"אחרי התקציב" הגיע, ובממשלה מסמנים יעדים חדשים: שלושה מראשי מפלגות הקואליציה, ובהם ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, הכריזו בצהריים (ב') על כוונתם לקדם את "מתווה הכותל", במסגרתו יוקצה חלק מהאתר הקדוש לתפילות שוויוניות של אנשי הזרמים הליברליים, כאתר לאומי ממלכתי, ותנועות הרפורמים והקונסרבטיבים תהיינה שותפות בניהולו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את המהלך מבקשות להתניע רוב חברות הקואליציה, בהסכמת השר לשירותי דת, מתן כהנא, ויחד עם הצעדים הנוספים שמוביל השר בנושאי הדת והמדינה, הוא כבר מצליח לעורר זעם רב במפלגות הדתיות והחרדיות, עד שנראה כי העימותים ביום שישי האחרון בכותל היו רק קדימון למה שצפוי ברחבה בחודשים הקרובים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אני תומך במתווה הכותל", הצהיר היום לפיד. לדברי שר החוץ וראש הממשלה החליפי, "זהו הדבר הנכון מבחינה דתית וביחסינו עם התפוצות. אני אלחם כדי שמתווה הכותל יעבור. יש רוב שמסכים לזה בממשלה, ואני מקווה שנספיק לעשות את זה עם היועמ"ש מנדלבליט".

"מתווה הכותל וחוק הגיור חשובים לנו מאוד"

שרת התחבורה, מרב מיכאלי (העבודה), בירכה את חבר מפלגתה הח"כ והרב הרפורמי, גלעד קריב, שאמור היה להגיע לכותל ביום שישי האחרון, ראש חודש כסלו, ולהתפלל עם נשות הכותל – אך נענה לבקשת נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ונשאר בבית כדי להרגיע את הרוחות באתר הקדוש.
1 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
לפיד וליברמן
(צילום: מארק ישראל סלם)
"אחרי שעבר התקציב, מפלגת העבודה ממשיכה להיות מחויבת לקיומה וליציבותה של הממשלה המאוד חשובה הזאת שהקמנו ביחד", אמרה מיכאלי. "ביום ו' האחרון נענינו לפניית נשיא המדינה, שהבטיח לקיים דיונים מעמיקים על הדרך הנכונה ביותר שתאפשר לכל אחד להתפלל, למממש חופש דת, חופש פולחן וחופש אמונה בכותל המערבי של כולנו.
"אני רוצה להודות לח"כ גלעד קריב שבאמת מחויב למאבק הזה במשך שנים על גבי שנים, ולהודות לשר התפוצות, נחמן שי, שעובד ללא לאות על מימוש מתווה הכותל. אז אנחנו לגמרי על זה, תוך כדי שמירה על יציבות הקואליציה".
גם שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "מתווה הכותל וחוק הגיור חשובים לנו מאוד, ועוד שורה של חוקים שאנחנו מקדמים".

"זו הכרזת מלחמה"

בתגובה אמר יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אריה דרעי, כי "הצהרות ליברמן ולפיד על כוונתם להסתער על מתווה הכותל הפוגעני ועל חוק הגיור, שלא על פי ההלכה, הן הכרזת מלחמה של ממשלת ישראל נגד זהותה היהודית של המדינה".
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
(צילום: גיל יוחנן, שלו שלום- TPS)

לדבריו, "ביום שבו הכנסת מציינת את דמותו של בן גוריון שהכריז על הקמת 'מדינה יהודית בארץ ישראל', קמה ממשלה שעושה הכול כדי לקעקע את אופיה היהודי של המדינה ולשמוט את הצידוק ההיסטורי להקמתה. רוב מוחלט של הציבור בישראל מתנגד למהלכים הללו, ורוצה לשמור על הסטטוס-קוו שחיבר את כל חלקי העם. זו ממשלה שאיבדה את אמון העם ומתקשה להשיג רוב להודעת ראש הממשלה בכנסת. נמשיך להיאבק בה עד להחלפתה".
בתנועה המסורתית בירכו על הכרזות חבריה הבכירים של הקואליציה. "ההתבטאויות של שלושת ראשי המפלגות היום חשובות ביותר, ואנחנו קוראים לראשי מפלגות נוספות בקואליציה ולשרים להביע התחייבות כי יקדמו את מתווה הכותל בהקדם האפשרי", אמרה רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית.
"התפשרנו במתווה הכותל דאז פשרה אדירה, וביום השישי האחרון התפשרנו שוב כשנציגינו לא הגיעו לכותל המערבי", הוסיפה. "זה הזמן של נבחרי הציבור להוכיח שהקיצוניות והפלגנות אינן משתלמות, ולעזור בשינוי השיח בישראל לשיח של סובלנות דתית. עם ישראל צריך לצאת לדרך חדשה של אחדות בין כלל היהודים, וכך יהיה".