בפעם הראשונה זה ארבעה עשורים, ינחתו היום (שלישי) משפחות עולים מאתיופיה אשר מיד עם השלמת קליטתם בנתב"ג, יופנו לדירות חדשות המחכות להם באחת השכונות החדשות של קריית גת. מדובר בפיילוט שמובילים במשרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית בתמיכת פדרציית ניו יורק. בפיילוט הראשוני ישתתפו עולים אקדמאים בעלי משפחות שהמתינו 22 שנה בגונדר שבאתיופיה.
הדירות שאליהן יופנו הן דירות חדשות שבנייתן הסתיימה לאחרונה, ולצד זאת הם כמובן יקבלו מעטפת תמיכה הוליסטית לאורך כל תהליך הקליטה. במסגרת הפיילוט, חברת עמיגור של הסוכנות היהודית שכרה עבור העולים דירות חדשות שנבנו לאחרונה בשוק הפרטי בקריית גת. הדירות ממוקמות בשכונה חדשה עם מרכזי מסחר ושירותי קהילה חיוניים. עשרות עולים יגיעו אליהן בימים הקרובים, ובהמשך ייקלטו עוד 15 עולים. כל דירה מאובזרת בריהוט וציוד מלא, כדי להקל את קליטתם של העולים עם הגעתם ארצה.
2 צפייה בגלריה
הגיעו לארץ - ומתחילים כיתה א'
הגיעו לארץ - ומתחילים כיתה א'
עולים מאתיופיה. פיילוט חדש לקליטה
(צילום: נגה מלסה)
משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית החליטו לממש את רעיון הקליטה הישירה עבור עולי אתיופיה, זאת לאור מדיניות המשרד על בחינת תהליכי הקליטה של כלל העולים, לטובת שיפור וייעול של תהליכי הקליטה השונים – וברקע יוזמות חדשות שמובילה הסוכנות היהודית בשנה החולפת, אשר נועדו להתאים את תוכניות הקליטה של העולים לצרכים הייחודים שלהם, במטרה לסייע להשתלבות מוצלחת שלהם בישראל.
פדרציית ניו יורק (UJA), הרואה חשיבות רבה בשילוב אוכלוסיות מגוונות בחברה הישראלית, הקצתה את המימון לשכירת דירות חדשות למשפחות העולים. בראש מעייניה – הבאת ממתינים מאתיופיה לארץ בהמשך למבצע "צור ישראל", שבמסגרתו מתאחדים הבאים עם קרובי משפחותיהם שכבר עלו בעבר. בכוונת משרד העלייה וקליטה והסוכנות היהודית לבחון את הרחבת התוכנית לערים נוספות, בהתאם לרמת שביעות רצונם של העולים והצלחת הפיילוט.

השבוע יגיעו 170 עולים מאתיופיה

בסך הכול יגיעו לישראל השבוע כ-170 עולים מאתיופיה, חלקם ייקלטו גם במרכזי קליטה ייעודיים של משרד העלייה והקליטה, המופעלים על ידי הסוכנות היהודית ברחבי הארץ. המטרה היא לאפשר להם נחיתה רכה ולהעניק להם ליווי בכל תחומי החיים, כדי לסייע להסתגלותם והשתלבותם בארץ. עם הזמן, השאיפה היא להעביר עולים רבים יותר לקליטה ישירה במתכונת החדשה.
2 צפייה בגלריה
דיה חדשה לעולים מאתיופיה
דיה חדשה לעולים מאתיופיה
דירה חדשה לבאים מאתיופיה
(צילום: הבטאמו יוסף, הסוכנות היהודית)
מנכ"ל משרד העלייה והקליטה, עו"ד אביחי כהנא, אמר כי "מדובר בתפיסה מחודשת של העלייה למדינת ישראל מאתיופיה, בהתאם למדיניות שר העלייה והקליטה אופיר סופר. עם כניסתי לתפקיד, נפגשתי עם ארגונים של העולים מאתיופיה וביקרתי במספר מרכזי קליטה. העולים מאתיופיה מגיעים כיום גם ממרכזים עירוניים ובעלי השכלה גבוהה. משרד העלייה והקליטה מחויב לקבל את העולים ולטפל בהם בצורה הטובה ביותר. ההחלטה להעלותם למגורים בדירות בקליטה ישירה נובעת מראייה כוללת ועדכנית של אופן קליטת העולים בישראל".
מנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ, הוסיפה: "התוכנית החדשה של הסוכנות היהודית, משרד העלייה והקליטה ופדרציית ניו יורק תאפשר לעולים מאתיופיה להשתלב בקליטה ישירה בעיר כבר בצעדים הראשונים שלהם בישראל, בדירות חדשות שנשכרו על ידי חברת עמיגור של הסוכנות היהודית. זהו חלק ממהלך רחב יותר שהסוכנות היהודית מובילה בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה, במטרה לתפור לעולים מאתיופיה חליפות המותאמות לפרופיל שלהם ולשלב אותם בתעשיית ההייטק, בתוכניות לאקדמאים ועוד".
מנכ"ל פדרציית ניו יורק בישראל, איציק שמולי: "פדרציית ניו יורק גאה להמשיך ולתמוך במאמצי העלייה והקליטה מאתיופיה, כפי שאנחנו עושים מעל ל-30 שנה. אנו נרגשים במיוחד לקבל את העולים בשנת ה-75 למדינה ולהבטיח את קליטתם בין היתר באופן ישיר, כנדבך נוסף בבנייתה ובחוסנה של המדינה. נמשיך לפעול מתוך אחריות מוסרית שלא להותיר אף יהודי מאחור, יחד עם שותפינו – משרד העלייה והסוכנות היהודית, בהבאתם של שאר הממתינים לארץ".