מנדי וולף, בנו של הרב אברהם וולף, מספר על המסע מאוקראינה

כ-400 פליטים יהודים מאוקראינה ששהו במלון בברלין, מחפשים מקלט חדש: השבוע התבשרו הרב אברהם וולף ורעייתו, הרבנית חיה, שהקהילה בהובלתם שנמלטה מאודסה, תצטרך להתפנות. בין הפליטים – כ-180 ילדים הגדלים בפנימיית "משפחה" שאותו הם מנהלים באודסה, שהצעיר שבהם הוא תינוק שנמסר למוסד בגיל חודש, ימים אחדים לפני פרוץ המלחמה, וכן נשים וילדים שנותרו לבד לאחר שהבעל והאב גויס לחזית, יתומי מלחמה ואמהות חד-הוריות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מסע ארוך ומסוכן עברו הילדים בדרכם לחוף מבטחים. עד כה שהתה הקהילה במלון בברלין שהקל עליהם במחיר ובתנאים, אך השבוע, כאמור, נודע להם שיצטרכו לעזוב את המקום. הרבנים מצאו מלון שיאכלס את כולם ואף יאפשר הפרדה גילית, אך הסכום עומד על כשני מיליון שקלים בחודש, ומובילי הקהילה מדברים על "שוקת שבורה" לאחר חודשים של גיוס תרומות למצב הקשה ממילא של הקהילה.
"לא קל לפנות לעזרה אחרי שכבר עזרו לנו כל כך הרבה עד עכשיו", אומרת הרבנית וולף. "לא רק שאנחנו דואגים לרווחתם של הילדים שהוריהם לא איתנו, והם תלויים בנו ב-100%, כעת גם מקום המגורים שלנו הפך לדילמה אמיתית והישרדותית ממדרגה ראשונה. אין לנו את הסכומים הנדרשים".
3 צפייה בגלריה
הילדים מאודסה הובאו למקום מטחים
הילדים מאודסה הובאו למקום מטחים
הילדים שהובאו מאודסה זקוקים למקום חדש
(צילום: ליאת מייה לומברוזו, דוקומנטריסטית)
הרבנית וולף הודתה לקהילה המקומית, בראשות רבה של ברלין יהודה טייכטל, "על עזרתם באירוח בתי היתומים והפליטים". היא הוסיפה כי "בלעדיהם לא היינו מצליחים לשרוד". בשנת הלימודים שתיפתח בקרוב ישתלבו הילדים במוסדות החינוך המקומיים של קהילת חב"ד בעיר.

"להתמודד עם הרי החושך"

הרב אברהם וולף, הרב הראשי של דרום אוקראינה והרב הראשי של אודסה מטעם חב"ד, מאמין כי "הכול יסתדר לטובה" בזכות "האמונה והביטחון שלנו". לדבריו, "העזרה מהקהילה המקומית של חב"ד בברלין, מסייעת לנו להתמודד עם הרי החושך שלתוכם אנו נשאבים כבר חמישה חודשים.
3 צפייה בגלריה
הנחת תפילין לאחד הילדים
הנחת תפילין לאחד הילדים
הרב וולף בהנחת תפילין לאחד הילדים
(צילום: ליאת מייה לומברוזו, דוקומנטריסטית)
"הילדים היתומים יחד עם הנשים והילדים עוברים קשיי הסתגלות יומיומיים, עם געגועים לביתם החם, לצד הדאגה הגדולה לקרובי המשפחה שנשארו מאחור ונמצאים בסכנת חיים. תפקידנו לעזור להם נפשית ופיזית, ואנחנו משתדלים לעשות זאת כמיטב יכולתנו".
לעזרתם נחלצה היוצרת התיעודית ליאת מייה לומברוזו, העוקבת ומתעדת את בית הילדים "משפחה". "לפני שבוע הייתי בשבוע צילומים בברלין", היא מספרת. "הגעתי לתעד את הרבנים והילדים, והבנתי את המצב הכלכלי הקשה ואת הקושי המנטלי של הרבנים לבקש עזרה אחרי שכבר עשו מבצע כזה להעברת אותם 400 איש מאודסה לברלין".
3 צפייה בגלריה
אחת הילדות מבית הילדים באודסה
אחת הילדות מבית הילדים באודסה
אחת הילדות מבית הילדים באודסה
(צילום: ליאת מייה לומברוזו, דוקומנטריסטית)
לומרוזו מספרת כי החליטה לפתוח בפרויקט מימון המונים עבורם. "מספיק שכל אחד ששומע על זה יתרום רק 18 (חי) שקלים במינימום", היא אומרת. "כל עזרה תעזור פה. הרבנים הם זוג מלאכים שמצילים ילדים שמגיעים ממשפחות שבורות וחלקם אף נמצאים בחזקתם המלאה. כואב הלב".