הממשלה התקפלה? סערת מתווה הכותל
(צילום: משי בן עמי)
הסימנים מראים שהממשלה מעדיפה לזנוח לעת עתה את קידומו של מתווה הכותל, על רקע הסערה סביבו. ב"זמן ישראל" דווח שהשר לשירותי דת, מתן כהנא, עדכן בשיחות סגורות שהמתווה ירד מהפרק לפי שעה. בעקבות ההתפתחויות התראיינו באולפן ynet יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל – ומנגד אורן הניג, מנכ"ל מרכז ליב"ה (ליבה יהודית בציבוריות הישראלית).
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המתווה היה אמור להרחיב את רחבת התפילה המעורבת בחלקו הדרומי של הכותל המערבי, לאפשר גישה לרחבה הזו מתוך הכניסה הראשית לכותל, והיא אמורה הייתה להתנהל בידי מועצה שבה נציגי הזרמים הלא-אורתודוכסים ונשות הכותל.
5 צפייה בגלריה
צעדת המעילים הריקים נשות הכותל
צעדת המעילים הריקים נשות הכותל
צעדת מחאה של נשות הכותל. בלב הסערה
(גל רייך)
"צריך לזכור שהשר מתן כהנא הוא לא בר הסמכא בנושא הזה. זהו ראש הממשלה בנט, שהכחיש אתמול את דבריו של מתן כהנא ואמר לנו כבר, 'אני מסמיך את מזכיר הממשלה שלום שלמה לדאוג לנושא של הכותל המערבי'. אנחנו נפגשנו עם שלום שלמה, והוא הבטיח לנו שמתווה הכותל והסיפור של פתרון בכותל המערבי הוא חלק אינטגרלי ומהותי מהנושאים שעל שולחן העבודה שלו כרגע", אמרה רפפורט בריאיון. "זה נכון שמתן כהנא אמנם מפחד מיותר מדי שינויים, ואנחנו נגד פרס לבריונות. אנחנו נגד מתן פרס לארגוני ליב"ה, עטרת כהנים, הליכוד, החרדים והחרד"לים שמאיימים לצאת בהפגנות ו'להבעיר את הכותל' כדבריהם".
"אני רוצה לחזור ולהזכיר שיש כבר פתרון. מתווה הכותל הוא פתרון שהוצא לנו ואנחנו הסכמנו להתפשר עליו ב-2016. הממשלה אז, יחד עם החרדים, יחד עם הליכוד, הסכימו על מתווה הכותל, ולא הגיוני שכעת אנחנו חוזרים למו"מ נוסף", ציינה רפפורט.
5 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מפגינים נגד נשות הכותל. "לפי החוק הרבנות הראשית היא האחראית"
(צילום: שלו שלום, TPS)
5 צפייה בגלריה
נשות הכותל
נשות הכותל
נשות הכותל. "מעוניינות להתפלל ללא הפרעות, זה הכול"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הניג – שכינה את רפפורט "רפורמית" ונענה בתגובה "תכחיש כמה שתרצה, אני אורתודוכסית" – אמר מנגד: "במדינת ישראל היהדות היא יהדות נורמטיבית, נורמלית. באו אנשים שהמציאו כת חדשה שנקראת 'רפורמים' ורוצים בעצם לכפות על מדינת ישראל להתנהל על פי הכת הזאת. במדינת ישראל לכל אדם מותר להתפלל בכותל – יהודי, יהודי רפורמי, גוי. אבל לבוא ולכפות על מדינת ישראל, בניגוד לרבנות הראשית שלא מאפשרת את זה – הדבר הזה הוא בניגוד לחוק, ולזה אנחנו מתנגדים".
"יש שוויון מלא בכותל לכל אחד להתפלל כפי שהוא רוצה, אבל באים זרמים שלא מייצגים כאן אחוז מהאוכלוסייה בישראל – אבל מייצגים 80% התבוללות בארה"ב – ומנסים לייבא את הכת הזאת לכאן. לזה אנחנו לא מוכנים", המשיך הניג, "שכל אחד יתפלל איך שהוא רוצה, אבל בכותל ההתנהלות היא התנהלות אורתודוכסית. הם רוצים לקבל חלק מהכותל, 'לקרוע' חלק מהכותל. ואגב, אני מצטט את מרב מיכאלי: 'לשחרר לאחר מכן את שאר הכותל', כן? 'לשחרר את הכותל'. אנחנו מכירים את המושג הזה מהירדנים. הדבר הזה הוא לא חוקי, והוא לא מוסרי. זה זרם שמתנגד לזהות של מדינת ישראל, שמשתף פעולה עם ארגוני שמאל. התנועה הרפורמית גם תומכת בהסכם הגרעין עם איראן".
רפפורט אמרה בתגובה: "אני רוצה לגעת בשתי נקודות. הנקודה הראשונה היא שנשות הכותל הן נשים מכל הזרמים ביהדות – אורתודוכסיות, קונסרבטיביות, רפורמיות, ליברליות, כאלה שלא מזדהות וגם חילוניות שמתפללות כבר 33 שנים על הזכות הבסיסית להתפלל בכותל המערבי. הכותל קדוש לכולנו, כולנו הפכנו את המקום לקדוש ולכולנו זכות בסיסית להתפלל במקום. גם אלה שעל פי ההלכה מתפללות עם טלית, תפילין, בקול רם כקבוצת נשים וקוראות בתפילה. האם אנחנו תומכות בהסכם עם איראן? וואלה, מעולם לא שאלתי אף אחת מנשות הכותל האם אנחנו תומכות או לא".
5 צפייה בגלריה
יוכי רפפורט
יוכי רפפורט
יוכי רפפורט. "הנשים באות מכל הזרמים ביהדות"
(צילום: סיוון פרג')
5 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
מתפללים בכותל המערבי. "רוצים 'לקרוע' חלק ממנו"
(צילום: EPA)
"במתווה הכותל אין דרמה גדולה. מדובר פה על פתרון שיותיר את הרחבה הנוכחית כרגע כפי שהיא, נפרדת. כל מי שרוצה להמשיך להתפלל בהפרדה יוכל ותוכל לעשות זאת. מתווה הכותל פותח אופציה נוספת ליהודים ויהודיות המעוניינים להתפלל ללא הפרדה, וליהודיות כמוני שמעוניינות להתפלל ללא הפרעות עם טלית, עם תפילין, לקיים טקסי בת מצווה עם ספר תורה. זה הכול", סיכמה.
"יש חוק במדינת ישראל הקובע שמי שממונה על סוגיות התפילה בכותל זו הרבנות הראשית ואי אפשר להתפלל שם בצורה ציבורית רפורמית ולקבל הכרה", השיב הניג. "משם ימשיכו לגיור רפורמי, לכשרות רפורמית, לנישואים. את זה אומר גלעד קריב, לא אני אומר את זה. אתם רוצים הכרה בתנועה הרפורמית, זה מה שאת רוצה". "בין היתר", ציינה רפפורט, והניג סיכם את עמדתו: "את רוצה שיאפשרו להתפלל על פי ההסדרים של הכת הרפורמית, שתומכת בהתבוללות. בדבר הזה מדינת ישראל לא יכולה להכיר".