הקהילה היהודית בפורטו הגישה בשבוע שעבר תביעה לבית המשפט האזרחי בליסבון ובה היא תובעת פיצויים בסך 10 מיליון אירו מהמדינה. לטענת נציגי הקהילה, בשנת 2022 נפלו הקהילה ומנהיגיה קורבן ל"תוקפנות פוליטית" מצד התביעה והמשטרה בליסבון. לפי כתב התביעה, המהלכים שנקטו היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה בפורטוגל הולידו עשרות אלפי מסרים של שנאה נגד הקהילה ברשתות החברתיות ובעיתונות, וכמיליון פרסומים ברשת המקשרים בין שם הקהילה למילה שחיתות, מה שפגע אנושות בכל יכולת עתידית של הקהילה לגייס תרומות לפעילותה הדתית והתרבותית.
שבועות אחדים קודם לכן הגישה הקהילה לבית המשפט האירופי לזכויות האדם בשטרסבורג (ECHR) עתירה נגד ממשלת פורטוגל המתארת שורה של "פעולות ברוטליות" כנגד הקהילה ופגיעה בשמה הטוב תוך כדי הפרה בוטה של האמנה האירופית לזכויות אדם על ידי הרשויות הפורטוגליות.
3 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'. הדרכון שקיבל הצית את החקירה
(צילום: EPA)
התביעה הוגשה בפני בית המשפט האירופי לזכויות אדם בידי צוות של עורכי דין בראשותו של ד"ר עו"ד חיים כ"ץ ועו"ד שמואל כ"ץ, בשם הקהילה היהודית בפורטו, נגד ממשלת פורטוגל המואשמת על ידי הקהילה בלא פחות מאשר "עלילת דם של המאה ה-21".
לפי כתב התביעה והעתירה, ב-11 במרץ 2022 הופצה הודעה משותפת של משרד היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה בפורטוגל, שלפיה שני הגופים חוקרים את ביצוע הפשעים הבאים על ידי הקהילה היהודית בפורטו: התאגדות פלילית, שחיתות, זיוף, הונאת מס והלבנת הון.

הטענות נגד הדרכון לרומן אברמוביץ' לא הוכחו

הקהילות היהודיות בפורטו ובליסבון הוסמכו על ידי פורטוגל במסגרת העברת "החוק הספרדי" בשנת 2015 לבדוק ולתת אישור על מוצאם הספרדי והפורטוגלי של מבקשי אזרחות יהודים. עד היום כ-120 אלף ישראלים פנו לקהילות אלה וכ-60 אלף אושרו וקיבלו אזרחות פורטוגלית.
המקרה שהצית את המהלכים האגרסיביים נגד הקהילה היה סביב פרסומים בתקשורת הפורטוגלית שלפיהם איש העסקים והאוליגרך הרוסי, רומן אברמוביץ', מקורבו של פוטין שפתח באותה העת במלחמה נגד אוקראינה, קיבל את אישור מוצאו היהודי הספרדי מהקהילה היהודית בפורטו שלא כדין. לטענה מעולם לא הוצגה אף ראיה ולמעשה היא הוכחה כלא-נכונה על ידי הקהילה.
3 צפייה בגלריה
מתפללים בבית הכנסת בפורטו
מתפללים בבית הכנסת בפורטו
מתפללים בבית הכנסת בפורטו. המשטרה ערכה בו חיפוש
(צילום: CIP/CJP)
גם כתב התביעה וגם העתירה מתארים כיצד נעצר רב הקהילה וכיצד נערך חיפוש משפיל במוסדות הקהילה, בהם בית הכנסת מקור חיים כדורי הנחשב הגדול ביותר בחצי האי האיברי, המוזיאון היהודי ובתיהם של מנהיגי הקהילה. "מבלי לעמוד בסף המינימלי הנדרש למניעת פגיעה בזכויות אדם, נלקחו ממוסדות הקהילה מיליוני מסמכים והתכתבויות פרטיות הקשורות לקהילה ולחבריה, ממש כפי שעשתה האינקוויזיציה כשהפלילה גורמים בקהילה היהודית ופלשה לבתיהם ולמקומות העבודה שלהם, על סמך תלונות אנונימיות", נכתב.
