אחרי שקסדה ומדים טקטיים כבשו את צה"ל, קבלו את הלהיט של סוכות תשפ"ה – "סוכה טקטית". מדובר בסוכה קומפקטית שבמבט ראשון נראית כמו משהו שהורכב בצורה שגויה. הגובה שלה הוא כמטר בלבד, וכך גם האורך והרוחב שלה. למעשה אדם בוגר בקושי יכול לשבת בה, וזו בדיוק המטרה: לייצר עבור לוחמי צה"ל סוכות שהן כשרות מבחינה הלכתית, אבל בגובה נמוך שמקטין את החשש שהחייל שיושב בה יספוג קליע או טיל נ"ט. מעבר לסכך, הערכה כוללת שלד מתכת שקל להרכיב ושלוש רצועות אלסטיות שמכשירות את דפנות הסוכה על פי ההלכה, ללא צורך בדפנות עשויות בד.
6 צפייה בגלריה
סוכה טקטית בגודל מטר על מטר
סוכה טקטית בגודל מטר על מטר
סוכה טקטית בגובה מטר
(צילום: חיל הרבנות הצבאית, מדור ציוד דת ולוגיסטיקה)
במדור לוגיסטיקה של הרבנות הצבאית מדגישים כי בהתאם להנחיות ענף ההלכה שאושרו בידי הרב הצבאי הראשי, "בניית סוכה בשטחי רצועת עזה או באזורים מאוימים אחרים תתבצע רק אם ניתן לכך אישור מפורש של מפקד בדרגת סגן-אלוף לפחות, שיבטיח שאין בהקמת הסוכה כל חשש ביטחוני או בטיחותי".
לצד הסוכות וערכות ארבעת המינים שחולקו לכלל היחידות בצה"ל, ברבנות הצבאית יחלקו ערכות חג ללוחמים בדרום לבנון ובקו הגבול, וכן ללוחמים ברצועת עזה וסמוך אליה. לצפון נשלחו 260 "סוכות טקטיות" וכן 15 אלף מחזורי תפילה לשלושת הרגלים במהדורת כיס ללוחמים.
אגב, מאחר שבשנה שעברה חלק מהסוכות בצפון כלל לא פורקו (למחרת מתקפת הפתע בשמחת תורה כבר החל הירי של חיזבאללה על ישראל), הן התבלו ונהרסו. לכן בשבועות האחרונים חולקו גם עשרות אלפי חלקי חילוף לסוכות. נוסף על כך, הופצו 4,000 ערכות של ארבעת המינים וכן 5,500 חוברות "הלכה כסדרה" עם דיני חג האסיף.
6 צפייה בגלריה
סוכה טקטית בגודל מטר על מטר
סוכה טקטית בגודל מטר על מטר
זווית נוספת על הסוכה המזערית ללוחמים
(צילום: חיל הרבנות הצבאית, מדור ציוד דת ולוגיסטיקה)
עבור הלוחמים שמשרתים ברצועת עזה ובעוטף הונפקו 140 סוכות טקטיות, 2,500 מחזורים קומפקטיים, יותר מ-2,400 ערכות ארבעת המינים ו-4,200 חוברות עם דיני החג.

סוכה באמצעות דלתות מכונית

השאלה המתבקשת כמובן היא האם לוחמים בכלל חייבים לשבת בסוכה. חיילים רבים פנו בימים האחרונים בשאלה זו לרב יוסף צבי רימון, רבה של מועצת גוש עציון, והוא השיב: "חיילים הנמצאים בעזה או בלבנון או בלחימה ביהודה ושומרון וכדומה – פטורים מסוכה. חיילים אלו אינם רק בכלל 'הולכי דרכים', אלא שהם עסוקים במצווה, ועל כך אמרה הגמרא: 'העוסק במצווה פטור מן המצווה', ובוודאי כשעוסק במלחמת מצווה. חיילים הנמצאים בבסיס, ואינם בלחימה, משתדלים לעשות סוכה, פרט לחיילים הנמצאים בכוננות ובלחץ. ובכל הדברים הללו, נכון להתייעץ עם הרב הצבאי".
לטובת החיילים שיכולים לשבת בסוכה ולא קיבלו את הציוד מהרבנות הצבאית, הרב רימון מזכיר כי סוכה צריכה להיות בגובה מינימלי של "עשרה טפחים" (יש מחלוקת בין פוסקים אם מדובר ב-80 ס"מ או 96 ס"מ) וברוחב של "שבעה על שבעה טפחים" (56 על 56 ס"מ, או 70 על 70 ס"מ לדעת המחמירים).
(מוקד סוכות: סרטון של הרבנות הצבאית בהובלת אמיר מויאל)

