ספר מיסטיקה מרתק, שעוסק בגילויו של מלאך לרבי יצחק אזולאי שחי במאה ה-17, נחשף לאחרונה. כעת הוא עומד למכירה פומבית בבית המכירות הירושלמי תאג' ארט, במחיר פתיחה של 25 אלף דולר.
רבי יצחק אזולאי היה בנו של רבי אברהם אזולאי – שכונה ה"חסד לאברהם" על שם ספרו. הוא היה רב ומקובל, סופר ודובר, וממנהיגי חברון. בין היתר הוא חיבר ספר בשם "זרע יצחק". רבי יצחק אזולאי תיאר פעמים רבות את המעלות הרוחניות של ישיבה בארץ ישראל, ובפרט בעיר האבות חברון.
3 צפייה בגלריה
כתב היד הנדיר
כתב היד הנדיר
כתב היד הנדיר
(צילום: בית המכירות תאג' ארט)
כתב היד עוסק בהתגלות שהייתה לרבי יצחק אזולאי, שבה קיבל גילויים מהמלאך הנקרא יהוא'ל. המלאך, כך לפי כתב היד, צפה מראש את מה שעתיד להתרחש ומסר לרב ידיעות על אדם מסוים שחי בתקופתם בחברון, שסביבו התעוררה מחלוקת חריפה. הוא ביקש ממנו להשכין איתו שלום, להאמין לדבריו ולקבל אותו.
ואכן, בעזרתו של המלאך, רבי יצחק פענח את המשמעות של כל מילה ומילה מתוך פסוקים במגילות רות וקהלת, וכך הוא הבין את דרכי הפעולה שיש לנקוט ואילו דמויות נדרשות כדי לפעול באופן מעשי בנוגע לפרשה.
בכתב היד רבי יצחק מזכיר כמה שמות. שניים מהם באופן מפורש: חיים אבולעפיה, מאיר רופא, וגם את יוסף ולוי (כנראה רבי לוי קונקי) ורפאל-יוסף (כפי הנראה רפאל יוסף הצ'ילבי שישב במצרים והשפיע רבות על חכמי חברון).
3 צפייה בגלריה
(צילום: בית המכירות תאג' ארט)
בתוך כתב היד שזורים עשרות גילויים וכן הוראות לפעולה, שכותב רבי יצחק כפי שקיבל מהמלאך: "עתה הדבר הזה אלֹקים אמר אשר דברי מפיו יצאו", "מלאכי יהוא'ל מודיע והנה...", "וכן מודיע יהוא'ל מלאכי ואומר עתה..." ועוד.
הדרך הזו של שימוש בפסוקים לגילוי רזי העתיד והגאולה ידועה בספרות. מקובלי חברון החזיקו בשיטה זו כ"גורל". לא רק לגילוי סודות הגאולה, אלא גם כדי לצפות התרחשויות עתידיות. כך למשל, החיד"א (חיים יוסף דוד אזולאי) מספר על רבי ניסים רוזיליו, מחכמי חברון בתקופת רבי יצחק אזולאי, ש"היה בקי בגורלות". גם החיד"א עצמו היה בקי בגורל הזה: מסופר למשל שב-ד' בתמוז תקל"ה היה במבוכה ולא ידע כיצד להיחלץ ממנה עד שעלה במחשבתו פסוק ופתרונו.
החיד"א העיד בספר שלו שהרב יצחק כתב את כתב היד במהירות רבה, כאשר נחה עליו הרוח ובהשראתו של "מגיד", בדמותו של יהוא'ל המלאך ששימש לו מקור לגילוי אחרים ומעשיהם.
הרב חיים יוסף דוד אזולאי היה פוסק הלכה, שד"ר ומקובל מגדולי האחרונים. חיבר עשרות ספרים בתחומים תורניים מגוונים, וכן חיבור ביבליוגרפי וחיבור אוטוביוגרפי. הרב אזולאי עסק במגוון רחב של תחומים: הלכה, מדרש, קבלה, תנ"ך, היסטוריה וביבליוגרפיה. עבודתו ההיסטורית-ביבליוגרפית העיקרית נקראה "שם הגדולים". ספר תיאור מסעותיו נקרא "מעגל טוב".
3 צפייה בגלריה
חתימתו של החיד"א
חתימתו של החיד"א
חתימתו של החיד"א
(צילום: בית המכירות תאג' ארט)
אגב, חתימתו הייחודית של רבי יצחק אזולאי הייתה בצורת ספינה, כפי שנהגו גם אבותיו וכן בנו החיד"א. זאת, בשל מעשה שאירע עם זקנו רבי אברהם אזולאי, שבעלותו ארצה טבעה הספינה סמוך לחופי ארץ ישראל, וכל כתביו ורכושו טבעו עימה, כאשר הוא עצמו ניצל בדרך נס. מאז נהג לשלב בחתימתו צורת ספינה, מנהג שאותו המשיכו צאצאיו אחריו.