בתום סחבת שארכה למעלה משנה ואחרי שלושה חודשים ללא רבנים ראשיים, הגיע זמן הבחירות: 140 חברי האספה הבוחרת יכריעו מחר (יום א') מי יהיו הרבנים הראשיים לישראל בעשור הקרוב. האספה מורכבת מראשי ערים ומועצות, חברי כנסת, שרים, רבני ערים, מנהלי מועצות דתיות, דיינים וגם הרב הצבאי הראשי וסגנו.
על תפקיד הרב הספרדי, הראשון לציון, מתמודדים הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף ואחיו של הרב יצחק יוסף שלאחרונה סיים את כהונתנו בתפקיד זה; הרב מיכאל עמוס – דיין בית הדין הגדול ומי שממלא היום את מקום הרב הראשי; והרב שמואל אליהו – המזוהה עם הציונות הדתית ובנו של הרב הראשי לשעבר הרב מרדכי אליהו.
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: הרב אליהו, הרב יוסף, הרב עמוס
מימין לשמאל: הרב אליהו, הרב יוסף, הרב עמוס
מימין לשמאל: הרב שמואל אליהו, הרב דוד יוסף, הרב מיכאל עמוס
(צילום: אלכס קולומויסקי, יעקב כהן)
על תפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי; הרב אליעזר איגרא – ותיק הדיינים ומי שמילא את מקומו של הרב הראשי בתפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול; רב העיר נתניה הרב קלמן בר; אב בית הדין הגדול באשקלון הרב מאיר כהנא; ורב שכונת מרכז נתניה הרב משה חיים לאו. הרב לאו הוא אחיו של הרב דוד לאו, שהיה עד לא מכבר הרב הראשי האשכנזי, ובנו של הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי המיתולוגי לישראל ולעיר תל אביב.
3 צפייה בגלריה
שורה עליונה מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
שורה עליונה מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
שורה עליונה מימין לשמאל: הרב איגרא, הרב בר. שורה תחתונה מימין לשמאל: הרב לאו, הרב כהנא והרב הלוי
(צילום: נהוראי סמימי, רן אליהו, ערוץ היוטיוב של מרכז הרב)
החל מהשעה 14:00 יגיעו הבוחרים לאולם ההצבעה בירושלים. הם ייכנסו מאחורי הפרגוד ויצביעו באופן חשאי. בשעה 19:00 תיחתם ההצבעה, הקולות ייספרו ויוכרזו המנצחים. בכך תסתיים שנה דרמטית של מועמדות שכללה מתח רב, עם מעורבות פוליטית גבוהה ורוויית אינטרסים.
יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ', שהבטיח למצביעיו לפעול לבחירת רב ראשי ציוני, חתר ל"דיל" תיאום עם ש"ס, שלפיו שתי הסיעות יפעלו יחד לבחירת שני הרבנים. לפי "הדיל" – ש"ס תציע את המועמד הספרדי המקובל עליה וסמוטריץ' יציג מועמד חובש כיפה סרוגה לתפקיד הרב האשכנזי.
לפני יותר משנה כינס סמוטריץ' פורום רבנים, שבחר ברב כהנא להיות מועמדו בבחירות, אלא שמאז שר האוצר לא אימץ את ההחלטה. בשבועות האחרונים דווח כי יחד עם ש"ס הוא פועל לבחירת הרב מיכה הלוי והרב דוד יוסף. ביום חמישי האחרון הודה סמוטריץ' כי הוא תומך ברב הלוי ופועל לבחירתו, ואמר כי הוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר.
בסביבתו של שר האוצר ציפו לתמיכה חרדית מלאה במועמד שנחשב לשמרן ביותר בתוך המגזר הדתי-לאומי, וסמוטריץ' בחר בו כמי שיוכל לזכות גם בתמיכת הסיעות החרדיות. אך ביום חמישי בערב הודיעה דגל התורה כי תתמוך ברב קלמן בר, הרב שצמח במוסדות הציונות הדתית ושירת בצבא, אך העובדה שילדיו לומדים בחינוך חרדי גרמה לרבים במגזר הסרוג לתהות אם הוא יהיה מי שיענה על חלום הרב הציוני-דתי. בינתיים גם באגף החסידי של יהדות התורה, אגודת ישראל, התקבלה החלטה. חסידות גור הביעה תמיכה ברב משה חיים לאו ויתר הגורמים בסיעה ברב קלמן בר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ש"ס הרשמית מחויבת ל"דיל עם סמוטריץ'", אך חלק מרבני מועצת חכמי התורה של התנועה הביעו תמיכה ברב משה חיים לאו.
הרב איגרא משקיע את מאמציו דווקא בקרב המצביעים החופשיים, רבני עיר, דיינים שאותם הוא מכיר היטב משנותיו בבתי הדין הרבניים, חלק מרבני חב"ד וראשי מועצות שאינם מזוהים עם אף רשימה.
הרב כהנא אוחז בידו את החלטת פורום הרבנים בראשות הרב יעקב אריאל, ומכתבי תמיכה מהפורום המציג אותו כמועמד הציונות הדתית, עם ביקורת מרומזת על סמוטריץ', שלא היה נאמן להחלטת הפורום שהוא יזם. בימים האחרונים אנשי הרב כהנא פרסמו מכתב מחודש מאותו פורום, הטוען שהוא עדיין המועמד הנבחר מטעמו, על אף שבעבר השיבו לסמוטריץ' את המנדט והוא כבר אמר כי ההחלטה לא מצליחה להתקבל.
בינתיים מי שהביעו בו תמיכה הם חברי כנסת מהליכוד, דן אילוז, עמית הלוי ומשה סעדה, שקראו לבוחרים להצביע עבורו ואף קיוו שהמפלגה תתמוך בו רשמית, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נראה כמי שעוסק בימים אלה בבחירת רב ראשי.
במטות השונים של המועמדים לתפקיד הרב האשכנזי הראשי משוכנעים, כל אחד, כי הניצחון אפשרי, אך יודעים כי בכל מקרה ייתכנו הפתעות.
באגף הספרדי – הרב דוד יוסף מגיע עם תמיכת המפלגה שהנהיג אביו, בעוד הרב שמואל אליהו והרב מיכאל עמוס ינסו למצוא פרצה בתוך ש"ס, שתביא לנסיגה של חלק מאנשיה באספה הבוחרת לאחד מהם. כמו כן השניים נועדו גם הם בימים האחרונים עם ראשי עיר, חברי כנסת ונציגי ציבור שבאספה הבוחרת, בניסיון לזכות בתמיכתם.