(באדיבות כיכר השבת)

הרב הראשי, יצחק יוסף, תוקף בחריפות את השר מתן כהנא, הממונה עליו, ומאשים אותו כי הוא "הורס ומקעקע" את שירותי הדת: על רקע הרפורמות שמקדמת הקואליציה בתחומי הגיור והכשרות, הטיח הרב יוסף בכהנא ביקורת פומבית יוצאת דופן, טען כי התוצאה תהיה מנוגדת להלכה - וקרא לרבני ישראל לצאת למאבק משותף במהלכי הממשלה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בתיעוד שפרסם העיתונאי ישי כהן באתר "כיכר השבת", מכינוס חירום של רבנים אתמול (יום ד'), בכפר סבא, סיפר הראשון לציון כי בפגישת ההיכרות ביניהם אמר לו השר הממונה: "אני מכבד את הרבנים הראשיים, אבל יש לנו חילוקי דעות'". כאן תקף הרב: "שמעתם? הרבנים הראשים, שכל ימיהם עוסקים בתורה, מחברי ספרים, מרביצי תורה שיושבים ועוסקים בתורה - יש לו חילוקי דעות איתם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב יוסף טען כי הממשלה איננה יכולה להתערב לרבני ישראל בענייני הדת, והסביר: "המדינה קיימת 73 שנה, והרבנות קיימת עוד לפניה ומציינת 100 שנה - אז איך אפשר לבוא ולהחליש את הרבנות?" הוא התוודה: "אני בחודש האחרון פשוט מודאג, קשה לי להירדם בלילות. אני חושב הרבה מה יהיה עם הנישואים, מה יהיה עם הכשרות, מה יהיה עם הנישואים האזרחיים".
2 צפייה בגלריה
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
השר מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
"מה זה חילוקי דעות?" הוסיף הרב הראשי, וקרא לשר כהנא לנהוג ב"פרופורציה" ולגלות צניעות. "הוא יקבע אם אישה תהיה משגיחת כשרות ואם הכשרות הזאת תהיה בכל העיר?" תהה. "ההלכה לא נקבעת ברחובות אלא בבית המדרש, על ידי תלמידי החכמים, הפוסקים שלנו!"
הרב יצחק יוסף מחה, בין היתר, על הכוונה להפוך את כל הארץ לאזור כשרות אחד, באופן שייצור תחרות בין הרבנים המקומיים, והזהיר כי במקרה כזה, "הרבנות הראשית תצטרך ליתן את הדעת, להתכנס ולהכריז שאי אפשר לסמוך על כל הכשרויות".
"איך אפשר שרב בעיר אחת ייתן כשרות בעיר אחרת?" תהה. "איך אפשר שמשגיח כשרות מאפרת יהיה גם באילת? איפה ההשגחה הנכונה? למה להרוס? בשביל מה להרוס ובשביל מה לקעקע?" עוד טען, כי מינוי אישה למשגיחת כשרות קבועה, כפי שמתירים רבנים שונים, עלול לגרום ל"פריצות וחוסר צניעות", והדגיש כי "זה לא משנה אם זו אישה צעירה או מבוגרת".

קריאה לאחדות רבנית ומאבק ברפורמות

בנוגע להצעה לבטל את המונופול של מערך הגיור הממלכתי הכפוף לרבנות הראשית, ולהעניק סמכות לגייר גם לרבנים מקומיים - טען הראשון לציון כי במקרה כזה תתפתח תעשיית גיורים המבוססת על הקלות מרחיקות לכת בהלכה, באופן שיגרום להכרה בנוכרים כיהודים עד כדי "התבוללות גדולה". הוא תהה על אותם רבנים: "איפה יראת השמים? איפה הפחד מהקב"ה?"
2 צפייה בגלריה
הרב יוסף בכינוס החירום של הרבנים
הרב יוסף בכינוס החירום של הרבנים
הרב יוסף בכינוס החירום של הרבנים
(באדיבות כיכר השבת)
אף שהכוונה היא להסמיך בעניין זה רק רבני ערים מכהנים שנבחרו בשיתוף עם הרבנות הראשית וכפופים לה, הרב יוסף חושש כי הם יגיירו בניגוד להלכה תמורת בצע כסף, כפי שלטענתו כבר קרה בעבר. "רב העיר יכול לעמוד בלחצים?" הקשה, "בפרט אם יקבל כסף באיזה מעטפה - זה פיתוי גדול מאוד". לעומת זאת, אמר, "דייני גיור לא קשורים לעיר ולתושבי העיר".
הרב הראשי אמר עוד בכינוס, כי כבר בשנת 2013, השר לשירותי דת דאז נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן, "לחמו כל הכוח בחרב ובחנית" כדי לסכל את בחירתו, אך "לא עלה בידיהם". עוד סיפר, כי כשהייתה שרת המשפטים, ביקשה ממנו איילת שקד, כנשיא בית הדין הרבני הגדול, לאשר את חוק הפונדקאות. "הם רוצים לעשות מה שהם רוצים, כל מיני דברים שאנחנו לא מעלים על דעתנו", אמר.
הרב יוסף התריע כי "עוד נכונו לנו מאבקים", וקרא לרבני ישראל להתאחד נגד מהלכי הממשלה – תחילה בפרסום עצומה רחבה בעניין הרפורמות בכשרות ובגיור. "זה חשוב מאוד שרבנים יחתמו על זה, שהם ישמעו שם בשלטון שאנחנו לא שותקים", הסביר. "הרבנים צועקים: לא ניתן להרוס את הרבנות הראשית לישראל, לא ניתן להרוס את הגיור בעם ישראל... לא ייתכן שעכשיו ירצו להרוס. לא ניתן להרוס".
הוא קרא לגיוס כללי של חבריו, מבלי לערב שיקולים פוליטיים זרים. "לצערי הרב, יש רבנים שיש להם אינטרסים ורוצים ולהיבחר אחר כך להיות רב ראשי של תל אביב או של חיפה", טען. "אני רואה כמה רבנים שחסרים, שלא נמצאים כאן, בגלל האינטרסים האלה, כי הם רוצים להתקדם". לדבריו, "יש פה יראת שמיים, יש הקב"ה, יש בורא לעולם, וצריכים להיזהר מהדברים האלה ולהתעלות מעל האינטרסים בשביל התורה הקדושה".
פורסם לראשונה: 22:35, 07.07.21