מאז 7 באוקטובר 2023 חווה קנדה עלייה דרמטית של 670 אחוזים במספר התקריות האנטישמיות המדווחות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד – כך עולה מדוח של משרד התפוצות ומהמאבק באנטישמיות. העלייה הזו כוללת תקריות אלימות כמו יריות לעבר מוסדות יהודיים, ושריפת בתי ספר יהודיים, בתי כנסת ומוסדות קהילתיים אחרים. אף שהיהודים הם רק 1.4% מאוכלוסיית קנדה, עולה כי הם הקורבנות של 70% מהיקף פשעי השנאה על רקע דתי בקנדה.
בעיר טורונטו, 19% מכלל פשעי השנאה בשנת 2023 כוונו לעבר יהודים, נתון שזינק דרמטית ברבעון האחרון של השנה – במקביל למתיחות הגוברת במזרח התיכון. התקרית האחרונה: משטרת טורונטו פתחה בחקירה בחשד לפשע שנאה בעקבות ירי מחוץ לבית ספר יהודי לבנות במהלך יום כיפור. לא דווח על נפגעים, אך נגרם נזק לבית הספר – כולל חלון שהתנפץ בעקבות קליעים שנורו במקום. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התייחס לתקרית וכתב: "אנטישמיות היא צורת שנאה מסוכנת ומכוערת – ולא נאפשר לה לעבור בשתיקה".
2 צפייה בגלריה
הצתה של בית ספר יהודי בטורונטו, קנדה
הצתה של בית ספר יהודי בטורונטו, קנדה
בית ספר יהודי שהוצת בטורונטו בחודש יולי
(צילום: RebelNews)
מחאות פרו-פלסטיניות תרמו באופן משמעותי לעליית האנטישמיות בקנדה, במיוחד בקרב קבוצות פעילים בקמפוסים וארגוני שמאל, כשרבים עשו זאת תוך שהם מחברים רגשות אנטי-ישראליים עם רעיונות מהפכניים רחבים יותר. זה הוביל להגברת ביטויי התמיכה בארגוני טרור כמו חמאס וחיזבאללה, לצד מקרי אלימות שהתרחשו במהלך הפגנות בערים גדולות כמו ונקובר, מונטריאול וטורונטו, כמו גם באוניברסיטאות בולטות כמו מקגיל.
בדוח הישראלי מובאים לדוגמה מספר "מחוללים ומשפיעים אנטישמים בולטים בקנדה", ובהם שרה ג'אמה, חברת פרלמנט מחוזי באונטריו. ג'אמה האשימה בפומבי את ישראל בטבח של כ-1,200 ישראלים בידי חמאס ב-7 באוקטובר 2023, מה שהוביל לגינוי שלה בפרלמנט המחוזי של אונטריו. ב-25 בנובמבר 2023, בעצרת באוטווה, קראה ג'אמה להשמדת ישראל באמצעות הסיסמה "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית".
ג'אמה הכחישה בפומבי מעשי זוועה מתועדים שביצע חמאס במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, כולל אונס של נשים ישראליות, בטענה שלא היו ראיות ממשיות לכך. ג'אמה הייתה מזוהה עם קבוצות כמו תנועת הנוער הפלסטינית (PYM), תנועת ה-BDS ועוד. היא הביעה תמיכה במאהל פרו-חמאס באוניברסיטת טורונטו, שהיה חלק מתנועה רחבה יותר בקמפוסים בצפון אמריקה לקידום רטוריקה אנטי-ישראלית והטרדת תלמידים יהודים.
2 צפייה בגלריה
הקריקטורה של נתניהו
הקריקטורה של נתניהו
קריקטורה של סרז' צ'פלו מעיתון קנדי בצרפתית, La Presse, שמציגה את נתניהו כערפד
(צילום: מתוך רשת X)
שם נוסף שמוזכר הוא לאית' מרוף, ממוצא לבנוני, יועץ לשעבר במימון המחלקה למורשת קנדית. מרוף השמיע מספר הערות אנטישמיות מלבות ברשתות החברתיות, כולל התייחסות ליהודים כאל "שקיות של צואה אנושית" והצהרה כי מגיע להם "כדור בראש". למרות ההיסטוריה של דברי שטנה שלו, ארגונו של מרוף, מרכז המדיה הקהילתי (CMAC), קיבל מעל ל-500 אלף דולר בחוזים ממשלתיים קנדיים. כאשר התגלו הערותיו האנטישמיות, הדבר עורר זעם בקנדה. בשנת 2022, לאחר חשיפת הצהרותיו של מרוף, השעתה ממשלת קנדה חוזה של 133 אלף דולר עם CMAC, והמחלקה למורשת קנדית נקטה צעדים משפטיים להחזרת הכספים.
גוף נוסף שמקושר לשנאת ישראל הוא ארגון סמידון (Samidoun), שארצות הברית וקנדה כבר הכריזו על עיצומים נגדו בעקבות תמיכתו בטרור. הסניף הקנדי של הארגון הוא רשת פרו-פלסטינית שהוקמה בשנת 2011. מטרתו המוצהרת היא "לתמוך באסירים פלסטינים ולסנגר על המאבק הפלסטיני נגד ישראל" באמצעות עצרות, ועידות והפגנות. סמידון כבר הוצא מחוץ לחוק בישראל ובגרמניה בשל תמיכה גלויה בטרור הפלסטיני והקשרים שלו עם קבוצות כמו החזית העממית לשחרור פלסטין.
שמות נוספים שמופיעים בדוח הם אלה של ברנדון טיילור מור – מתווך נדל"ן קנדי-אמריקני שפעיל ברשתות החברתיות ומאשים את היהודים בבעיות גלובליות, מקדם מיתוסים אנטישמיים ורומז למעורבות יהודית בשואה; וסמירה מחיאדין – עיתונאית ומשפיענית קנדית עצמאית, מנחה לשעבר ברדיו CBC בקנדה וכיום מגישת פודקאסט. מחיאדין מקדמת תוכן אנטי-ציוני ואנטישמי בפלטפורמות שלה, במיוחד בהתייחס לכוונותיה לכאורה של ישראל לבצע "רצח עם".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, מסר: "הדוחות השוטפים המופקים במשרד מאפשרים לנו לעקוב מקרוב ולנטר את מצב האנטישמיות בכל מדינה. הקהילה היהודית בקנדה מתמודדת בשנה האחרונה עם מציאות שלא הכירה קודם: עלייה דרמטית בהיקף האירועים האנטישמיים, תקיפות מילוליות ופיזיות במרחב הציבורי ושיח מסית ברשתות. אנחנו עובדים יחד עם הקהילה היהודית בנושא, ובנובמבר הקרוב יקיים המשרד בשיתוף הסוכנות היהודית ואוניברסיטת תל אביב קורס ל-30 רבנים ומובילי הקהילות מקנדה, לניהול הקהילה בשעת חירום, דבר שאמור לתת חיזוק למשמעותי ליהודים קנדים בעת הקשה הזו. נוסף על כך, אנחנו עוקבים מקרוב אחר הגורמים מחוללי האנטישמיות והדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל, ופועלים כל העת יחד עם הרשויות השונות כדי להצר את צעדיהם ולהוציאם אל מחוץ לחוק".