פחות מארבעה שבועות נותרו עד להילולת ל"ג בעומר במירון, ובמשרד לשירותי דת נשלמות ההכנות לקראת האירוע, שייערך לראשונה במתכונת מיוחדת ומצומצמת, בעקבות האסון בשנה שעברה. צבי טסלר, ממונה ההילולה, הציג בצהריים (ב') את המתווה לקיומה, שעיקריו תכנון מוקפד מראש של מספר השוהים על הר מירון בכל רגע נתון, לשם שליטה על העומס סביב קבר רשב"י.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דקות של אימה: צלם ynet משחזר את הרגעים הדרמטיים בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)

ביום שישי הקרוב, 29 באפריל, תחלוף שנה מהאסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, שבו מצאו את מותם 45 מבוגרים, נערים וילדים בעיצומה של חגיגת ל"ג בעומר המרכזית. במסיבת עיתונאים שקיים הפרויקטור טסלר, במועצה האזורית מרום הגליל, הוא הבטיח כי הוא ומארגני ההילולה השנה עשו ויעשו הכול על מנת לשמור על שלום הציבור באירוע הבא, שייערך ב-18 במאי (ל"ג בעומר), ויחד עם זאת לאפשר להם לקיים את מסורת החגיגות העתיקה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"היו קולות שקראו לא לקיים השנה את ההילולה, אבל אנחנו חשבנו אחרת", אמר. "יש ציבור גדול שהדבר בנפשו, אך היה לנו חשוב לא להתפשר על נושא הבטיחות ונפגשנו עם חסידויות וקהילות". עם זאת, הוסיף, "לא נוכל לספק את הרצון של כולם".

כרטיסי כניסה, "כמו לכל הופעה טובה"

האירוע יתפרס על פני כ-40 שעות. הוא ייפתח בהדלקה אחת ויחידה (במקום כ-20 בשנים עברו), של חסידות בויאן - ויסתיים בטקס זיכרון לנספים באסון. הטקס עוצב ותוכנן בתיאום עם המשפחות, כדי שיתאים לאופי הקהל. הוא לא יישא אופי ממלכתי או פוליטי, והא מוסכם ומתואם עם המשפחות.
4 צפייה בגלריה
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון
(צילום: דוברות הרשות לאכיפה במקרקעין)
משתתפי ההילולה יוכלו להגיע השנה לאתר רק באמצעות כרטיסים שנרכשו מראש, "כמו בכל הופעה טובה", ואלה ישמשו גם לנסיעה בתחבורה הציבורית וגם כהיתר לשהייה בהר. ההגעה למקום תתאפשר רק באמצעות אוטובוסים והסעות מסודרות, וכך יוכלו המארגנים והמשטרה לדעת בכל רגע נתון כמה אנשים נמצאים בו בזמן אמת, ולווסת את כמות הקהל בהתאם לצורך.
כל כרטיס יאפשר שהות בהר לפרק זמן אחר, בשיטת כל הקודם זוכה. טסלר הדגיש כי לא תתאפשר הגעה להילולה ברכב פרטי, אלא רק בתחבורה ציבורית, וכן לא תתאשר כניסה להר ללא כרטיס, שיש לרכוש מבעוד מועד (לא במקום עצמו), שבאמצעותו תותר השהות בהר בשעות, וגם ההגעה אליו באמצעות שאטלים מהחניונים. "אין רכישת כרטיסים במקום", הדגיש. "נצטרך שהציבור יהיה הרבה יותר מתוכנן משנים קודמות".
כדי שלא יהיה ספסור בכרטיסים, תחול הגבלה על מספר הכרטיסים שכל משפחה יכולה לקנות, בהתאם לגודלה של משפחה חרדית ממוצעת. מחיר הכרטיסים, כך הוסבר, יהיה דומה לזה של תחבורה ציבורית. בזמן השעות על ההר יוכלו המאמינים לערוך את טקסי החלאקה.

