האספן שסחר עם הנאצים: צפו בשיחה על הסערה באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

"אנשי המוזיאון עושים מסיבת עיתונאים כאילו כלום לא היה. מנסים להמציא את העבר מחדש": הקהילה היהודית בשווייץ זועמת על המוזיאון המפורסם "קונסטהאוז" שבציריך, המציג באגף חדש אוסף יצירות שהיה בבעלות סוחר הנשק השווייצרי-גרמני, אמיל גאורג בורלה. המחאה סביב התערוכה מסרבת לדעוך, והאמנית היהודייה-שווייצרית, מרים כאהן, דרשה השבוע במחאה מהמוזיאון להסיר את יצירותיה ולקנות אותן חזרה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בורלה היה סוחר נשק שהרוויח הון עתק ממכירות נשק למשטר הנאצי. עם ההון שהרוויח רכש לעצמו, עד למותו ב-1956, מאות ציורים מהמאות ה-19 וה-20 של גדולי האמנים, ובהם מונה, ואן גוך, פיקאסו, דגה, רנואר וגוגן. יורשיו של בורלה כבר החזירו בעבר 13 יצירות ליורשיהם החוקיים, אך קנו תשע מהן בחזרה. אחת מהיצירות המוצגות במוזיאון, "שדה פרגים" של מונה, נמצאת בבירור משפטי מאחר שיורש יהודי טוען כי הייתה שייכת למשפחתו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כאהן היא אמנית בינלאומית מפורסמת, שציוריה וצילומיה נמצאים באוספים של מוזיאון מומה בניו-יורק וכן באלו של מוזיאון המלכה סופיה במדריד, טייט גלרי בלונדון ועוד. ציוריה נמכרים במכירות פומביות ב"כריסטי'ס" באלפי דולרים.
2 צפייה בגלריה
אמיל גאורג בורלה
אמיל גאורג בורלה
אמיל גאורג בורלה. הרוויח הון עתק ממכירות נשק לנאצים
(צילום: קרן בורלה)
הוריה של כאהן ברחו לשווייץ בעקבות עליית הנאצים בגרמניה, והיא אינה מבינה את התעקשות המוזיאון להציג את האוסף, שמקורן של חלק מיצירות המופת האימפרסיוניסטיות בו, איננו ברור. בריאיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות" אמרה כי "זו טיפשות. הם לא קראו ספרי היסטוריה?"

"התקשרות עם קרן בעייתית"

כעת, כאמור, היא דורשת לקנות בחזרה את הציורים במחיר המיוחד שבו נמכרו למוזיאון. "אני עושה זאת בעזרת הגלריות שלי, ועורכי הדין שלנו מנהלים את המשא ומתן עם נציגי המוזיאון. נציגיהם עדיין לא ענו לנו רשמית, אבל הגיבו בעיתונות כי 'הבקשה לא אפשרית מבחינה חוקית'. המכתב הפומבי שלי יצר לחץ ציבורי, וכולם מדברים על השגיאות שהמוזיאון עשה כבר גם בעבר, בהתקשרות עם קרן אוסף בורלה".
2 צפייה בגלריה
מרים כאהן
מרים כאהן
מרים כאהן. "זו טיפשות. הם לא קראו ספרי היסטוריה?"
(צילום: AP)
לדברי כאהן, "לא יכולתי לסבול את ההצהרות של נשיא האוסף, אלכסנדר יולס, על קורבנות השואה שנרצחו כי 'מיליונים מתו, אבל מיליונים המשיכו לחיות ועשו עסקים כרגיל'. בורלה סחר עם הנאצים, ולכן הצליח לאגור אוסף אמנות כה גדול".
המוזיאון דחה טענות על המקור המפוקפק של חלק מהיצירות. לוקס גלור, מנהל קרן בורלה, אמר כי בורלה "לא השאיר לנו אוסף נאצי". בעקבות המחאה דורשת עיריית ציריך להקים ועדת מומחים, שתחקור את ההיסטוריה של כל מוצג. קרן בורלה מסרבת בינתיים להצעה.

"היחידים שלא שינו גישה, הם מוזיאון האמנות החשוב בשווייץ"

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בשווייץ מחה אף הוא על פתיחת התערוכה, ודרש "בחינה עצמאית של מקור התמונות, ושילוט נאות שבו יהיה כתוב, 'יצירות אמנות שהוחרמו בשל הרדיפה הנאצית'".
"זה ביזיון גדול מאוד", אמר יונתן קרויטר, סמנכ"ל איגוד הגג של הקהילות היהודיות בשווייץ, בריאיון לאולפן ynet. "לפני כמה חודשים, כשהאגף החדש במוזיאון הזה נפתח, אפשר היה להגיד שהיו דברים שלא ידעו. עכשיו כולם יודעים מה הלך שם ומה הרקע של התמונות. עכשיו אנשי המוזיאון עושים מסיבת עיתונאים כאילו כלום לא היה. מנסים להמציא את העבר מחדש".
"יש אמנות שפשוט נשללה מיהודים, זאת אמנות שפשוט צריך להחזיר אותה. זה מורכב, והיום גם לפי התפיסה הבין-לאומית, מבחינה מוסרית אם האומנות נשללה מיהודים תחת רדיפה – צריך להחזיר אותה, וזה המצב. המוזיאון והעמותה מנסים איכשהו להתחמק מהעניין הזה. אנחנו לא מבינים למה, כי אם אין להם מה להחביא, אז שיסתכלו על זה נכוחה".
על ההתעוררות בשווייץ נגד התערוכה סיפר קרויטר כי, "יש זעם גדול בתקשורת וגם בפוליטיקה, גם יש הצעה בנושא שחתמו עליה כל הסיעות בפרלמנט, משמאל ומימין. אנחנו מרגישים טוב, כי רואים את השפעת העבודה שלנו במשך 25 שנה, בניסיון לשנות משהו בתדמית של זיכרון השואה פה בשווייץ – מדינה שבעצם לא הייתה חלק בשואה, וגם לא הייתה כבושה בידי הנאצים.
"השתנה פה משהו, וזה חשוב מאוד. היחידים שלא שינו את התפיסה הם מוזיאון האמנות הכי חשוב בשווייץ. אנחנו מקווים שעיריית ציריך תצליח לשנות את זה. היא מנסה מאוד להשפיע, זה בסופו של דבר מוזיאון פרטי אבל העירייה גם מסבסדת אותו. אנחנו סבורים שזה יקרה בשבועות או בימים הקרובים".