כל עשר אבני הנגף (שטולפרשטיינה) בעיר צייץ שבמדינת סקסוניה-אנהלט נתלשו ממקומן במהלך 7 באוקטובר. מדובר בפרוייקט ההנצחה המבוזר הגדול ביותר בעולם שיצר האמן גונטר דמניג, עם מעל ל-100 אלף אבני נגף בעשרות מדינות. הפרויקט הוא להנצחת הנרצחים בשואה. האבנים הזהובות מציינות את שמות הנרצחים, תאריך הלידה ותאריך ומקום הרצח של קורבנות הנאצים, והן שקועות במדרכות ממול לבית האחרון שבו גרו לפני שנרצחו.
3 צפייה בגלריה
אבני נגף בגרמניה
אבני נגף בגרמניה
אבני נגף בגרמניה
(צילום: initiative stolpersteine)
הפרוייקט ואנשים ששותפים לו סבלו בעבר מהתקפות, מהשחתה וציור על מילים כמו BDS על האבנים, ועד איומים על חייה של מי שהתנדבה בפרוייקט לפני כעשור, אבל עכשיו מדובר בחבלה בכל האבנים בעיר ותלישתן ממקומן.
לכוחות המשטרה אין עדיין קצה חוט של חקירה בקשר לחיבל את האבנים. בצייץ, כמו בערים רבות באזור זה בגרמניה, כ-30% מהמצביעים הם תומכי הימין הקיצוני, שמעוניינים כמובן לשנות את תרבות הזכרון בגרמניה. אבל עיתוי המעשה ביום השנה לטבח 7 אוקטובר וחומרת המעשה, כשהאבנים לא רק מושחתתות, אלא נתלשות מהמדרכה ונעלמות לחלוטין, מצביע דווקא על חשד כלפי מהגרים לגרמניה מארצות מוסלמיות.
“מדובר בפשע נורא", כתבה אווה פון אנגרן, מנהיגת מפלגת השמאל בפרלמנט המדינה. "מי שעושה דבר כזה רוצה להוציא את השואה מתרבות הזיכרון. הפשע הגדול ביותר כלפי האנושות חייב להישאר כדי להזכיר לנו מה בני האדם מסוגלים לעשות. מדובר בפשע מתועב שמלא באמנזיה היסטורית".
3 צפייה בגלריה
אבני נגף בגרמניה
אבני נגף בגרמניה
אבני נגף בגרמניה
(צילום: initiative stolpersteine)
"יש סיבה שהפשע הזה נעשה בתאריך 7 באוקטובר", אמר סבסטיאן שטיגלר, תושב העיר וחבר פרלמנט מטעם מפלגת הירוקים. "האנטישמיות משתוללת בחברה פה ואף יהודי, חי או מת, אינו חסין ממנה".
גם בפעמים קודמות שבהן אבנים הושחתו או נגנבו, הדבר קרה סביב תאריך שבו מציינת גרמניה את ליל הבדולח. מתוך 122 אלף אבנים שהושמו ב-32 מדינות עד עכשיו, 900 דווחו כגנובות לאמן ולארגון שעוסק בהצבתן.
יתר אירועי 7 באוקטובר, ההפגנות משני הצדדים, עברו בשקט יחסי. בברלין היו מהומות גדולות בין שוטרים למפגינים פרו פלסטיניים, כולל מעצרים, ריסוס בגז מדמיע, זריקת אבנים ובקבוקים על השוטרים במהלך הפגנה בשכונת המהגרים נויקלן.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בברלין ב-7 באוקטובר
הפגנה פרו פלסטינית בברלין ב-7 באוקטובר
הפגנה פרו פלסטינית בברלין ב-7 באוקטובר
(צילום: AP Photo/ Ebrahim Noroozi)
גם בהולנד לא היה שקט. באמסטרדם נעצרו עשרות מפגינים פרו פלסטיניים לאחר שהתעמתו עם מפגינים פרו ישראליים, שערכו הפגנת הזדהות חוקית בכיכר דאם במרכז העיר.