שנת הלימודים בצרפת החלה והקהילה היהודית מדווחת על מחסור במקום לתלמידים בבתי הספר היהודיים. כתוצאה מכך 1,200 ילדים לא יוכלו ללמוד בבית ספר יהודי וייאלצו ללמוד בבית ספר פרטי או ציבורי.
בעשור האחרון מספר התלמידים בבתי הספר היהודיים בצרפת זינק ב-33%. כיום לומדים בכ-120 בתי הספר היהודיים בצרפת כ-35 אלף תלמידים. מנתונים אלו עולה כי כ-35% עד 40% מהתלמידים היהודיים בצרפת לומדים בבתי ספר יהודיים. מבין התלמידים שלא לומדים בבתי ספר יהודיים, שליש מהם לומד בבית ספר פרטי, קתולי בעיקר, והשאר בבתי ספר ציבוריים.
2 צפייה בגלריה
תלמיד בבית ספר יהודי בצרפת
תלמיד בבית ספר יהודי בצרפת
תלמיד בבית ספר יהודי בצרפת
חנה דורסמן, מנכ"לית מיזם יונייטד (UnitEd) של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, שאחראי על הקשר של מדינת ישראל עם בתי הספר היהודיים בתפוצות, מסרה שאפשר להסביר את הסיבות העיקריות לעלייה הדרמטית בביקוש לבתי הספר היהודיים בשל המצב הביטחוני במרחב הציבורי בצרפת, ובמיוחד בבתי הספר הציבורים במדינה.
כבר מאז הפיגוע הנורא בבית ספר של רשת אוצר התורה בטולוז ב-2012 עלה החשש לביטחון הקהילה היהודית. מאז 7 באוקטובר החשש רק התעצם. מאז פרוץ המלחמה הורים מבקשים למצוא מקום בטוח, שגם יחזק את זהותם היהודית של ילדיהם.
באופן כללי הביקוש במערב פריז גדול יותר ממספר בתי הספר היהודיים באזור, זאת מכיוון שבשנים האחרונות הקהילה היהודית הפריזאית עוברת ממזרח למערב בירת צרפת. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית נפתחו לפחות ארבעה בתי ספר יהודיים חדשים באזור הזה. בבתי הספר היהודיים הקיימים הגדילו את מספר הכיתות, אולם למרות זאת יש מחסור במקומות לתלמידים חדשים.
מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, אמר: "העלייה המשמעותית בכמות המשפחות שבוחרות במוסדות חינוך יהודיים מצביעה על הצורך לחזק את החינוך היהודי בקהילות ברחבי העולם, ובצרפת בפרט. משרד התפוצות פועל להגדלת שיעור התלמידים בבתי הספר היהודיים ברחבי העולם, לשיפור ידיעת השפה העברית בקרב התלמידים ולהעצמת המחנכים היהודים, וימשיך לעשות זאת".
2 צפייה בגלריה
תלמידה בבית ספר יהודי בצרפת
תלמידה בבית ספר יהודי בצרפת
תלמידה בבית ספר יהודי בצרפת
יונייטד הוא מיזם של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, שנועד לארגן, לפתח ולהעצים את בתי הספר והמחנכים היהודים ברחבי העולם, ובכך לחזק את הזהות היהודית של תלמידיהם, את הקשר לקהילה המקומית ואת הזיקה למדינת ישראל.
בצרפת המיזם נקרא "למורים-יונייטד" ומאז 7 באוקטובר הוא פועל בשני כיוונים עיקריים – באמצעות עמותת "לבחור את בית הספר היהודי". בין היתר מסייעים למשפחות יהודיות שמעוניינות לרשום בפעם הראשונה את ילדיהן לבית ספר יהודי ולהעניק להם מלגות ומימון (בכל שנה כ-900 תלמידים חדשים לומדים בבית ספר יהודי בפעם הראשונה).
בנוסף, יונייטד תומך בבתי ספר כדי לחזק את מעמדם בתחום הזהות של כל אחד מ-45 בתי ספר היהודיים בצרפת (וגם במדינות דוברות צרפתית כמו בלגיה, שווייץ ומרוקו). האתגר הנוכחי הוא לחזק את הזהות היהודית של התלמידים, לספק מידע על המצב בישראל ובמקביל לשמור על היכולת לחיות בצרפת בצורה הומוגנית ובטוחה.