תעודת הוקרה הוענקה על ידי השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי לגבאי החילוני, שייסד והפעיל במשך עשרות שנים את בית הכנסת בישוב מולדת שבמועצה האזורית גלבוע. השר הגיע להודות ליוסק'ה בדיחי (93), שנפרד מתפקידו אחרי 32 שנה שבהם ניהל את בית הכנסת ביישוב, למרות היותי חילוני.
2 צפייה בגלריה
השר לענייני דתות והגבאי יוסק'ה בדיחי
השר לענייני דתות והגבאי יוסק'ה בדיחי
השר לענייני דתות והגבאי יוסק'ה בדיחי
(צילום: טליה סבו)
"הישוב הוא חילוני והיו הרבה ויכוחים אם יהיה בית כנסת", סיפר בדיחי. "אני גם חילוני וכך רוב המתפללים שאיתי, אבל רצינו בכל זאת שתהיה תפילה קבועה בשישי-שבת. קיבלנו את מבנה חדר האוכל, שלא היה בשימוש בשיגרה. כל יום שישי פתחתי שולחנות, פרסנו מפות לבנות, היו תפילות כמו בכל בית כנסת. אבל לא תמיד היה מניין וספר תורה".
בדיחי הוסיף: "החלטנו לפעול בשקט, לא לריב עם המתנגדים, אלא פשוט לפעול. התחלנו חוג ללימודי יהדות, בנינו ארון קודש, וככה זה הלך המון שנים עד 2012, אז קיבלנו מבנה יביל שהפך לבית כנסת קבוע וקיבלנו ארון קודש מסודר ממושב אחר ששם החליפו ריהוט. עם הזמן הגיעו מתפללים מבחוץ להשלים מניין לתפילות יום כיפור ובחגים בית הכנסת נהיה פעיל מאוד".
בדיחי מציע ללמוד מבית הכנסת שייסד - איך ניתן לקיים תפילות ופעילות דתית במקומות חילוניים מבלי לעורר זעם. "הרעיון הוא שצריך לא לכפות על אף אחד, לא לריב. אלא לעשות בשקט, ועם הזמן הכל מסתדר", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
הטקס בבית הכנסת לגבאי שפורש
הטקס בבית הכנסת לגבאי שפורש
הטקס בבית הכנסת לגבאי שפורש
(צילום: טליה סבו)
בתעודה שהעניק השר נכתב כי יוסק'ה בדיחי הינו "מופת ומודל לחיקוי, לשליח ציבור הפועל מתוך אהבה למען חיבורים בחברה היהודית , לטיפוח מסורת ישראל וחשיפה לכלל חברי המושב. בדרכי נועם ובמאור פנים הקים מניינים לתפילה, בימות החול, שבתות וחגי ישראל".
בדיחי העניק לשר את ספרו - "יוסקה, סיפור שהיה באמת", שיצא לאור בהוצאת ספרי האיכות 'עכשיו אפשר' ומגולל את קורות חייו השזורים בקורות מדינת ישראל.