3 צפייה בגלריה
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
(צילום: דוברות הרשות לאכיפה במקרקעין)
כשמונה חודשים וחצי אחרי האסון, הבוקר (ב') החלה הרשות לאכיפה במקרקעין בהריסת גשר דב במירון – המקום שבו מצאו את מותם 45 מאמינים שהגיעו להילולת רשב"י בל"ג בעומר. מהרשות נמסר כי ההחלטה התקבלה בתיאום עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מיד לאחר האסון, להסרת כלל עבירות הבנייה והמבנים המסוכנים באתר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"עד כה, הוסרו 50 מבנים מתוך 73 המבנים שמופו, ובכלל זה כל הטריבונות, במות ההדלקה, מעברים וגשרים מסוכנים", מסרו ברשות, והסבירו כי הם מאיצים את פעולות האכיפה, על מנת לאפשר תכנון ופיתוח קבע באתר – לצד היערכות בטוחה כבר להילולה הקרובה. ההריסה בוצעה בהסכמה, עם נוכחות משטרתית במקום אך ללא אירועים חריגים.
בימים אלה נערכות פגישות היערכות לקראת ההילולה הבאה, שתתקיים בעוד כחמישה חודשים, ואמש נפגשו חברי ועדת החקירה הממלכתית עם השר לשירותי דת, מתן כהנא, ופרויקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר. השר והפרויקטור ביקשו להיפגש עם חברי הוועדה כדי לשמוע מהם את התובנות שהצטברו עד כה במסגרת עבודתה, ושיש ביכולתן לסייע בהיערכות המשרד ליישום המלצות הביניים לקראת ההילולה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יהודה רוזן)
אתמול הגיב מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, על הטענות הקשות הנשמעות כלפיו בעדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון – זאת לאחר דבריו של ראש חטיבת המבצעים במשטרה, תנ"צ שמעון נחמני, שלפיהם שבתאי ניסה להדיחו מהתפקיד ולעצור את קידומו בארגון משום שחשד בו כי הוא מעביר לוועדה חומרים רגישים על המחדלים שקדמו לאסון.
"לטענות שלפיהן במשטרה מתקבלות החלטות פיקודיות כתוצאה מ'שמועות' הנוגעות לכוונה של קצין זה או אחר להעביר מידע לוועדה – אין כל שחר", כתב המפכ"ל לשוטרים ולמפקדים. "כל ההליכים במשטרה נעשים בשקיפות מלאה ועל בסיס שיקולים מקצועיים בלבד". שבתאי שב והדגיש כי "על כל המופיעים בפני הוועדה מוטלת החובה לפעול לקידום האינטרס הלאומי שאסון כזה לא יישנה", וקרא לכל פקודיו "לכבד את עבודת הוועדה ולהמתין לממצאיה".
לדבריו רנ"צ שבתאי, מאז שהחלה עבודת ועדת החקירה הוא נמנע מלהתייחס לדיווחים שונים בנושא, "מתוך כבוד והערכה לעבודתה החשובה", אך כעת הוא חושש שמא השוטרים "מקבלים רושם שגוי מאופן הצגת עבודת המשטרה באמצעי התקשורת", כלשונו, ולכן רואה צורך וחשיבות להעביר אליהם "מסר קצר וברור" ולהכחיש חלק מהעדויות.
דקות של אימה: צלם ynet משחזר את הרגעים הדרמטיים בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)

פורום המשפחות השכולות קרא למפכ"ל להתפטר: "עצם התעוזה מצד המפכ"ל להמשיך ולשמש בתפקידו במהלך כל החודשים מאז האסון – בו בזמן שהוא עושה הכול כדי לטאטא מתחת לשטיח את חלקו באחריות למחדלים שהובילו לאסון – היא יריקה בפרצוף של המשפחות", מסרו.

משטח מתכת צר שהופך למדרגות אבן

האסון במירון התרחש בליל ל"ג בעומר, בהילולה המסורתית השנתית המתקיימת בקבר רשב"י, כאשר רבים ניסו לצאת מרחבת ההדלקה של חסידות תולדות אהרן – משום שסבלו מהצפיפות במהלך הריקודים. על פי העדויות, סמוך לסיום הדלקת המדורה על ידי האדמו"ר, הרב דוד קאהן, החלו ההמונים לצאת מהרחבה דרך המעבר הצר הפונה מזרחה, דרומית למבנה הקבר של רבי שמעון בר יוחאי, הקרוי "גשר דב" – אותו מקום שנהרס הבוקר.
3 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה, שבו אירע האסון בהר מירון, נהרס הבוקר
(צילום: רויטרס)
עדים במקום סיפרו כי המשטרה כיוונה את התנועה לתוך המעבר הצר ולא אפשרה כניסה או יציאה מכיוונים אחרים, מתוך מטרה לשמור על שליטה ובקרה במספר הנוכחים במתחם ההדלקה. בדיעבד, הוביל הדבר לצפיפות הרבה בשביל.
הצפיפות ותנאי המקום – משטח צר עשוי מתכת שהופך למדרגות אבן – הובילו לנפילה של אנשים אל החלק התחתון של המדרגות, בעוד אלה שמאחוריהם נפלו עליהם. 45 אנשים נמחצו למוות באסון האזרחי הגדול ביותר בישראל.