שלט, שעליו נכתב "לשלוח את היהודים לגז", נתלה בקמפוס האוניברסיטה היגלונית בעיר קרקוב בפולין. העיר נמצאת כמה עשרות קילומטרים ממחנה ההשמדה אושוויץ, שבו נרצחו כמיליון יהודים בשואה. השלט נתלה אתמול (יום ה'), ביום שבו חוסל יחיא סינוואר, מנהיג חמאס שתכנן את טבח 7 באוקטובר.
השלט הוצב באזור שבו נתלו שלטים נוספים נגד ישראל ונגד יהודים, ובעד הפלסטינים. בין היתר נתלו שלטים של רעולי פנים ומתחתם הכיתוב "תשוחרר פלסטין".
2 צפייה בגלריה
השלט הקורא "לשלוח את היהודים לגז"
השלט הקורא "לשלוח את היהודים לגז"
השלט הקורא "לשלוח את היהודים לגז"
שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, התייחס לקריאה לרצוח יהודים: "בזמן שהמדינה היהודית נלחמת כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר, שונאי ישראל באוניברסיטה היגלונית בקרקוב קוראים לרצוח את היהודים בגז, כמו שנעשה לא הרחק משם באושוויץ. אני קורא לרשויות הפולניות לבחון היטב מה מתרחש בקמפוס הזה".
על הקמפוס המרכזי באוניברסיטה היגלונית בקרקוב השתלטו לפני כמה חודשים מפגינים אנטי-ישראלים. הם הקימו במקום מאהל מחאה ותלו שלטים בוטים נגד ישראל בחצר שפונה לרחוב גרודסקה, שהוא המדרכוב הראשי שחוצה את העיר העתיקה של קרקוב.
סטודנטים ישראלים ויהודים שלומדים באוניברסיטה היגלונית אמרו שהם מרגישים מאוימים מהבריונות האנטישמית שהם רואים סביבם. פניות לרשויות בקרקוב ולהנהלת האוניברסיטה היגלונית לא גרמו לפי שעה לשום שינוי.
האוניברסיטה היגלונית היא העתיקה ביותר בפולין (נוסדה ב-1364) ונחשבת לאחת הטובות במדינה. לאוניברסיטה היסטוריה קשה בהקשר היהודי. לאחר שהוקמה, היהודים לא הורשו ללמוד בה ולא פעם השתתפו הסטודנטים שלה בפרעות ביהודי המקום.
2 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה בעצרת התמיכה הגדולה
שגריר ישראל בפולין ד"ר יעקב ליבנה (משמאל) בעצרת למען ישראל בפולין. ארכיון
לפני השואה הופלו הסטודנטים היהודים באוניברסיטה בצורה קשה, והוכרחו לשבת בנפרד, במה שכונה אז "ספסלי הגטו". בשנת 1968 התנהלה בפולין ובין כותלי האוניברסיטה תעמולה אנטישמית חריפה, שבסופה נאלצו מרבית היהודים שנותרו בפולין לאחר השואה לעזוב אותה. כיום פועלת באוניברסיטה מגמה ללימודי יהדות ועברית, אבל הסטודנטים שלומדים בה חוששים להביע ביקורת פומבית על מה שמתרחש בקמפוס.
בחודש מאי שלח ארגון יהודי פולין ה-TSKZ מכתב פתוח לרקטור האוניברסיטה, יאצק פופייל, שבו נכתב כי האירועים באוניברסיטה מזכירים את "התקריות האנטישמיות שהתרחשו בין חומות האוניברסיטה לפני 1939, כמו גם את התעמולה הידועה לשמצה של מרץ 1968. התעמולה הזו נהגה להסתיר את המניעים האנטישמיים האמיתיים מאחורי מסך של סיסמאות 'אנטי-ציוניות' כביכול".