לאחר שמנהיג הציבור החרדי-ליטאי, הרב דוב לנדו, תקף בחריפות במכתב שפורסם ב"יתד הנאמן", מפרסם הבוקר (יום ג') הרב דוד לייבל, שנפגש לאחרונה עם בכירים בצה"ל, מכתב תגובה ובו הוא מסביר מדוע יש לגייס את ה"נושרים" מהישיבות לצה"ל.
במכתבו הסביר הרב לייבל מדוע הוא פועל לגיוס חרדים, שנשרו מישיבות, לצה"ל: "גם השתדלנו לפעול בתחום זה של הצבא, עבור אלו שאינם בנויים לעמוד בנסיונות של סנקציות כלשהן, וסופם שיתגייסו לצבא, שיהיה להם שם מקום שיחזק אותם ויאפשר להם חיים לאור ההלכה עם קביעות עתים לתורה לצד השירות הצבאי, באופן שיישארו יהודים נאמנים לתורה ולתעודה".
2 צפייה בגלריה
הרב דוד לייבל
הרב דוד לייבל
הרב דוד לייבל
(צילום: יוסי רוזנבוים)
בתחילת מכתבו כתב הרב לייבל כי במשך 50 שנה הוא תרם להקמת רשת כוללים למאות אברכים ובמסירת שיעורי תורה. "ב"ה רבים מתלמידיי נעשו תלמידי חכמים גדולים מרביצי תורה", הוא כתב. "בשנים האחרונות נרתמתי כמה פעמים לסייע לרבים בפתרון מצבים שראינו במו עינינו שגרמו לדרדור חמור ברוחניות. מסגרות רבות שהייתי שותף להקמתם, הצליחו למרות החששות שהיו בתחילה מכל שינוי ויוזמה חדשה אך הכרחית, ויצרו דורות של תלמידים חכמים שחיזקו את דרך התורה".
הרב לייבל, שסתר בעבר את התפיסה החרדית הקלאסית שלפיה ביכולתה של התורה להגן על הכלל ולכן יש לפטור את בחורי הישיבות ולומדי התורה מהשתתפות במאמץ המלחמתי, הוסיף: "פעלתי הרבה מאוד גם בעניין אותם שעמלים לפרנסתם, בפתיחת קהילות קדושות, שיסייעו בידם להתמיד בקביעות עתים לתורה ולדקדק בהלכה, בהיותם מחויבים לקהילות קבועות. וגם שמעתי שבעקבות קהילותינו קמו עוד לזכות את הרבים ופתחו קהילות דומות".
לקראת סיום מכתבו, פירט הרב לייבל על פועלו להכשרת חרדים: "המצב לאחרונה הוא שישנם בחורים שלא השתלבו בישיבות קדושות ועוסקים בענינים אחרים. ואנן סהדי (אנו עדים), שכל אותם בחורים לא יאותו להטות שכמם למעצר או שלילת זכויות כלשהי וסופם שילכו למסגרות לא מפוקחות. ולכן פעלנו להקים מוסד, שוודאי לא נועד למי שבוחרים בחיים של תורה בלבד, אבל יועיל לאותם בחורים ללמוד ענייני הלכה ואמונה ולהכינם לחיי המעשה בלומדם מקצוע כראוי מתוך השקפה יהודית של בני תורה".
2 צפייה בגלריה
הרב דב לנדו
הרב דב לנדו
הרב דוב לנדו
(צילום: קרן עולם התורה)
היום פרסם הרב לנדו מכתב ב"יתד נאמן", שבו תקף את הרב לייבל, מבלי להזכיר את שמו: "כל השקפותיו הן רוח רעה וזרה בכרם בית ישראל, וכלל יוזמותיו ומעשיו כוונתם להזיק והם סכנה לעתיד עולם התורה, ועל כן יש להיזהר מליתן לו סיוע והכרה, ולמנוע ממנו להוציא זממו לפועל, הרחק מעליך דרכו". למכתב הצטרף גם ראש ישיבת סלבודקה ואחד הרבנים הבולטים בזרם הליטאי, הרב משה הלל הירש.