שאלת המחסור בנשק בשכונות חרדיות
(צילום: ירון ברנר)

במשך ארבע דקות ירה המחבל בקור רוח באזרחים שנקלעו לזירה, ורצח שבעה מהם. לאחר מכן חזר לרכבו ונסע, ורק היתקלות עם שוטרים הביאה לחיסולו: הפיגוע הרצחני שאירע בערב שבת בשכונת נווה יעקב בירושלים, הציף שוב את הצורך בנשיאת נשק בקרב אזרחים, במיוחד בריכוזים של אוכלוסייה חרדית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"התגובה לפיגוע היא הדבר הכי קריטי", אומר רס"ן יוסי לוי, מנכ"ל עמותת נצח שמפעילה את פרויקט "מגן", בריאיון לאולפן ynet. "קחו לדוגמה את שני הפיגועים מהשבת האחרונה, אחד בערב שבת בנווה יעקב והשני בעיר דוד. המשטרה עושה את כל המאמצים, אבל בנווה יעקב זמן התגובה לא היה מהיר, לעומת האירוע בעיר דוד שבו התגובה הייתה מהירה כי היה שם אדם חמוש באזור. הפער הוא דרמטי: שבעה הרוגים אל מול אפס הרוגים".
קראו עוד בערוץ היהדות:
פרויקט "מגן" הוקם בעקבות הפיגועים שאירעו בשנה שעברה בבני ברק ובאלעד, כיוזמה של עמותת נצח, שהקימה את גדוד הנח"ל החרדי (לימים "נצח יהודה") לפני יותר משני עשורים. בבסיסו – יוצאי צבא מיחידות קרביות, שנושאים נשק ברישיון במטרה לתת מענה במקרה של אירועי טרור בלב אזורים חרדיים.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
"המיזם שלנו, בשיתוף עם משטרת ישראל ועם העיריות השונות, מביא פתרון למצב הזה. בעיניי זה הפרויקט הכי חשוב במדינת ישראל", אומר לוי. "אני גר בגבעת מרדכי, שכונה חרדית ודתית-לאומית. אני יודע שאם יהיה אירוע ואף אחד לא יקפיץ אותי, אני אגיע כנראה בזמן לא מספיק טוב, בלי זיהוי ובצורה לא מסודרת. בא 'מגן' ואומר: בוא נעשה סדר בדבר זה. אני, כאזרח חמוש עם רישיון נשק, אקבל התרעה מהמשטרה במקרה של אירוע ואוכל להגיע".
לדבריו, מיזם "מגן" נועד בסך הכול לשפר את התיאום בין אזרחים חמושים למשטרה ולכוחות הביטחון. הפרויקט מתממש באמצעות מתנדבים באזורים חרדיים. "אתה לא תיקח מתנדב חרדי ותגיד לו להסתובב על מדי צה"ל. המתנדבים פועלים בהתנדבות במשטרת ישראל, עם תעודת שוטר לכל דבר ועניין. לדעתי לא צריכה להיות שום התארגנות אזרחית שהיא לא תחת המשטרה".

"המנהיגות הרוחנית החרדית איתנו"

היוזמה יצאה לדרך לפני כשמונה חודשים, וכבר באותו שבוע נרשמו מעל ל-2,000 איש – אבל לדברי לוי, "עד היום גייסנו רק 270 מתנדבים. למה? כי המשטרה צריכה להתרגל לפרויקט, שהוא מורכב מאוד לניהול".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב
(צילום: יואב דודקביץ)
יש לכם גיבוי גם מהמנהיגות הרוחנית החרדית? "המנהיגות הרוחנית החרדית איתנו. אנחנו עושים את זה בשקט ובחוכמה. אני בקשר עם רוב ההנהגה הרלוונטית בשכונות שכבר הקמנו בהן את 'מגן', הן בשכונת רמות והן בעוד שכונות חרדיות. צריך להבין שזה לא נועד רק לערים עם הריכוזים החרדיים הגדולים ביותר: יש קהילה בתל אביב שיש לנו בה נציג מסיירת מטכ"ל, קצין שמוביל שם את 'מגן' בקהילה שלו. בכל מקום שבו מספר נושאי הנשק נמוך, 'מגן' מציע פתרון".
לוי הוסיף כי בעיניו, "מה שחשוב זה שממשלת ישראל תיקח את זה כפרויקט לאומי. המשמר הלאומי חשוב מאוד, אבל כאן מדובר במיזם מתוך השכונות, מתוך הקהילה. הממשלה צריכה לקחת את זה בשתי ידיים ולהגיד שזה מיזם לאומי".
3 צפייה בגלריה
רס"ן יוסי לוי
רס"ן יוסי לוי
רס"ן יוסי לוי
(צילום: ירון ברנר)
יביאו ויגידו לך שאתה מייצר מיליציות מקומיות בכל מקום, והמדינה כביכול מסירה את האחריות מעצמה. "יש אתגרים, בהחלט, אבל כשזה תחת משטרת ישראל – זה פותר הכול. אין שום יוזמה אזרחית שלא מאורגנת בתוך מערכת הביטחון, תחת המשטרה".