בצל הטקס השנתי לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל וציון 40 שנה למבצע משה, הודיעה הוועדה הממלכתית לזכר הנספים כי 30 שמות חדשים נוספו ללוח הזיכרון בהר הרצל. הפעם האחרונה שבה נוספו שמות הייתה בשנת 2015. חקיקת השמות על אבני הזיכרון התבצעה במסגרת שיפוץ שביצע משרד העלייה והקליטה באנדרטה.
בשנות ה-80 של המאה הקודמת יצאו אלפי יהודים מקהילת ביתא ישראל מאתיופיה למסע מסוכן דרך מדבריות סודן, במטרה להגשים את חלום העלייה לארץ ישראל. המסע, שהחל מתוך תקווה ואמונה, הפך לעיתים רבות למסע של תלאות, סבל ומוות. רבים מהעולים נתקלו במכשולים רבים, החל ממחסור במזון ובמים ועד להיתקלויות עם כוחות עוינים ומחלות.
3 צפייה בגלריה
השר סופר מניח זר פרחים על לוח הזיכרון
השר סופר מניח זר פרחים על לוח הזיכרון
השר אופיר סופר מניח זר פרחים על לוח הזיכרון
הוספת 30 השמות החדשים ללוח הזיכרון מגיעה בעקבות עבודה יסודית של הוועדה הממלכתית לזכר הנספים. הוועדה, שעובדת בשיתוף פעולה עם קהילת יוצאי אתיופיה, נציגי משרד העלייה והקליטה וחוקרים מהאקדמיה, בוחנת באופן מתמיד עדויות חדשות ומחפשת אחר מידע שיאפשר להכיר בעוד נספים.
הטקס המיוחד להוספת השמות החדשים התקיים ברחבת הזיכרון בהר הרצל, בהשתתפות שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, נציגי המשרד, אנשי מרכז המורשת ליהדות אתיופיה ומשפחות הנספים. במהלך הטקס נחשפו השמות החדשים שנוספו ללוח, ונאמרו דברים מרגשים לזכרם.
"הכאב על אבותינו ואימותינו שנספו בדרכם אינו מגליד", אמר נפתלי אברהם, מנכ"ל מרכז המורשת ליהדות אתיופיה. "הוספת השמות היא המעט שיכולנו לעשות למען בנותיהם ובניהם של הנספים. לא נירפא עד שנציין את כלל השמות".
גנט יאסו, שעלתה במבצע משה והייתה חברה בוועדה, הוסיפה: "אני מודה לכלל הגופים שעשו מאמצים להוספת השמות. זה חשוב לילדינו ולמורשת הקהילה".
3 צפייה בגלריה
לראשונה מ-2015 נוספו שמות ללוח הזיכרון
לראשונה מ-2015 נוספו שמות ללוח הזיכרון
לראשונה מ-2015 נוספו שמות ללוח הזיכרון
3 צפייה בגלריה
הטקס שנערך בהר הרצל
הטקס שנערך בהר הרצל
הטקס שנערך בהר הרצל
הוספת השמות החדשים ללוח הזיכרון מדגישה את המחויבות של מדינת ישראל להכיר בכל אחד מהנספים ולהנציח את זכרם. מדובר בצעד נוסף בהכרת ההיסטוריה הכואבת וההקרבה העצומה של העולים מאתיופיה.
השר סופר אמר: "עליית יהודי אתיופיה היא סיפור עצום, מלא אהבה וכיסופים לירושלים. יהדות אתיופיה עלתה מכוח האמונה ושילמה מחיר יקר בדרכה לארץ, קיבלנו מזה סיפור והמחשה לעוצמה הגדולה של עם ישראל. שיפצנו את האנדרטה והוספנו את השמות ובהמשך נקים מרכז שיספר את סיפור העלייה לכל ילדי ישראל. אני רוצה להודות למשנה למנכ"ל, משה פינס, שהוביל את המהלך במסירות ובאמונה".