על רקע הגל האנטישמי ברחבי העולם בצל מלחמת חרבות ברזל, ממשלת ישראל קיבלה היום (שני) החלטה להכיר בנפגעי אנטישמיות בעולם כנפגעי פעולות איבה. בהסתדרות הציונית העולמית מציינים כי מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר נרצחו ברחבי העולם תשעה יהודים בתקריות אנטישמיות, וחל זינוק של מאות אחוזים בתקיפות יהודים.
כבר ב-2022 פנה יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ומי שכיהן אז גם בתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית לארץ ישראל, במכתב לראש הממשלה בבקשה להנציח באופן רשמי את נרצחי הפיגועים על רקע אנטישמי ברחבי העולם.
1 צפייה בגלריה
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שוויץ
שוטרים שומרים על בית הכנסת בציריך, שווייץ, אחרי תקיפה אנטישמית בעיר
(צילום: Arnd Wiegmann / AFP)
"מדובר בחיבור דמים זועק וברור", כתב אז חגואל לראש הממשלה דאז, נפתלי בנט. הוא הוסיף: "אל לנו לשכוח את אחינו בתפוצות, שנרצחו אך ורק בשל היותם בני העם היהודי. יש לפעול להכרה רשמית של מדינת ישראל בנרצחי ונפגעי פיגועי האנטישמיות בעולם, כחללי פעולות האיבה. עלינו לזכור אותם בטקסים ממלכתיים של מדינת ישראל, ולפעול כי יהיו חלק בלתי נפרד מהזיכרון הלאומי וההתייחדות המשותפת. זוהי חובתנו עבור אחינו היהודים".
בממשלה הנוכחית, בהובלת שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, הקימה הממשלה ועדה מיוחדת להנצחת יהודים שקיפחו את חייהם בשל יהדותם בפעולות איבה על רקע אנטישמי בתפוצות. הוועדה הגישה את מסקנותיה לממשלת ישראל, והיום אימצה ממשלת ישראל את המלצותיה.
שיחה עם יעקב חגואל
(צילום: סנטרל הפקות)

חגואל אמר: "זהו יום היסטורי שמעצים את הקשר שלא ינותק בין כל חלקי העם היהודי למדינת ישראל. כולנו עדים לגל האנטישמיות הקשה שפוקד את יהדות התפוצות, בייחוד מאז תחילת מלחמת 'חרבות ברזל'. אחינו בתפוצות שותפים לגורל העם בישראל ולהפך. ההחלטה להנציח את היהודים בתפוצות שנרצחו על רקע אנטישמי מעצימה את הערבות ההדדית ושותפות הגורל שבין מדינת ישראל לעם היהודי, על כל תפוצותיו".