הדי המלחמה השפיעו רבות על ישראלים שמתגוררים בתפוצות, ומלבד הדאגה לקרוביהם בארץ התרחשו שינויים גם בחיי היום-יום של רובם, במדינות השונות. בכנס חירום עבור ישראלים בתפוצות שנערך בלונדון הוצג סקר שמעלה כי 63% מהציבור בישראל לא ממליץ בשלב זה לקרובים לחזור לארץ.
נתון נוסף העולה מהסקר מראה כי 33% מהציבור בישראל, בגילי 54-18, שוקלים מעבר לחו"ל. המחשבה להגר החלה עוד לפני 7 באוקטובר, אבל ממשיכה להיות רלוונטית גם אחריו. מנגד, 10% מהמשיבים העידו כי המחשבה עלתה אבל ירדה מהפרק, לעת עתה, בעקבות המלחמה. רוב הציבור בישראל מביע אמפתיה והבנה כלפי מי שבוחר לגור בחו"ל: 57% מהמשיבים ענו כי הם מבינים ומקבלים את ההחלטה של מי שעוזב את הארץ. 20% מהם אף העידו שמאז 7 באוקטובר הם אפילו מבינים טוב יותר את ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה בישראל בלונדון
עצרת תמיכה בישראל בלונדון
עצרת תמיכה בישראל בלונדון
(צילום: AP Photo / Frank Augstein)
גוסטי יהושע ברוורמן, ראשת המחלקה לקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, אומרת: "הסקר מחזק את התפיסה שהיא נר לרגלנו – ישראלים בחו"ל הם משאב, נכס אסטרטגי למדינת ישראל שיש לטפח ולהעריך. אני שמחה לראות שהציבור בישראל מבין את זה ואף מעוניין בחיזוק הקשר ובסיוע לישראלים שגרים בחו"ל".
ואכן, 63% מהישראלים סבורים שעל ישראל לסייע לישראלים הגרים בחו"ל. מבחינת התחומים שבהם יש לסייע – 72% השיבו שישראל צריכה לסייע במאבק באנטישמיות, 53% טענו שישראל צריכה לסייע באבטחת מוסדות ישראליים ויהודיים כדוגמת בתי ספר, בתי כנסת וכדומה ו-51% סבורים שעל ישראל לסייע בחיזוק הקשר עם ישראל והזהות הישראלית. בהקשר זה, ציינו בהסתדרות הציונית העולמית את מיזם "בתי העם" שפועל במספר מדינות, בהן ספרד, אנגליה וקנדה, ובו מתקיימים פעילויות שונות לחיזוק הקשר והזהות הישראלית, לקשת גילים – החל מלימוד עברית לילדים ועד מסיבות בחגים יהודיים ובימים לאומיים.
2 צפייה בגלריה
גוסטי יהושע ברוורמן ראשת המחלקה ואמי פלמור יו״ר נט״ל בכנס בלונדון
גוסטי יהושע ברוורמן ראשת המחלקה ואמי פלמור יו״ר נט״ל בכנס בלונדון
ראשת המחלקה גוסטי יהושע ברוורמן לצד אמי פלמור, יו"ר נט"ל, בכנס בלונדון
(צילום: יואב פיצ'רסקי)
דנה אבן-חן, ישראלית המתגוררת בלונדון כ-20 שנה ויועצת רילוקיישן לאנגליה, אמרה השבוע בכנס: "התקופה הנוכחית מאתגרת לישראלים באשר הם נמצאים. אף אחד לא עושה תחרות וכולם עם קשיים, אבל אין ספק שגם לנו ב-7.10 נשמטה הקרקע ואנחנו מחשבים מסלול מחדש. עם זאת, הידיעה שבישראל רואים אותנו, וחושבים עלינו ועל הצרכים שלנו, מעודדת ומחזקת את ההבנה שישראל היא הלב והבית האמיתי".