זרועות התמנון של איראן מגיעות למקומות נוספים בעולם: המיליציה העיראקית קטאיב חיזבאללה, בגיבוי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראנית, הייתה אחראית לניסיונות לבצע פיגועי טרור נגד מרכזים יהודיים באוזבקיסטן ובקזחסטן בשבועות האחרונים – כך דיווח ערוץ הטלוויזיה "איראן אינטרנשיונל", המתנגד למשטר האיראני ומדווח מלונדון.
מיליציית קטאיב חיזבאללה, הידועה גם בשם גדודי חיזבאללה, היא מיליציה שיעית עיראקית שהוקמה בשנת 2007. הקבוצה נמצאת בשיתוף פעולה הדוק עם איראן, והיא חלק מכוחות הגיוס העממיים (PMF) בעיראק. פעילותה של המיליציה, שעליה הוטלו סנקציות מצד ארצות הברית, נתמכת על ידי איראן באמצעות אימונים, נשק ותמיכה כספית.
2 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים  של צבא רוסיה אחרי שנחתו ב נמל התעופה ב  אלמטי קזחסטן
כלי רכב צבאיים  של צבא רוסיה אחרי שנחתו ב נמל התעופה ב  אלמטי קזחסטן
שדה התעופה של אלמטי בקזחסטן
(צילום: AFP)
מעבר לעיראק, מיליציית קטאיב חיזבאללה הרחיבה את פעילותה לסוריה, שם היא נלחמת לצד מיליציות אחרות הנתמכות על ידי איראן בתמיכה במשטר אסד, וכעת על פי הדיווח היא הרחיבה את פעילותה גם למרכז אסיה.
מקורות אישרו ל"איראן אינטרנשיונל" כי קטאיב חיזבאללה ביצעה פעולות טרור באוזבקיסטן ובקזחסטן, באמצעות פעיל טאג'יקי שזוהה כמוחמד עלי בורחנוב, המכונה גם סייד חמיד אל-תג'יקי.
על פי הדיווח, בורחנוב ופעיליו זוכים לתמיכה מיוחדת ממחלקת 400 של כוח קודס, המגייסת אנשי מיליציה צעירים. הוא משתף פעולה גם עם ג'יהאדיסטים, כמו דאעש והטליבאן. עוד דווח כי המבצעים שהוביל בורחנוב למען קטאיב חיזבאללה כללו את הניסיון הכושל לתקוף את משרדי הסוכנות היהודית באלמטי בקזחסטן, ניסיון להצית את המרכז היהודי "אור אבנר" באלמטי באמצעות בקבוק תבערה, וניסיונות טרור נוספים.
2 צפייה בגלריה
טשקנט
טשקנט
טשקנט
(צילום: Shutterstock)
על פי הדיווח בורחנוב, ששמו נקשר למספר פיגועים במרכז אסיה, למד באוניברסיטת אל-מוסטפא באיראן – מקום גיוס ידוע לקבוצות מיליטנטיות הנתמכות על ידי טהרן. לאוניברסיטה זו, הפועלת תחת לשכת התעמולה האסלאמית של סמינר קום, יש סניפים בכמעט 60 מדינות והיא משמשת כמכשיר העיקרי של איראן להפצה תעמולה שיעית.
ארצות הברית הטילה סנקציות על האוניברסיטה בדצמבר 2020, על גיוס סטודנטים אפגנים ופקיסטנים להילחם בסוריה, וקנדה הלכה בעקבות ארה"ב באוקטובר 2022 והטילה גם היא סנקציות על תפקידה בגיוס לוחמים זרים.