הרב רימון מבהיר כי כשאין ברירה "ניתן לעשות סוכה עם דלתות של מכונית, כאשר שתי הדלתות פתוחות, ולשים מעליהן סכך. אומנם, צריך לשים לב שאין רווח של יותר מאשר 24 ס"מ מתחת לדלתות. אפשר לתקן זאת אם שמים שם אבנים או משהו אחר שעומד ברוח מצויה, או עם שמים את הרכב כך שהדלתות מעל המדרכה. הדופן השלישית יכולה להיות על ידי מחיצה שיניחו שם, או שיקרבו את המכונית לקיר או לרכב אחר".
סוגיה רגישה נחשפה בפניות שקיבל הרב רימון ממספר נשות מילואימניקים. נשות החיל האלה ביקשו לברר אם חייל שחזר מלחימה, לאחר מספר שבועות במילואים, חייב לישון בסוכה, כנדרש, או שהוא יכול לפי ההלכה לישון עם רעייתו.
"הגמרא קובעת שאין ישנים מחוץ לסוכה", השיב הרב, אך הדגיש: "הרמ"א (רבי משה איסרליש) לימד זכות על המקילים. לדבריו, המצווה היא שאדם יישן עם אשתו, כפי שהיה ישן בבית, ומאחר שבדרך כלל אשתו אינה יכולה לישון בסוכה, גם הבעל פטור מן הסוכה. נימוקים כמו זה הם בגדר לימוד זכות, ונראה שבחו"ל חששו רבים לישון בסוכה, אולם בארץ ישראל יש להשתדל שתהיה סוכה ראויה ונוחה לשינה, ולהקפיד לישון בסוכה עד כמה שאפשר. אומנם, כל זה בזמנים כתיקונם. כאשר יש צער גדול, כשלא ישנים יחד, הרי שגם הצער פוטר מן הסוכה – לכן, במקרה של חיילי מילואים השבים הביתה לאחר זמן, ברור שראוי ונכון לישון עם האישה".

ארבעת המינים במשלוח

רשת וולט מרקט השיקה לקראת חג הסוכות השנה מארז מהודר של ארבעת המינים, שזמין לראשונה לרכישה באפליקציה, כולל משלוח עד הבית. המארז כולל כמובן אתרוג, לולב, הדס וערבה בכשרות מהודרת, ויהיה זמין במשלוח עד הבית ב-24 סניפי Wolt Market ברחבי הארץ, כולל גוש דן, השפלה, השרון, באר שבע, חיפה והקריות.
6 צפייה בגלריה
ארבעת המינים. גם במשלוח עד הדלת
ארבעת המינים. גם במשלוח עד הדלת
ארבעת המינים. גם במשלוח עד הדלת
(צילום: Wolt ישראל)
אפשר להזמין את המארז תחת קטגוריית "מוצרי חג" בחנויות Wolt Market שבאפליקציית Wolt, במחיר של 100 שקלים. מעבר למארז ארבעת המינים, וולט מציעה גם מגוון קישוטים לסוכה ומוצרים נוספים לחג.

ביקוש גבוה מהרגיל לסוכות

ברק אליצור, מנהל המפעל של חברת "סוכות נחלים", טוען כי בגלל המלחמה חלה עלייה במכירת סוכות וגאדג'טים לחג. "מדובר בזינוק של עשרות אחוזים ברכישת הסוכות, בדומה למה שראינו בתקופת הקורונה".
לדבריו, ישראלים רבים רוכשים סוכות מתוך רצון לחגוג את החג עם המשפחה. מעבר לכך, טיסות רבות בוטלו, כך שישראלים רבים יישארו בארץ וירצו לשבת תחת הסוכה. "יש גם עלייה משמעותית בהזמנות אונליין, בעיקר כאלה הכוללות משלוח והרכבה. ככל הנראה בעקבות המצב הביטחוני יש אנשים שחוששים לצאת מהבית", הוא מציין.
6 צפייה בגלריה
מוט במבוק מתקפל לסוכה
מוט במבוק מתקפל לסוכה
מוט במבוק מתקפל לסוכה
(צילום: מקס סטוק)
ברשת מקס סטוק מדווחים כי השנה יש ביקוש גבוה לסוכות מודולריות הנפתחות עד לגודל של 3 על 3 מטר. הסיבה לכך היא הקושי למצוא מקום לאחסון הסוכה לאחר סוכות. הבעיה הגדולה ביותר נוגעת לאחסון קורות העץ שעליהן מניחים את הסכך, מאחר שאלה חייבים להיות גדולים מהסוכה, ואז קשה למצוא להם מקום במחסן או בבוידעם. החידוש של השנה במקס סטוק הוא מארז מוטות במבוק מתקפלים, שכאשר פורסים אותם הם באורך של 3.2 מטר. מארז 5 יחידות יעלה 99 שקל.
במקס סטוק החליטו לחדש גם בתחום תאורת הסוכה, ומשווקים שרשראות לדים במגוון דוגמאות כגון עלים, אורות, דגלים ועוד.
6 צפייה בגלריה
תאורת לד לסוכה
תאורת לד לסוכה
תאורת לד לסוכה
(צילום: רונלייט טכנולוגיות)
חברת Ronlight מחדשת בתחום התאורה לסוכה עם Govee RGBIC. מדובר בתאורת LED חכמה באורך 5 מטרים שעולה 159 שקל. המוצר כולל ממשק Wi-Fi ו-Bluetooth שבעזרת חיבור עם הטלפון הסלולרי מאפשר לשלוט ב-64 מצבי הפעלה.
6 צפייה בגלריה
כיסא צהוב של חברת כתר. סמל למאבק להחזרת החטופים
כיסא צהוב של חברת כתר. סמל למאבק להחזרת החטופים
כיסא צהוב של חברת כתר. סמל למאבק להחזרת החטופים
(צילום: כתר)

הזמן הצהוב

כתר נרתמת למען מטה משפחות החטופים והנעדרים, עם יוזמת "הכיסא הצהוב" – כיסא כתר הקלאסי שנצבע בצהוב, צבע ההזדהות עם המאבק להחזרת החטופים וההזדהות עם המשפחות שמחכות לשובם הביתה. כל כיסא צהוב יעלה 32 שקל, וכל הרווחים קודש לפעילות המטה ולתמיכה במשפחות.