הסוד השמור ביותר במדינה (נניח) נחשף הערב: מעתה, כשיישאלו אלפי נערים ונערות בני 15-14 על ידי בני המגזר, בני כמה הם - התשובה תהיה, במקרים רבים, בציון שם השבט: "השחר". זהו השם שנבחר לילדי שנתון 2007, בני הציונות הדתית, חניכי תנועת "בני עקיבא", הטוענת לתואר "הגדולה בישראל".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שם השבט החדש הוא עניין משמעותי אם יש לכם ילדים ב"בני עקיבא" - ובמיוחד אם הם בשבט הרא"ה, כלומר בכיתה ט' במפקד שבת הארגון. לאחר שנה מלאת תהפוכות ובתוכן סגר שלישי וגל רביעי, "זומים" וחיסונים וגם מבצע צבאי אחד – ציינו חניכי "בני עקיבא" את חודש הארגון השנתי בסניפים ובהתארגנות לשיא – שבת הארגון שצויינה היום והערב, במופעי דגלנות והופעות.
1 צפייה בגלריה
הבדיחות על "השחר" כבר החלו: חוצת השבט החדש
הבדיחות על "השחר" כבר החלו: חוצת השבט החדש
הבדיחות על "השחר" כבר החלו: חוצת השבט החדש
שם השבט הוא תוצר של הנושא השנתי - "קמעא קמעא- בענווה דרכנו נפלס", ולדברי קברניטי התנועה הוא "המבטא את המשמעות של התהליך בחיינו הלאומיים והפרטיים, מתוך הבנה של המרחב שבו אנו פועלים ומתוך הכרה מיהו הנותן לנו 'כוח לעשות חיל'". השם נבחר ברוב קולות בכינוס מליאת "בני עקיבא" שהתקיים בתחילת השבוע שעבר בירושלים. לקו הגמר, אם תהיתם, הגיעו השמות "גאולה", "ענווה" ו"השחר".
"ברגעים אלו אנו מבקשים להיזכר ברגעי הבוקר שבכל יום ויום, בהם אנו פותחים את ברכות השחר במילים 'מודים אנו לפניך': מודים על האור הגדול שזכינו בו, מודים על התקופה שבה אנו זוכים לחיות, תקופה בה האור הולך וגובר בדיוק כמו איילת השחר שראו חכמינו בבקעת הארבל", אמרו בתנועה. "השחר מזכיר לנו את האור הגדול שאנו זוכים לו. השחר מזכיר לנו את המחויבות שלנו להמשיך להאיר את דרכנו בכל הארץ ובכל מחוז. השחר מזכיר לנו את יעקב אבינו שניצח את כל האתגרים 'עד עלות השחר'... השחר מבטיח לנו שמהרגע בו בקעה גאולת ישראל בהקמת מדינת ישראל, היא תמשיך להאיר ולהופיע עד לגאולתנו השלימה".

חיבור עם יהדות אתיופיה

בשנה שעברה, בעיצומו של הגל השלישי של הקורונה, נערך חודש הארגון באופן שונה: במרבית המקומות נעשתה הפעילות מרחוק, ב"זום", שבת הארגון כמעט ולא הורגשה - ומופעי הדגלנות שמאפיינים את שיאו של החודש, במוצאי שבת הארגון, צולמו מראש, בקפסולות, כדי למנוע התקהלות. על שם השבט שניתן באותה השנה, לא היה צורך להרבות בהסברים: "רפאל".
מזכ"ל "בני עקיבא", יאיר שחל, בירך את חברי השבט החדש: "חניכי שבט השחר, אתם מצטרפים בשמכם לחברי תוכנית השחר, מנהיגֹות ומנהיגים צעירים, יוצאי אתיופיה, הפועלים לחיבור ועשייה בבני עקיבא ובמדינת ישראל כולה. בחיבור זה אנו נפגשים עם כמיהתם של יהודי אתיופיה ששאפו תמיד לציון וירושלים, ומלמדים אותנו פרק חשוב במימוש הגאולה קמעא קמעא, בענווה תמידית".
מליאת ההנהלה הארצית של התנועה מונה עשרות חברים - ביניהם מזכ"לי התנועה לשעבר, אנשי חינוך, אנשי רוח, רבנים ורבניות המזוהים עם רוחה ודרכה של "בני עקיבא", ואליהם הצטרפו גם קומונריות ונציגים של "בני עקיבא העולמית", והשם "השחר" נבחר ברוב קולות.
המנון תנועת הנוער בני עקיבא

פעמים רבות מייצג השם הנבחר אירוע משמעותי שייזכר לדורות (זה גם שם של שבט) בשמו של השנתון. כך למשל, חברי שבט אלישיב (ילידי שנת 1968) נושאים בשמם את עקירת היישובים בסיני, חברי שבט נריה (ילידי שנת 1982) קרויים על שמו של "אבי דור הכיפות הסרוגות", הרב משה צבי נריה, שנפטר שנה לפני מתן השם; וילידי שנת 1995 קיבלו את השם להבה (ראשי התיבות לשנה הבאה בירושלים הבנויה), בתום חגיגות הארבעים לשחרור ירושלים.