מתפללים לשלום העולם ושרים את ההמנון האוקראיני: ילדים יהודים בבתי הספר
(צילומים: פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה)

מתפללים לשלום העולם, אוחזים בדגלי אוקראינה ועומדים לשירת ההמנון המקומי: גם הילדים בבתי הספר היהודיים באוקראינה נכנסו לדריכות בעקבות המתיחות עם רוסיה, על רקע החשש מפלישה למדינה וממלחמה שעלולה לפרוץ. בצידו השני של הגבול, בלובביץ', גנרלים רוסים התפללו נגד מלחמה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב הראשי ושליח חב"ד לקייב בריאיון על החשש מפלישה
(צילום: נויל האריס)

אלפי תלמידים בעשרות מוסדות החינוך היהודיים ברחבי אוקראינה, ברשת החינוך "אור אבנר", התכנסו בו-זמנית לתפילה מיוחדת לשלום המדינה. הילדים היהודים התפללו בעיר מריופול הסמוכה לגבול, באודסה המאוימת בפלישה ימית, בחרקוב הסמוכה לבלארוס, בקייב הבירה, בדניפרו ובערים נוספות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
רוחות המלחמה ממשיכות לנשב מכיוון הגבולות, ונראה כי החשש מהסלמה נותר בעינו. מעל ל-200 אלף יהודים מונה אוקראינה, והם מאוגדים בקהילות שונות – מחב"דניקים, דרך ליטאים ועד חסידי ברסלב. בית היתומים היהודי באודסה הודיע השבוע כי הוא נערך לפינוי של כ-300 ילדים ונערים, החל מתינוקות בני יומם ועד גיל 18. "יש דריכות בקרב הילדים ומורגשת הפאניקה באוויר", אומר הרב שלמה בקשט, מנהל המוסד. "אנחנו ערוכים לפינוי מהיר מבחינת מזון, תרופות ואבטחה".
5 צפייה בגלריה
ילדים בבית היתומים באודסה
ילדים בבית היתומים באודסה
ילדים בבית היתומים באודסה
(צילום: ישראל ברדוגו)
הרב בקשט הקים את הארגון עם עמיתו, רב נוסף, וכעת הוא מספר כי המקום מכותר על ידי הצבא הרוסי. לאודסה הגיע לפני כ-20 שנה, ופתח במקום לראשונה בית ספר יהודי. כאשר הבין כי לחלק מהתלמידים אין לאן לחזור בתום הלימודים, פתח לידו גם בית יתומים קטן שבו התגוררו אז כמה ילדים. מאז זרמו מים רבים בדנייפר, ומעל לאלף בוגרי בית היתומים באודסה כבר עלו ארצה. הילדים מגיעים מכל מזרח אירופה – ובעיקר מאוקראינה, בלארוס, מולדובה והסביבה – חלקם יתומים ואחרים מגיעים מבתים הרוסים.

משתדלים להשרות רוגע

לצד תפילה במוסדות החינוך ארגנו בבתי הספר גם מתן צדקה ולימוד על שלום בין אדם לחברו. לבקשת נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי היהודי, שרו ברחבי המדינה את ההמנון האוקראיני בשעה מסוימת שנקבעה במסגרת "יום האחדות" הלאומי. כחלק מהתוכנית המיוחדת בת השעה, התפללו התלמידים היהודים גם לביאת המשיח ולגאולה שלמה.
הפעילות נעשתה בהתאם למכתב ששלחה הפדרציה היהודית במדינה, המאגדת 160 קהילות ברחבי אוקראינה, שבו נכתב בין השאר: "אנו נמצאים בימים מתוחים וגורליים בעקבות המצב השורר במדינה ומחוצה לה – אך כיהודים מאמינים, אנו בטוחים שכל דבר מגיע בהשגחה עליונה, אין רע יורד מלמעלה, והכול רק לטובה ולברכה".
5 צפייה בגלריה
עם צבעי הדגל המקומי. ילדים יהודים באוקראינה
עם צבעי הדגל המקומי. ילדים יהודים באוקראינה
עם צבעי הדגל המקומי. ילדים יהודים באוקראינה
(צילום: פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה)
רבני הקהילות השונות כתבו אתמול (יום ד') כי "ימים אלה הם ימי חודש אדר השמחים, ונצטווינו כי 'משנכנס אדר מרבים בשמחה' – במיוחד לפי הוראת הרבי מלובביץ', שקבע כי 60 ימי חודש אדר (בשנה מעוברת) הם ימים מיוחדים, שבהם בטלים כל הדברים של הפך הטוב והשמחה". הם הביעו תקווה ל"ונהפוך הוא' – ניצחון של טוב על הרע ואור על החושך" ולניסים גלויים. "לאור קריאתו של נשיא המדינה וולודימיר זלנסקי לקבוע את יום המחרת כיום אחדות, אנו מבקשים מהקהילות להתאסף בבתי הכנסת בכל קהילה לתפילה מיוחדת בקריאת תהילים, נתינת צדקה והוספה של מעשים טובים ואור".
בשעות הערב התקיים בכל הקהילות היהודיות באוקראינה משדר מיוחד שכלל תפילה, תורה וצדקה, בהשתתפות מנהיגי הקהילות מרחבי המדינה. גורם בפדרציה היהודית אמר כי "גם בימים מתוחים אלה, לצד הכוננות המתמדת, אנו משתדלים להשרות רוגע בקרב יהודי המדינה ולא לגרום לפאניקה מיותרת. כנס התפילה והתורה הזה הוא התרומה הקטנה שלנו לשלום בחלק זה של העולם".

