בכניסה ל"סוכת החטופים" שהוקמה בכפר עזה תלוי שלט עם הכיתוב "סוכות 2023". זו לא טעות: בעיני מקימי הסוכה, הזמן עצר מלכת ב-7 באוקטובר 2023, ומבחינה רגשית הם עדיין בחגי תשרי של שנת תשפ"ד. "כמו שהחטופים שלנו עדיין בשבי, עדיין ב-7.10, אז גם אנחנו וגם הסוכה עדיין ב-7.10.23, ואנחנו לא נעצור עד שהם יהיו פה", הסביר היום (ג') עידו פלוס, מנהל פרויקט "הניצנים של אופיר", בשיחה עם ynet.
את הרעיון הגה מתנדב בפרויקט, שנקרא על שמם של אופיר וניצן ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב ובנו שהיו בין חללי הטבח בקיבוץ. "הפרויקט מאפשר לצעירים בקהילה, בכל קהילת העוטף ולא רק בקהילת כפר עזה, להתנדב בצרכים שנוצרו בעקבות שבעה באוקטובר, לעזור לקהילה שלהם בעצמם ולקבל על זה מלגה", אמר פלוס.
ריאיון מכפר עזה עם עידו פלוס ורוני עשור
(צילום: ירון ברנר)

הסוכה מקושטת בסרטים צהובים, ובמרכזה ניצבים כיסאות ושולחן שצבועים גם כן בצהוב. משני צידיה תלויים דגל ישראל ודגל צהוב המסמל את המאבק להחזרת החטופים, ובתוכה תלויות תמונות החטופים שעדיין נמצאים בשבי.
רוני עשור, מתנדבת במיזם, ציינה: "הסוכה ממוקמת בכניסה לכפר עזה. מבחינת המשפחות זה עוד סימן לזה שהחטופים כבר שנה בשבי, שבעצם שום דבר לא קורה, הזמן שלהם עצר מלכת". פלוס הוסיף: "כל מי שנכנס לכאן, לכפר עזה – זה הדבר הראשון שהוא רואה. החלטנו לשים את זה בכניסה, כי אנחנו יודעים כמה אנשים מגיעים לכאן ביום, אבל עוזבים כבר בשעה אחת או שתיים בצהריים, כי כפר עזה עדיין מקום שומם. בעתיד, כשיחזרו החטופים, גם אנחנו נחזור לפה. זו השאיפה וזה הרצון, אבל לא נוכל לעשות את זה ללא החטופים, ללא החברים שלנו".
"אנחנו כבר שנה בלעדיהם, כבר שנה לא דיברתי עם גלי וזיוי (האחים גלי וזיו ברמן), שנה לא דיברתי עם אמילי (אמילי תהילה דמארי), זה משהו שלא דמיינתי שיקרה", הוא אמר. "ציון הדרך של השנה היה בכלל הזוי מבחינתי, לא האמנו שזה קורה. זה עוד חג שהם לא פה, וזה עוד ציון דרך עצוב. נראה לך בכלל שהם יודעים שסוכות?"
1 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אופיר עוקב, יוזם "סוכת החטופים"; עידו פלוס, מנהל פרויקט "הניצנים של אופיר"; וציון רגב, מנהל הקהילה של כפר עזה
מימין לשמאל: אופיר עוקב, יוזם "סוכת החטופים"; עידו פלוס, מנהל פרויקט "הניצנים של אופיר"; וציון רגב, מנהל הקהילה של כפר עזה
מימין לשמאל: אופיר עוקב, יוזם "סוכת החטופים"; עידו פלוס, מנהל פרויקט "הניצנים של אופיר"; וציון רגב, מנהל הקהילה של כפר עזה
אני גם שואלת את עצמי. מה אתם מתכננים בימים הקרובים בסוכת החטופים? אנחנו יודעים שבכפר עזה יש לא מעט ביקורים, אבל בקיבוץ אין כרגע חיים פעילים. חשוב לכם שיותר ויותר אנשים ייחשפו לעובדה שעבור אנשי כפר עזה, ובכלל עבור כולנו, הסוכה היא סוכת 2023 ובעצם דבר לא השתנה בשנה האחרונה? "המטרה היא להמחיש לכל מי שאיכשהו מגיע לפה, שכאן עדיין 2023 ולא תהיה תקומה עד שהחטופים יחזרו. חשוב שמי שעובר פה יצלם, יעלה תמונות, יתייג את העמודים של החטופים, כדי להעלות את המודעות אליהם. שמנו פה את התמונות של כל חמשת החטופים שלנו שעדיין נמצאים בשבי. בתקווה שאיכשהו כן יש להם איזשהו רגע של הבנה של חג סוכות, והם מקבלים איזשהו פלשבק לשנה שעברה, לפני 7.10, כשישבנו ביחד בסוכה כולנו והיה כיף, ובעזרת השם שהם יחזרו לפה כמה שיותר מהר".
לסיום איחל פלוס: "החלמה מהירה לכל הפצועים שלנו, ולכל הגיבורים שלנו שכרגע נלחמים בשביל המדינה – שילכו לשלום ויחזרו בשלום, זה הכי חשוב מבחינתנו, וגם שכל החטופים יחזרו בשלום. כמו שהצעירים במדינה הזאת יודעים להגיע לצו שמונה ולהתגייס, בהתחלה בדרום ואחרי זה בצפון, ולא משנה מאיפה אתה, מי אתה ומאיזה דת אתה – אנחנו מצפים מהממשלה הזאת שכולם יגיעו לצו שמונה ויתגייסו ויחזירו את החטופים שלנו הביתה היום".