ועדת הכלכלה של הכנסת עשויה לאשר היום (ד') את הצעת החוק שתבצר את השליטה והפיקוח של אגודות הרבנים החרדיות על תלמידיהם ומשפחותיהם, דרך הפיקוח האדוק על מכשירי הטלפון שברשותם. ההצבעה תוכננה להתקיים הבוקר לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית, אך מתנגדי החוק מהקואוליציה ומהאופוזיציה העמיסו בהסתייגויות כדי להאריך את הדיון. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הודיע תחילה כי ההצבעה תתקיים מחר, ומתח ביקורת על התנהלות חברי הכנסת שמשכו בכוונה את הדיון. לאחר מכן התברר כי ההצבעה הוקדמה ממחר לשעה 20:30 בערב.
ההצעה שהגיש ח"כ ינון אזולאי מש"ס מבקשת לאפשר למנויי שירות וציוד תקשורת, או קבוצת מנויים, להסכים להגביל או לחסום שירותים מסוימים, בהם חיוג למספרים מסוימים או לקבוצות מספרים, וכן להגביל קבלת שיחות ממספרים או קבוצות מספרים מסוימים, ובכך לאפשר את אספקת הטלפונים ה"כשרים" לחברה החרדית ללא אינטרנט וללא גישה לחלק מהיישומונים והאתרים. ההצעה מבקשת לאפשר לחברות ליצור קווים שאינם ניתנים לניוד – העברה מחברה לחברה בלי להחליף מספר טלפון – וכך לאפשר לוועדות רבנים ולמנהלי מוסדות בציבור החרדי לדעת מי מהורי התלמידים מחזיק בביתו טלפון רגיל.
3 צפייה בגלריה
ינון אזולאי במליאת הכנסת
ינון אזולאי במליאת הכנסת
ח"כ ינון אזולאי. מבקש לבטל את הרפורמה בתחום הטלפונים הכשרים
(צילום: ערוץ כנסת)
הצעת החוק מבקשת למעשה לבטל את הרפורמה של יועז הנדל בזמנו כשר התקשורת. מי שהפתיע בעמדתו הלעומתית לחוק היה ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שנימק את 13 ההסתייגויות שהגישה מפלגתו, ואמר כי הייתה הסתייגות אחת שבה ביקש להבהיר את לשון החוק באשר לאמות המידה לחסימה. הוא ביקש לוודא שתאגיד אחד לא יבקש חסימות של אנשים רק מפני שהם חלק מהסדר של תאגיד אחר. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הבהיר כי לפי ההצעה ספקי התקשורת יקבעו את אמות המידה לחסימה ויפרסמו אותן; הן צריכות להיות ברורות, מפורטות ושוויוניות, ולא ניתן יהיה לקבוע אמת מידה שתאפשר לחסום מנויים רק מפני שקיבלו על עצמם הסדר של תאגיד אחר. ח"כ קרויזר אמר כי ההבהרה מקובלת עליו וביקש להסיר את ההסתייגויות של סיעתו.
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר כי "לציבור החרדי יש זכות מלאה לרכוש שירותי תקשורת עם סינון תכנים, אבל לא מקובל ההסדר שמאפשר להפוך את הטלפון הנייד לאמצעי זיהוי ושליטה בקהילה". קריב ציין כי חברות הסלולר צריכות לפרסם את פרטי ההתקשרות עם ועדת הרבנים ואמר כי "צריך למנוע מצב של גביית תשלום על חסימה או הסרת חסימה".
3 צפייה בגלריה
יצחק קרויזר בוועדת החוץ והביטחון
יצחק קרויזר בוועדת החוץ והביטחון
ח"כ יצחק קרויזר. הסיר את ההסתייגויות בסופו של דבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
הצבעה על התקציב במליאת הכנסת
הצבעה על התקציב במליאת הכנסת
ח"כ גלעד קריב. "צריך למנוע מצב של גביית תשלום על חסימה או הסרת חסימה"
(צילום: רפי קוץ)
קריב אף התייחס לדיווח ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" מהשבועות האחרונים על כך שמשתמשים חרדים קיבלו חיובים בגובה מאות שקלים על שיחות בשבת, שבוצעו ככל הנראה בטעות או לצורכי "פיקוח נפש". "קראתי בעיתון שקיבלו חשבון בשמיים", אמר קריב, "קניתי סלולרי כשר, לא חתמתי התחייבות שאני לא מדבר בשבת. אני חילוני אבל אני רוצה סינון תכנים, אני צריך לשלם על שימוש בשבת 4 שקלים לדקה? המטרה היא למנוע חדירת תכנים לא ראויים או למנוע מלדבר בשבת?"
אזולאי השיב כי גם בביטוח רכב יש תעריף שבת. כאמור, בשל קוצר הזמן ופתיחת הדיון במליאת הכנסת, הסתיים היום הדיון בוועדה לפני שנשמעו כל הנמקת ההסתייגויות. ח"כ ביטן שב וציין כי ישקול לקבל חלק מהסתייגויות האופוזיציה, והודיע כי הישיבה תתחדש מחר – אלא שלאחר מכן ההצבעה הוקדמה לשעות הערב.
פורסם לראשונה: 16:55, 17.07.24