הילולות נוספות - ברחבי המושב מירון

טסלר העריך כי על פני על היממה וחצי עד שתיים, כלשונו, יגיעו להר מספר דומה של משתתפים לזה שבכל שנה, כלומר כמה מאות אלפים. ההגבלה, הדגיש, היא על כמות הקהל בכל רגע נתון, אך טרם נקבע כמה יוכלו להיות במקום - אף שמעריכים שהמדובר בכ-20 אלף איש. הוא ציין כי בעקבות האסון יהיו רבים שיבחרו לוותר הפעם על החגיגות, אך לא ידע להעריך האם זה ישפיע ויצמצם משמעותית את מספר החוגגים.

4 צפייה בגלריה
אוטובוסים רבים בדרך למירון
אוטובוסים רבים בדרך למירון
שיירות האוטובוסים בדרך למירון. מראות שלא ישובו
(צילום: סקיי-פרו, חדר המצב של משרד התחבורה)
למרות שההילולה כאירוע דתי איננה חוסה תחת חוק רישוי עסקים, הוחלט להחיל עליה את הכללים המקובלים באירועים המוניים, כך שתיתן מענה לעומס ותאפשר לווסת את כמות הקהל. טישים של רבנים יתקיימו במרחב המושב מירון, כאירועים פרטיים שגם עליהם יחולו חובות הבטיחות, אך לא על ההר עצמו. "אנחנו לא מתפשרים גם פה, ודורשים לעבוד לפי נהלי הבטיחות", אמר, והסביר כי "מפזרים את הקהל כדי שלא יהיו פיקים ורגעי שיא... על ההר יהיו המקסימום שניתן ושאפשר להכניס מבחינה בטיחותית".
אחד השינויים הבולטים שיחולו השנה, הוא איסור על חלוקת המזון בהר. במשך שנים רבות פעלו במקום עמותות "הכנסת אורחים" שדאגו להאכיל ולהשקות את ההמונים שזרמו במהלך החגיגות. כך, למשל, לשנה שעברה, ערב האסון, הוכנו כחצי מיליון כריכים וכ-220 אלף בקבוקי מים מינרליים - וזה רק בעמותה אחת.

ללא פראנצ'ס, בלי מאהלים

עוד שינוי מהותי הוא באיסור על בניית מאהלים סביב הקבר, כפי שהיה מקובל שנים ארוכות, וזאת כדי למנוע שהייה ממושכת באתר. משפחות וקהילות שנהגו להגיע לפעמים גם כמה ימים מראש, יצטרכו למצוא מקום אחר בסביבת מירון.
4 צפייה בגלריה
 נפרדים מהפראנצ'ס
 נפרדים מהפראנצ'ס
נפרדים מהפראנצ'ס
פרויקטור ההילולה תיאר את העבודות הנערכות להתאמת התשתיות והתנאים במקום להילולה. הטריבונות - אותן "פראנצ'ס" - ייעלמו מנוף ההילולה המוכר כל כך, ובמקומן ישהה הקהל במשטחי ההתכנסות. "העם מקבל חיזוק בטיחותי", אמר. "יחידת האכיפה והמקרקעין הרסה מבנים בלתי בטיחותיים. ההר היום נראה אחרת לגמרי מאיך שהוא נראה בשנה שעברה. לא הכול ייגמר עד להילולה, ומה שלא, יתוחם ויגודר".
טסלר הדגיש כי המתווה נוגע להילולה הקרובה בלבד, ונעשה על פי המלצות הבינים לחלקר אסון מירון שאושרו בממשלה. "אין בזה כדי לקבוע מסמרות להילולות הבאות", הדגיש.
4 צפייה בגלריה
צפיפות עצומה במירון טרום ההילולה
צפיפות עצומה במירון טרום ההילולה
צפיפות עצומה במירון טרום ההילולה
טסלר קרא לציבור לגלות אחריות ו"ערבות הדדית", כדבריו. "אנחנו משנים באופן מאוד מהותי את איך שהציבור חווה את ההילולה ואת איך שהיא נראית... בעיקר חשוב לנו שהציבור יבין את נושא האחריות והערבות ההדדית. אם אנחנו מגבילים את כמות המאמינים בהר, אז זה אומר שאם מישהו נשאר יותר זמן ממה שהקצנו לו, זה לא מאפשר לאחרים להגיע".