ועדת החקירה הממלכתית לעניין אסון מירון עדיין מגבשת את מסקנות הביניים שלה בנוגע לקיום הילולת ל"ג בעומר הקרובה, ובינתיים מרחפת מעל האירוע סכנת ביטול דווקא מכיוון לא צפוי: ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי לפני שבוע וחצי פג הביטוח על מתחם קבר רשב"י במירון – ומאז אף חברת ביטוח אינה מסכימה לבטח את המקום. המשמעות: לאלפי המבקרים, שממשיכים לפקוד אותו מידי יום, אין ביטוח. כלומר, אם ייגרם להם נזק גופני כלשהו הם לא יקבלו שום פיצוי כספי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
2 צפייה בגלריה
מתחם קבר הרשב"י במירון
מתחם קבר הרשב"י במירון
מתחם קבר הרשב"י במירון
(צילום: אפי שריר)
45 בני אדם נהרגו באסון המחריד, שהתרחש בהילולת ל"ג בעומר במתחם קבר רשב"י לפני כשבעה חודשים. לפני עשרה ימים – בתום חודש אוקטובר - הסתיימה תקופת הפוליסה הקודמת, ונכון לאמש (יום ג') כל חברות הביטוח שאליהן פנתה הנהלת המתחם סירבו לבטח את המקום מפני נזקים העלולים להיגרם בו, הן בימים שבשגרה והן באירועים גדולים הנערכים בו מעת לעת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אלפי בני אדם ממשיכים להגיע לאתר מידי יום, והם אינם מודעים לבעיה. בנוסף, מסרבות החברות לבטח גם מקומות קדושים אחרים בהילולות מרכזיות, כגון יום פטירת רחל אמנו, שצוין בחודש שעבר בקברה שבבית לחם, או זה של הרמב"ם בבית העלמין בטבריה בחודש הבא.

היועמ"ש מתגייס: "נסייע למהלך"

את מתחם קבר רשב"י במירון מנהלת "ועדת החמישה" - גוף פרטי המייצג את ההקדשות הדתיים שלהם הבעלות על המקום. כעת חוששים אנשיה כי פתיחת האתר כרגיל ללא ביטוח, מסכנת וחושפת אותם לתביעות בגין נזקים עתידיים שעלולים להיגרם למבקרים בו, ומטילה עליהם אחריות אישית להם.
2 צפייה בגלריה
מתחם קבר הרשב"י במירון
מתחם קבר הרשב"י במירון
המקום איננו מבוטח. מתחם קבר רשב"י
(צילום: אפי שריר)
לפני כשבועיים פנה מנהל המתחם מטעם הוועדה, אלי פריינד, ליועץ המשפטי לממשלה, וביקש ממנו למצוא פיתרון למצוקה ולדאוג לביטוח מטעם המדינה - אף שוועדת החמישה איננה ממשלתית. המשנה ליועמ"ש, עו"ד כרמית יוליס, השיבה לו: "לאור מורכבות הסיטואציה והאינטרס הציבורי המובהק בהפעלת מתחם קבר הרשב"י, אציין כי ככל שגורם ממשלתי כלשהו יבקש ליצור הסדר ביטוחי או 'מעין ביטוחי' לחברי ועדת החמישה, הרי שאנו כמובן נעשה כמיטב יכולתו על מנת לתמוך ולסייע למהלך".
ח"כ מתן כהנאח"כ מתן כהנאצילום: קובי קואנקס
בעקבות כך זימן השר לשירותי דת, מתן כהנא, את נציגי ועדת החמישה לדיון בנושא, ואף שהם אינם כפופים למשרדו - הבהיר להם כי "בכל קונסטלציה יש להשאיר את האתר פתוח". כהנא הנחה את גורמי המקצוע לגבש מתווה שיבטיח כי המקום מבוטח, והוא ייקח על כך אחריות, כפי שהציעה המשנה ליועמ"ש. במקביל כבר מצא המשרד לשירותי דת פיתרון זמני לביטוח ההילולות במקומות הקדושים האחרים.
"ציון הרשב"י בהר מירון מהווה מקום תפילה חשוב עבור מאות ואלפי מאמינים הפוקדים המקום מדי יום", מסר השר כהנא. "לא ייתכן שבשל כשל ביורוקרטי ייסגר ההר לתפילה. הנחתי את גורמי המקצוע לגבש מתווה שיאפשר לשמור את קבר רשב"י פתוח תוך שמירה על בטחון הציבור".