, לא נוכל להמשיך לחיות פה"
הרעיון שעמד מאחורי ספר התורה המיוחד, כדבריו של טייב, הוא שהתורה נתנה לעם ישראל כשבט אחד ומאוחד. "כוחנו באחדותנו", מדגיש טייב ומספר על אלפי האנשים שלקחו חלק בכתיבת הספר – מכל גווני קשת החברה הישראלית, "אנחנו נחיה פה לדורות, אבל אם לא נתאחד, אם לא נקשיב, אם לא נכבד אחד את השני, אם לא נבין שכל דעה היא דעה לגיטימית, לא נוכל להמשיך ולחיות פה במדינה הזאת, ולכן אין לנו ברירה, אלא להתאחד".
במהלך האירוע נכתבו האותיות האחרונות בספר המיוחד על ידי מספר אנשים וביניהם יעקב ארגמני, אביה של נועה שחולצה משבי חמאס במבצע ארנון. "זה כבוד גדול", הוא אומר בהתרגשות, "אני מול הכותל וזה נותן הרגשה טובה. אני מאמין שאחדות, כמו שמסמל הספר הזה, תגרום לנו להצליח כעם. וזאת ההזדמנות להשתתף בצערם של משפחות החללים ולאחל לפצועים החלמה מהירה ולאחל לשובם של כל החטופים כולל בן זוגה של ביתי שעדיין נמצא בשבי".
"עם ישראל כולו ביום הזה כואב מאוד את האסון הנורא שהיה לפני שנה, ביום שמחת תורה", אמר רב הכותל והמקומות הקדושים, הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א, "היום, ביוזמתו של חיים טייב, אנחנו מכניסים ספר תורה לרחבת הכותל המערבי לעילוי נשמתם של אותם אלפים שנפלו מאז יום שמחת תורה. ספר תורה הוא ספר דרכו עם ישראל התאחד מסביבו לאורך כל הדורות, והוא הנצחה לאותם נופלים, וכאן בכותל המערבי, המקום שמאחד את כולנו, המקום שבו כולנו מרגישים בו חלק מאותה שרשרת נצחית של עם ישראל, שעברה כל כך הרבה תהפוכות, כל כך הרבה מאבקים, כל כך הרבה מלחמות ושרדה כי עם ישראל חי, ספר התורה הזה יופקד לנצח כאן, לעילוי נשמותיהם".

2 צפייה בגלריה
אירוע ההקפות - קרן מנומדין
אירוע ההקפות - קרן מנומדין
"הבנים שנקברו הם גיבורים, זה דור הניצחון". ד"ר יחיאל לייטר
(צילום: שחר ירושלמי)
בין האורחים נכח גם ד"ר יחיאל לייטר, אביו של רס"ן משה ידידיה לייטר ז"ל שנפל בעזה, שכתב אות בספר התורה כחלק ממשלחת מצעד החיים באושוויץ. "כתבתי את האות בספר בבית הכנסת בקרקוב. סבתא שלי, שברחה מהנאצים וכל משפחתה שנספתה בשואה, נולדה בקרקוב וזה היה מרגש מאוד. לאחר האבל על בני, שנלחם עבור מדינת ישראל והעם היהודי, הצטרפות למשלחת עם מפוני העוטף ומשוחררי השבי בתוך מחנות הריכוז היה מעמד מרגש במיוחד והעובדה שאנחנו היום מכניסים את הספר לכותל – נותן משמעות לכל השנה הזאת".
לייטר סיכם ואמר כי "יש היפוך יוצרות בשנה האחרונה והורים קוברים את בניהם. אבל אלו בנים גיבורים, זה דור הניצחון שנלחם על קיומה של מדינת ישראל. השיח הבין-דורי מלא בגבורה ועוצמה".
בשיתוף קרן מנומדין
פורסם לראשונה: 14:45, 08.10.24