שמחה גדולה בקהילה קטנה בבחריין: חתונה יהודית אחרי 52 שנה
(צילום: אסף חן)

שמחה גדולה בקהילה היהודית הקטנה בבחריין שבמפרץ: לראשונה מזה 52 שנים התקיימה חתונה יהודית במנאמה בירת בחריין. הייתה זו גם החתונה הראשונה בהיסטוריה של הממלכה שבה הוגש אוכל כשר למהדרין. האירוע כולו נערך במלון ריץ' קרלטון מנאמה, הכלה היא בת למשפחה יהודית מאנגלייה והחתן הוא בנה של הודה נונו, מי שהייתה שגרירת בחריין בארה"ב, ואחיינו של נשיא איגוד הקהילה היהודית במפרץ, איברהים דאוד נונו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"כל החתונות מרגשות כשאנו חוגגים הקמת משפחה יהודית חדשה, אבל החתונה הזאת הייתה משמעותית יותר, בגלל שהיא התקיימה אחרי יותר מחצי מאה שבהן לא היו חתונות בקהילה", אומר הרב ד"ר אלי עבאדי, ראש איגוד הקהילות היהודיות במפרץ ומי שערך את טקס החופה והקידושין, בריאיון באולפן ynet. "זה כל כך מספק עבורי לראות התעוררות מחודשת של החיים היהודיים באזור, ולסייע למשפחות כאן לחוות אירועים יהודיים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
החתונה התפרסה על פני כמה ימים, שבהם התקיימו גם ערבי שבע ברכות וטקס חינה מסורתי. "זה רגע חשוב עבור המשפחה שלנו והקהילה היהודית כאן, בבחריין, ובאופן רחב יותר – עבור הקהילה היהודית באזור", אומר נשיא איגוד הקהילה היהודית במפרץ הפרסי, איברהים דאוד נונו. "האווירה הייתה של אופוריה כשנעמדנו מסביב לחופה, המסמלת את הבית החדש שמוקם על ידי הזוג".
נונו מוסיף כי "זה היה גם סמל להזדמנות לחזק את החיים היהודיים באזור כולו. התקווה שלנו שנארח עוד חתונות יהודיות פה, שיובילו לעוד זוגות צעירים שמקימים משפחות חדשות בבחריין - ושהקהילה תמשיך ותגדל".

הזוג הצעיר יגור בבחריין

הודה נונו, אמו של החתן, בעצמה אשת ציבור ופוליטיקאית מוכרת במדינה, אמרה כי קשה להמעיט בחשיבות שראה בנה להינשא בחתונה יהודית בבחריין: "אני יודע שכל אמא חושבת שהחתונה של הבן שלה היא מונומנטלית, אבל החתונה שלנו באמת הייתה כזאת. קשה למצוא מילים לתאר כמה זה היה חשוב לבן שלי".
1 צפייה בגלריה
חתונה יהודית ראשונה בבחריין מזה למעלה מיובל שנים
חתונה יהודית ראשונה בבחריין מזה למעלה מיובל שנים
חתונה יהודית ראשונה בבחריין מזה למעלה מיובל שנים
הרב ד"ר עבאדי מציין כי הזוג הצעיר יתגורר בבחריין. "זה מרגש לא רק להשתתף בחתונה הזו, אלא לערוך את החופה והקידושין שם", הוא אומר. הזוג עצמו העדיף להצטלם מהגב ולא להתראיין. "הם לא חוששים, אלא רוצים את הפרטיות שלהם, אבל שמחו לפרסם את האירוע".
לדברי הרב, "לחתונה הגיעו אנשים חשובים מהממשלה והיא הייתה פשוט נהדרת, על הים בחוץ, עם אוכל גלאט-כשר מאוד טעים. לא הרגשנו שאנחנו במקום שאין בו יהדות או שאין קהילה", הוא מוסיף בהתרגשות, ומציין את השינוי הדרסטי שעבר על יהודי המקום. "בשנה האחרונה הקהילה בבחריין יוצאת לאור, מתפתחת, הממשלה מעודדת את קיומה והתפתחותה, גם שיפצו את בית הכנסת שלא השתמשו בו המון שנים, בית כנסת מאוד יפה".
בחודש אוגוסט האחרון התקיימה לראשונה תפילה במניין בבית הכנסת במנאמה, שכמוה לא הייתה מאז שנת 1947. בית הכנסת אירח במקביל, לראשונה מזה 16 שנה, בר מצווה ראשונה שבה החתן קרא מספר תורה שתרם ג'ארד קושנר לכבודו של מלך בחריין. "השתמשנו בספר הזה גם בשבת חתן", אומר הרב עבאדי.
הקהילה היהודית בבחריין מנתה בעבר כמה אלפי בני אדם, אך הצטמקה עם השנים וכיום מונה רק כ-40 איש. אלה נהנים מחופש פולחן מלא ותמיכה מוחלטת מצד הממלכה, שמעודדות דו-קיום בין הדתות.