חודשיים וחצי לאחר שהסתיימה כהונתם של הרבנים הראשיים, הלילה (בין ראשון לשני) בחצות תפוג תקופת כהונתם של כלל חברי מועצת הרבנות הראשית. המשמעות: מדינת ישראל תהיה ללא רבנות כלל עד לבחירת הרבנים הראשיים בסוף החודש.
המועצה מורכבת מחברים שנבחרים על ידי האספה הבוחרת וארבעת רבני הערים הגדולות. בהיעדר רב ראשי העומד בראשה, הוותיק מבין חבריה מתמנה להיות ממלא מקום הנשיא. אלא שבחירות יהיו רק בסוף החודש. נוסף על כך, אין רבנים ממונים לארבע הערים הגדולות.
1 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לשעבר דוד לאו ויצחק יוסף
הרבנים הראשיים לשעבר דוד לאו ויצחק יוסף
הרבנים הראשיים לשעבר דוד לאו ויצחק יוסף
(צילום: אריאל אוחנה)
למעשה, היחיד שנשאר מבין חברי המועצה הוא הרב הצבאי הראשי, אלא שסמכויותיו, מכיוון שהוא מגיע מהצבא, מוגבלות – והוא לא יכול לקחת על עצמו את כלל תפקידי המועצה או למלא את מקום חבריה.
בהיעדר רבנות ראשית מכהנת ומתפקדת סמכויותיה מוקפאות, בין היתר הסמכות להנפיק תעודת כשרות לבשר מיובא, לאשר פיקוח וכשרות למוצרים מיובאים, להעניק כשירות לרב עיר או דיין או לספק שירותי כשרות לעיר שאין לה רב מכהן.
בשל כך תובא מחר לדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת הצעת החוק להארכת כהונת מועצת הרבנות הראשית עד לחורף, זאת לאחר שהאספה הבוחרת במתכונתה הנוכחית, ללא נציגי הרבנים הראשיים, קיבלה אישור לבחור רק את הרבנים הראשיים, הספרדי והאשכנזי, אך לא את כלל חברי המועצה.
מאז פקיעת כהונת הרבנים הראשיים, מי שהיה ממלא מקום נשיא מועצת הרבנות היה הרב יעקב רוז'ה, רב העיר בת ים, מתוקף היותו חבר מועצה ותיק. הרב רוז'ה פרש מתפקידו אחרי שאמר כי לא יציית להחלטת בג"ץ לשקול שילוב של נשים רבניות כנציגות הרבנות באספה הבוחרת. במקומו מונה הרב יצחק רלב"ג, ממלא מקום רב העיר ירושלים וחותנו של הרב הראשי היוצא, הרב יצחק יוסף.
הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים אמר ל-ynet: "לצערנו, השנה האחרונה לא הוסיפה כבוד למוסד הרבנות הוותיק. לאחר משחקי אגו פוליטיים, שהביאו לדחיות בבחירות לרבנות הראשית ולכך שבמשך שלושה חודשים לא מכהנים רבנים ראשיים, הלילה, הרבנות תחגוג שפל נוסף – אין רבנים ראשיים וגם אין מועצה מכהנת. לצד הבעייתיות במציאות זו, שנגרמה אך ורק באשמת נבחרי הציבור, היא מעידה בקול גדול על היחס המזלזל שנבחרי הציבור עצמם מייחסים למוסד הזה. צריך לבצע שינוי עמוק בממסד הדתי כולו, שיהיה מחובר ומגוון יותר, אבל חייבים להתחיל בכך שהממסד הדתי יפעל על פי דרישות החוק".