הרב ברוך גורין על המשבר עם הסוכנות היהודית ברוסיה
(צילום: נוויל האריס)

משב של קור רוסי מנשב על שנים של פריחה ושגשוג בחיים היהודיים ברוסיה, עם דלת פתוחה למסדרונות השלטון ואוזן קשבת אצל הנשיא פוטין. החודשים האחרונים, מאז פרוץ המשבר המדיני בין ישראל לרוסיה, מאופיינים בדאגה הולכת וגוברת בקרב הקהילה, שמונה כחצי מיליון יהודים. כעת מעיבה עננת משבר הסוכנות היהודית ברוסיה, שעלול להביא להפסקת פעילות הארגון במדינה – ובקהילה היהודית חוששים מהתרחיש הגרוע מכול.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"באווירה שיש עכשיו ברוסיה, זה נראה סימן לקראת 'מסך הברזל' החדש", אומר הרב ברוך גורין, מרבני הקהילה היהודית במוסקבה, בריאיון לאולפן ynet. "זה הפחד הכי גדול שיכול להיות. זה לא אומר שזה באמת יקרה, אבל זה מה שאנשים מפחדים מפניו". בהמשך הוא מוסיף: "זה הפחד, והוא מתגשם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב גורין, דובר הפדרציות היהודיות במדינה, מסביר כי "בשנים האחרונות ברוסיה, הייתה פריחה של החיים היהודיים, והפריחה הזו יכלה לקרות רק עם הגבולות הפתוחים, רק עם האפשרות להיכנס ולהיפגש עם רבנים וגורמים אחרים של העם היהודי, לצאת מרוסיה וכו'. מהבחינה הזו, מפחדים מאוד מכל הירידה שיש כעת סביב זה".

"מזכיר את תחילת שנות ה-90"

הרב גורין מעיד כי בעקבות המצב המעורפל, חלה עלייה במספר היהודים שמבקשים לעלות לארץ. "זה מצב שכבר שכחנו, ומזכיר את שנות ה-90", הוא אומר, ומוסיף כי "המון אנשים כבר יצאו מרוסיה – מדובר באלפים – או פונים לשגרירות, לבדיקה של הקונסוליה. ממה שאני שומע מהגורמים בקונסוליה – התור הוא עד נובמבר הבא".
1 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה. "בטוח שהשלטון לא מעוניין להראות שיש ברוסיה שלב חדש של אנטישמיות"
(צילום: AFP)
אם לא הספיק גל העלייה בעקבות המלחמה באוקראינה, התווסף המשבר מול הסוכנות היהודית, והניסיון הרוסי לפגוע בפעילותה בשטחה. "בחודשים האחרונים, עוד לפני שהתחיל הסיפור הזה עם הסוכנות היהודית, אנשים רבים פנו לעזרה או רצו להתייעץ אם זה הזמן לעלות ארצה ולצאת מרוסיה – פי-עשרות יותר ממה שהיה לפני כן".
לדבריו, במובן המעשי, המשבר ביחסי ישראל-רוסיה לא אמור להשפיע על חיי היהודים ברוסיה, אבל "לא יודעים מה יהיה בסוף – המשפט בעניין הסוכנות נדחה, ומקווים שזה הולך בכיוון נכון. במובן הפסיכולוגי, במובן של האווירה – זה בטח משפיע. מרגישים שזה סימן להתקררות בין ישראל לרוסיה, וגם להתקררות של הממשל הרוסי כלפי הקהילה היהודית".
משהו מהרשויות ברוסיה ניסה לדבר אתכם, אולי להרגיע קצת את הרוחות? "לא ממש פונים לדבר על זה. במשבר הקודם עם האמירות של שר החוץ לברוב, על 'המוצא היהודי של היטלר' יימח שמו וכו', שעשו סקנדל גדול גם בקהילה היהודית ברוסיה, הסוכנות פנתה אליו ישירות שהוא צריך להתנצל. אז כן היו פניות, והשר גם הגיע למוזיאון היהודי. אפילו בלי לדבר שם על הנושא, זה הובן בעיני היהודים כאילו ההתנצלות עברה. אז בטוח שהשלטון לא מעוניין להראות שיש שלב חדש של אנטישמיות, אבל על המשבר סביב הסוכנות לא מדברים ישירות".
אתה כן קושר את זה לאנטישמיות? זה לא סתם משבר מדיני? "אני לא קושר את זה לאנטישמיות, אני קושר את זה למשבר המדיני. זאת אומרת – הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה בשנים האחרונות, זה מה שיוצא מן הכלל. כי כל מיני גורמים חיצוניים, כמו המועצה הבריטית, נסגרו מזמן. היה ברור שיש יחסים ספציפיים בין רוסיה לישראל ששונים מאוד מהיחסים של רוסיה עם מדינות המערב וגם מדינות אחרות, ועכשיו נראה כאילו היחסים האלה נמצאים תחת סימן שאלה".