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו, אמר כי "הארגון אינו יכול לסלוח על העובדה שעל סמך גינויים אנונימיים, בית הכנסת שלנו נרמס על ידי 15 שוטרים נושאי נשק, ועל החיפוש המשפיל והאלים בביתה של סגנית נשיא הקהילה, נכדתו של 'דרייפוס הפורטוגלי' וכלכלנית מכובדת בשנות ה-70 לחייה, בחיפוש אחר 'שקים של מזומנים'".
גם כתב התביעה וגם העתירה מתארים כיצד נעצר רב הקהילה וכיצד נערך חיפוש משפיל במוסדות הקהילה, בהם בית הכנסת מקור חיים כדורי, המוזיאון היהודי ובתיהם של מנהיגי הקהילה. "מבלי לעמוד בסף המינימלי הנדרש למניעת פגיעה בזכויות אדם, נלקחו ממוסדות הקהילה מיליוני מסמכים, ממש כפי שעשתה האינקוויזיציה כשהפלילה גורמים בקהילה היהודית"
לפי כתבי התביעה, ההודעה המשותפת והציבורית של היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה יצרה באופן מיידי גל של שנאה אנטישמית כנגד הקהילה היהודית ואנשיה הואשמו ב"התנהלות מאפיוזית", "שחיתות" ו"מכירת המדינה". מהלכים אלה הטילו אימה על המשפחות חברות הקהילה שמצאו את עצמן נרדפות ומותקפות באופן אישי, עד למצב שבו הקהילה נאלצה לאבטח את מוסדותיה.
הנהגת הקהילה טוענת כי שמה הטוב נפגע ללא תקנה וכי אפילו העובדה שבית המשפט לערעורים בליסבון כבר קבע בספטמבר 2022 כי החשדות של היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה "התבססו על כלום", לא הצליחה לשנות את מצבם ולהחזיר את הגלגל לאחור ואת שמה הטוב של הקהילה.
"זה היה מסע ציד בלתי חוקי שבו ניצלה המדינה את הכוח שבידיה במאמץ עקר למצוא כל שמץ של ראיה כנגד הקהילה היהודית החזקה ביותר בפורטוגל. למסע הזה חברו כוחות פוליטיים שונים בפורטוגל שביקשו לבטל את חוק הלאום 2013/15 שאפשר ליהודים ממוצא ספרדי ופורטוגלי לתבוע אזרחות", נכתב.
3 צפייה בגלריה
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו
גבריאל סנדרוביץ', נשיא הקהילה היהודית בפורטו. "חיפוש משפיל ואלים"
(צילום: EJA)
בתוך כך התקבלה בשבוע שעבר החלטה תקדימית בבית המשפט בפורטו בעניינו של רביד אריה כץ שנרצח בידי חמאס. הדיון בבקשתו של תושב קיבוץ ניר עוז שנחשב כחטוף במשך למעלה מ-50 יום ואז זוהתה גופתו, הוגשה בנוהל דחוף במטרה לזרז את קבלת האזרחות הפורטוגלית שלו, למקרה שחמאס היו מחליטים לשחרר אזרחים בעלי אזרחות זרה. לאחר מותו קיבל בית המשפט החלטה תקדימית הקובעת כי הצו המרחיב את חוק הלאום ומקשה על צאצאי ומגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות – אינו חוקי. בית המשפט הורה לפקיד משרד הפנים המקומי להמשיך ברישום האזרחות של רביד אריה כץ ז"ל.
במקביל, הפרלמנט של פורטוגל שוקד בימים אלה על מהלך בזק לביטול כליל של "החוק הספרדי" בטרם מתפזרים הממשלה והפרלמנט ב-15 בינואר, לפני הבחירות במדינה. הקהילה היהודית בפורטו כבר פנתה בנושא לפרלמנט ולנשיא הרפובליקה בהודעה כי כל שינוי בחוק כרגע אינו חוקי.