מולדובה חסמה את הדרך לאוקראינה – וחסידי ברסלב קוראים לסיוע מממשלת ישראל: יותר מ-16 אלף בני אדם, שהזמינו טיסה למולדובה כדי להגיע בסוף של דבר לקברו של רבי נחמן מברסלב, קיבלו הודעה על ביטול.
מדי ראש השנה מגיעים ישראלים רבים לאומן, שם הם שוהים בימי החג. בשבוע האחרון התברר לרבים שקנו כרטיסי טיסה לטיסות שהיו אמורות לנחות במולדובה, שהרשויות במדינה לא מתכוונות לאפשר לחסידי ברסלב להשתמש בשדה התעופה שלהן בדרכם לאומן. הטענה הרשמית של המולדובים היא "אי התערבות רשמית של מדינת ישראל בנסיעת ההמונים". בשנתיים האחרונות, כלומר לאחר פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, רבים מעולי הרגל הגיעו לאומן דרך מולדובה.
2 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
מדובר במשבר חמור ביותר, שאם לא יטופל בזמן עתיד להביא אותנו למראות קשים ובלתי נעימים מצד אלפי חסידי ברסלב, שמבחינתם אין אפשרות אחרת בנמצא מלבד להגיע לאומן בימי ראש השנה.
יו"ר איחוד ברסלב, הרב נתן בן נון, פנה במכתב רשמי אל כל חברי הכנסת החרדים והדתיים שבו הוא מביא את זעקתם של חסידי ברסלב. במכתב הוא מתחנן מדם ליבו לנבחרי הציבור שלא ייתנו את ידם להפקרת חסידי ברסלב כאילו היו אזרחי מדינה נחשלת, שאין ביכולתה לדאוג לאזרחיה אפילו בדברים של מה בכך.
2 צפייה בגלריה
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
(צילום: AFP)
באיחוד ברסלב מוסיפים ואומרים: "לא ייתכן ששנה אחת מדינת ישראל תיקח על עצמה בעלות על האירוע ותזיז את כולנו הצידה, תהפוך אותו למשימה ממשלתית, ושנה אחר כך תיעלם לחלוטין ותגדיר אותו כאירוע פרטי שלא מעניין אף אחד. מדינת ישראל יצרה את המשבר הזה, שתואיל בבקשה גם לפתור אותו".
איחוד ברסלב מנהלים את קברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן שבאוקראינה. בין השאר פעילי הארגון פועלים במהלך השנה כולה מסביב לשעון כדי לסייע לאלפים ולרבבות המגיעים לפקוד את הקבר, כשגולת הכותרת היא לקראת ימי ראש השנה.
במרכז המכתב שנשלח לחברי הכנסת על ידי הרב נתן בן נון הובאה זעקת חסידי ברסלב: "מדובר בסוגיה שחייבת לבוא לידי פתרון בטווח המיידי, כדי שחלילה לא נגיע למצבים לא נעימים כפי שהיו בעבר. אדגיש, כי מבחינת חסידי ברסלב זהו חוק ולא יעבור לשהות בראש השנה באומן, ולכן אנו מקווים ומצפים להתערבותכם לטובת יצירת שיתוף פעולה למען הסדר הטוב ולמען רבבות המתפללים".