"ממשיכים לאגור מזון"

הרב יונתן בנימין מרקוביץ', רבה הראשי של קייב ושליח חב"ד לעיר, העריך הבוקר (ה'), בריאיון לאולפן ynet, כי באוקראינה נותרו עוד כעשרת-אלפים אזרחים ישראלים. "הקהילה היהודית פה גדולה מאוד", אמר. "רוב הישראלים לא עזבו לישראל, אלא נסעו למקומות אחרים באירופה או לחלקים באוקראינה שלא אמורים להיות תחת מלחמה, אלה הקרובים יותר למערב אירופה".
5 צפייה בגלריה
הגנרלים הרוסים בתפילה בלובביץ'
הגנרלים הרוסים בתפילה בלובביץ'
גנרלים רוסים בתפילה בעיירה לובביץ'
לדבריו, הקהילה לא נכנסת לשאננות. "אנחנו עדיין ממשיכים לאגור מזון, להכין את היהודים שחיים פה ולא יכולים לעזוב", סיפר, "אנחנו מכינים אותם למקרה שחס ושלום יהיה פה מצב מלחמה. נרגענו קצת בימים האחרונים, אבל עדיין ממשיכים באיסוף האוכל ובקשר אישי עם היהודים, הרבה יותר מאשר היינו קודם לכן".
לגבי האפשרות של פינוי היהודים מאוקראינה, אמר מרקוביץ': "יש לנו תוכנית מגירה במידת הצורך, אבל להגיד שהיא תעבוד בוודאות זה לא נכון ולא מדויק. לא יודעים מה יהיה בכבישים, איך הרוסים יתנהגו ואיך בדלנים אוקראינים יתנהגו. אנחנו בבעיה מכל הכיוונים, אבל אני כן יכול לומר שהממשל מחזק אותנו. אנחנו בקשר רציף ויציב עם שירותי הביטחון והממשל המקומיים, וכמובן עם שגרירות ישראל באוקראינה".

גנרלים רוסים התפללו "למען השלום"

