הרבנות הראשית מסרבת למנות נשים מטעמה לגוף שיבחר את הרבנים הראשיים: ממלא מקום נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב יעקב רוז'ה, הודיע הערב (יום א') לנציגי היועצת המשפטית לממשלה כי הרבנות לא תשלב נשים מטעמה באספה הבוחרת את הרבנים הראשיים.
במכתב, שנכתב בעקבות עתירה בנושא לבג"ץ, כתב הרב רוז'ה: "לצערי לא אוכל לקיים את האמור במכתבכם בעניין קביעת בית משפט העליון לעניין סעיפים אלו, כי יש לשקול מינויין של נשים לפי סעיף 7 (8) לחוק". באספה הבוחרת ישנן שבע נשים בלבד, החברות בגוף הבוחר מתוקף תפקידיהן כראשות מועצות וחברות כנסת, אך הוראת הבית המשפט הייתה לשלב רבניות ולא רק רבנים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית
ישיבת מועצת הרבנות הראשית. ארכיון
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
בשבוע שעבר פקעה כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, והאספה שעתידה לבחור את מחליפיהם של השניים טרם כונסה. הבחירות מתעכבות בין השאר בשל הוראת בג"ץ לרבנות הראשית למנות נשים במקומות השמורים ל"נציגי הרבנות הראשית", המהווים 10 מקומות בתוך הגוף הבוחר את הרבנים.
מדובר במקומות השמורים לרבנים שימונו מטעם הרבנות הראשית, אך בשל עתירת ארגון עתים והעובדה כי באספה ישנן נשים בודדות, הורה בג"ץ לרבנים הראשיים לשקול מינוי של רבניות כדי לפעול לאיזון. נוסף על כך עתר לבג"ץ גם מרכז רקמן.
הרב יעקב רוז'ה, הממלא את מקומם של הרבנים הראשיים בתפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית והשיב לבג"ץ, כתב: "עליי לפעול כפי החלטתה של מועצת הרבנות הראשית לישראל, בה אני חבר, בהתייחס לנושא האמור, האומרת כי על פי ההלכה אין כל אפשרות הלכתית למינוי נשים לתפקיד רב. כמו כן שקילת מינוי אישה לתפקיד רב אסורה, באשר היא מכירה בכך שאישה יכולה לשאת בתפקיד רבני, דבר המנוגד לעמדת פוסקי ההלכה וגדולי הדורות והרבנים הראשיים לדורותיהם".
בסיום המכתב, כתב הרב רוז'ה לד"ר גיל לימון ולעו"ד כרמית יוליס: "במסגרת סמכותי אוכל למנות אך ורק רבנים כמשמעותם ולא למנות נשים".
2 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לשעבר לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
במשרד לשירותי דת מקווים כעת כי בג"ץ יאפשר מינויים של נציגים גברים באותה משבצת, או יאפשר את כינוס האספה הבוחרת עם 140 חברים בלבד, ללא נציגים מהרבנות הראשית.
פרופ' אביעד הכהן, בא כוחן של הקליניקות המשפטיות ב"שערי מדע ומשפט", שהגישו את העתירה בנושא לבג"ץ, התייחס לתשובת הרבנות הראשית: "התוצאה הזו הייתה ידועה מראש והודענו עליה לבית המשפט כבר בדיון שהתקיים ביום שלישי שעבר. במצב שנוצר אין ברירה אלא לקיים את הבחירות בהקדם האפשרי בלי עשרת נציגי הרבנים הראשיים לישראל. כפי שאמר גם בית המשפט, כל יום שעובר ללא קיום בחירות מהווה ביזוי של שלטון החוק ופגיעה בהליך הדמוקרטי".
עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן, אמרה: "אין לקבל מצב שבו גוף מנהלי בישראל מסרב לקיים את פסיקת בג"ץ. מועצת הרבנות הראשית אינה ניצבת מעל לחוק. בפסק דינו (בינואר השנה) קיבל בג"ץ את עמדת מרכז רקמן כי למונח 'רבנים' יש לתת פרשנות מרחיבה כך שתכלול גם נשות הלכה, בהתייחס לסעיף 7(8) בחוק הרבנות הראשית שעוסק במינוי עשרה רבנים לאספה הבוחרת. בעקבות הודעת הרב רוז'ה כי למרות זאת, לא יישקל מינוי נשים – יש לקבל את הסעד שהתבקש בעתירת מרכז רקמן ולהעביר את הסמכות למינויים לממשלה. קיום הבחירות ללא המינויים, כהצעת משרד הדתות, משמעותה סיכול פסק הדין ופגיעה בזכות לייצוג של נשים. מצער שמשרד ממשלתי מציע ללכת בנתיב זה".