פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה בסכנה: "מוטרדים מאוד"
(צילום: נויל האריס)

מכתב האזהרה ששלחה רוסיה לסוכנות היהודית, ממשיך להיות תלוי כמו נורת אזהרה מהבהבת על פעילותו של הארגון במדינה. בינתיים מתקיימות הידברויות בניסיון לבטל את רוע הגזרה, אך עד כה ללא הועיל. "זו נורה אדומה ליהודים לצאת החוצה מרוסיה", אומרת אלקס ריף, מנכ"לית "לובי המיליון", בריאיון לאולפן ynet, "אבל עוד יותר מכך, זו אמירה לסוכנויות – לנתיב ולסוכנות היהודית – לייעל ולזרז את תהליכי הקליטה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפני כשבוע נודע כי הסוכנות היהודית שוקלת את הפסקת את הפעילות ברוסיה, נוכח דרישות חדשות של ממשלת רוסיה לקבלת מידע על פעילותה במדינה, דבר שעלול לפגוע ביהודים המקומיים. בסוכנות מסרו כי הם מקיימים "דו-שיח" מול השלטונות, במטרה לנסות לבטל את הדרישה – ושרת העלייה והקליטה העבירה פנייה דחופה לראש הממשלה בקריאה "לפעול מול הממשל במוסקבה לפתרון הבעיה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
נראה כי הממשל הרוסי החריף את הדרישות מהסוכנות, ובכך מנסה לדחוק אותה לפינה. אין זו הפעם הראשונה שהשלטון הרוסי לוטש עיניים על פעילותה של הסוכנות, ובעבר פורסמו כתבות שטענו כאילו הסוכנות גורמת לעזיבה של גדולי המוחות מרוסיה לישראל.

"ישראל חייבת להעלות הילוך"

כרגע נמשכת פעילותה השוטפת של הסוכנות היהודית, הן לעידוד עלייה – והן בפרויקטים של חינוך והוראה לקהילה היהודית המקומית. המלחמה השפיעה רבות על המתרחש במדינה, וכעת מתברר כי הדבר מופנה גם כלפי "סוכנים זרים" שפועלים בה, ושעוזרים ליהודים לצאת.
1 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה עם עולים  מברית המועצות
פנינה תמנו שטה עם עולים  מברית המועצות
עוד גל של עולים בדרך?
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
במכתבה לסוכנות הקשיחה רוסיה את הדרישות, וביקשה מידע פרטי על היהודים שמבקשים לעלות ארצה. הסוכנות, כמובן, מסרבת מחשש לשלומם, וכעת מתקיים משא ומתן, בתקווה לפתרון הבעיה. אם זה ייכשל, קיים חשש סביר כי פעילותה ארוכת השנים של הסוכנות היהודית ברוסיה תופסק – על כל הבעייתיות המשתמעת מכך.
"אני מוטרדת מאוד מהפרסומים, בעיקר משום שגורמי ממשל בכירים לא מכחישים אותם", אומרת ריף. "התקבל מכתב אזהרה, המבקש מהסוכנות להפסיק לאסוף מידע על אזרחי רוסיה. כמה זמן תחזיק מעמד העובדה שהסוכנות אוספת מידע ולא מעבירה אותו לרוסיה? זו נורת אזהרה מאוד משמעותית. ליהודי רוסיה יש כל הזמן עוד נורה ועוד נורה. זו סוכנות זרה שפועלת ברוסיה, שאנחנו יודעים שהיא מדינה דיקטטורית, וכל פעם אנחנו מותחים את הגבול".
ריף מקווה כי מדינת ישראל תעלה הילוך, לפני שיהיה מאוחר: "צריך לעשות דיגיטציה לתהליכי הקליטה", היא קובעת. "כרגע העולים עדיין צריכים לחכות חודשים, לחכות לקונסול, לשלוח מסמכים בפקס. יכול להיות שבעוד חודש ייפול פתאום מסך הברזל, וזה יהיה על המצפון שלנו שיהודים יישארו תקועים שם".
מאז פרוץ המלחמה עלו כמעט 15 אלף יהודים מרוסיה, לדברי ריף, "ויש עוד כ-30 אלף שכבר התחילו תהליכי עלייה, והם ממתינים. על פניו, הם יכולים להגיע כבר מחר בבוקר. כעת חייבים להמשיך את התהליך כאן. מדינת ישראל צריכה להיערך לגל של עולים שהולך להגיע".