בעיירה לובביץ' שברוסיה – מקום הולדתה של חסידות חב"ד – נראה מחזה סוריאליסטי: כ-15 קצינים ואנשי צבא רוסים, חלקם מעוטרים בעיטור ההצטיינות "הכוכב האדום", התפללו נגד המלחמה.
5 צפייה בגלריה
הגנרלים הרוסים שהתאספו לתפילה
הגנרלים הרוסים שהתאספו לתפילה
שמעו שתפילות בקברי הצדיקים היהודים מתקבלות. אנשי הצבא הרוסים שהתאספו לתפילה בלובביץ'
הקצינים הבכירים ביקרו בבית העלמין במלאת 33 שנה לנסיגה הרוסית מאפגניסטן – מלחמה שבה השתתפו – ואמרו כי הגיעו להתפלל "למען שלום בין עמי האזור" ו"כדי למנוע מלחמה". למתפללים היהודים המופתעים סיפרו הקצינים, כי שמעו שתפילות בקברי הצדיקים היהודים מתקבלות, ולכן נסעו עד לכפר הקטן כדי להתפלל שלא תפרוץ מלחמה נוספת.
קבוצת הקצינים כללה כמה שמות מוכרים לציבור הרוסי, ובהם "גיבור רוסיה" (התואר הגבוה ביותר במדינה, שהוענק ל-1,094 בני אדם בלבד), גסן נאדז'אפוב ראדז'ף; הגנרל אלכסנדר איליץ' סאבאלייר, שמעוטר ב"כוכבים אדומים"; קולונל אלכסנדר איבנוביץ', שאף הוא "אביר מסדר הכוכב האדום" ויו"ר ''איגוד הצנחנים'' של חבל סמולנסק, אלכסנדר לוקין. ראדז'ף, יליד אזרבייג'ן, קיבל את אות "גיבור רוסיה" בצו נשיאותי של הנשיא ולדימיר פוטין על הצלחתו בשדה הקרב בצ'צ'ניה.
5 צפייה בגלריה
אנשי הצבא הרוסים בלובביץ'
אנשי הצבא הרוסים בלובביץ'
התפללו שלא תפרוץ מלחמה נוספת. הקצינים הרוסים בלובביץ'
האורחים המפתיעים ביקרו גם באנדרטה לזכרם של יהודי העיירה לובביץ' שנרצחו בשואה, וכן במבנים ההיסטוריים המשוחזרים של חסידות חב"ד הפזורים במקום. בלובביץ' קבורים שניים מאדמו"רי שושלת חסידות חב"ד שפעלו בעיירה, רבי מנחם מנדל שניאורסון, "הצמח צדק" (1866-1789) – ובנו רבי שמואל שניאורסון, המהר"ש (1882-1834). מקום קבורתם מהווה מוקד עלייה לרגל.
לובביץ' נמצאת במרחק של חמש שעות נסיעה ממוסקבה, וכיום מתגוררים בעיירה הקטנה כ-200 בני אדם, איש מהם אינו יהודי. לפני 22 שנה מינתה חסידות חב"ד את השליח הרב גבריאל גורדון כנציגה בלובביץ' – והוא הקים במקום בתי הארחה, שיפץ את בית העלמין ומאתר כל העת תגליות היסטוריות מהעבר היהודי במקום. גורדון משמש גם כאחראי על המקומות הקדושים, והוא משחזר את המבנים ההיסטוריים של חסידות חב"ד – בסיוע הממשלה המקומית ורבה של רוסיה, ברל לזר, ובעזרת אגודת חסידי חב"ד רוסיה, בראשות הרב יצחק קוגן.
"בשנים האחרונות הפכה העיירה לובביץ' למוקד שמגיעים אליו אלפי אנשים בחודש כדי להתפלל", מספר הרב גורדון. "רובם יהודים, אבל כמעט בכל יום אני פוגש גם אנשים שאינם יהודים, ששמעו של המקום הגיע לאוזניהם. הם נוהרים לכאן מכל רחבי רוסיה, וכל מי שמגיע לכאן מתקבל במאור פנים ובשמחה. אני מאמין שגם תפילתם של הקצינים הבכירים תתקבל – ואולי תמנע מלחמה".

חתונה בצל המתיחות

בקהילה היהודית בעיר דניפרו באוקראינה לא ויתרו על טקס חופה וקידושין. כ-500 בני אדם השתתפו אמש בחתונה יהודית למרגלות בניין "מנורה" בעיר, בצל המתיחות הרבה והחשש מפני פלישה רוסית לאוקראינה שעלולה להתרחש בכל רגע. החתן הוא תושב כפר חב"ד והכלה היא יהודייה מקומית.
חתונה יהודית בדניפרו, אוקראינה, בצל החשש ממלחמה

למרות העובדה שמשרד החוץ הורה לישראלים לצאת מהמדינה, החתונה התקיימה כמתוכנן, וכמה עשרות מבני משפחתו וחבריו של החתן מישראל השתתפו בה. "החתונה המרגשת הזו היא עדות חיה לפריחתה של הקהילה היהודית המשגשגת בכל רחבי אוקראינה", אמר הרב שמואל קמינצקי, רבה של דניפרו והשליח הראשי של חב"ד בעיר, שניהל את החופה של הזוג המאושר. "אנו לא מאפשרים לחשש מפני הבאות להפריע לניהול החיים האישיים והיהודיים התקינים. הבית החדש שנבנה כאן היום הוא דוגמה מוחשית לכך. אנו מקווים ומתפללים שהמצב הנוכחי ייפתר בדיפלומטיה".