הגעתם של עשרות אלפי ישראלים לאומן לימי ראש השנה כוללת לא מעט היערכויות גם מצד ממשלת ישראל. במסגרת השירותים השונים המסופקים למגיעים לקברו של רבי נחמן מברסלב, באיחוד ברסלב דואגים כבר כמה וכמה שנים לפתיחת נקודת שירות של הקונסוליה הישראלית באומן.
אלא שהשנה, כפי שחשף קובי בורנשטיין בעיתון "משפחה", נציגי משרד החוץ והשגרירות בקייב החליטו למקם את נקודת השירות במבנה, שלטענת העירייה הינו מבנה לא חוקי שקיים נגדו צו הריסה.
2 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
הדבר גורם גם לבעיות מול האוקראינים, שלא רואים בעין יפה את השימוש הדיפלומטי הישראלי במבנה בלתי חוקי. נכון לעכשיו, למרות פניות חוזרות ונשנות של גורמי ממשל אוקראינים ושל עסקנים מקומיים שנמצאים איתם בקשר, משרד החוץ מסרב בצעד תמוה להעביר את מיקום הקונסוליה.
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "כבשנים קודמות, החפ"ק הקונסולרי מוקם בהתאם להנחיות ובאישור הגורמים הביטחוניים האמונים על כך, ובתיאום עם שלטונות המקומיים".
2 צפייה בגלריה
אולם התפילה בסמוך לקבר רבי נחמן
אולם התפילה בסמוך לקבר רבי נחמן
אולם התפילה בסמוך לקבר רבי נחמן
(צילום: איחוד ברסלב באומן)
במקביל, בעקבות פניית איחוד ברסלב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה להעביר לממשלת מולדובה 700 אלף שקלים לכיסוי חוב מהסיוע לחסידי ברסלב שעברו דרך המדינה לאומן בשנה שעברה. בדרך זו הם הגיעו לקבר רבי נחמן באוקראינה, שאליה אי אפשר להגיע במטוסים מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה לפני כשנתיים וחצי.
עם העברת הכסף, החסידים מצפים שיהיה פתרון גם לראש השנה הקרוב, כשהמשבר יסתיים ודרך מולדובה יוכלו לעבור עשרות אלפי חסידים. עם זאת, ייתכן שמדובר בהתראה קצרה מדי מלהכין את שדות התעופה במדינה לנחיתות המוניות שטרם נערכו אליהן.
במכתב של איחוד ברסלב נכתב כי "לא ייתכן ששנה אחת מדינת ישראל תיקח על עצמה בעלות על האירוע ותזיז את כולנו הצידה, תהפוך אותו למשימה ממשלתית, ושנה אחר כך תיעלם לחלוטין ותגדיר אותו כאירוע פרטי שלא מעניין אף אחד. מדינת ישראל יצרה את המשבר הזה, שתואיל בבקשה גם לפתור אותו. מדובר בסוגיה שחייבת לבוא לידי פתרון בטווח המיידי, כדי שחלילה לא נגיע למצבים לא נעימים כפי שהיו בעבר. נדגיש כי מבחינת חסידי ברסלב זהו חוק ולא יעבור לשהות בראש השנה באומן, ולכן אנו מקווים ומצפים להתערבותכם לטובת יצירת שיתוף פעולה למען הסדר הטוב ולמען רבבות המתפללים".