לאחר שהכנסת אישרה את המשך חקיקת החוק שיאפשר פטור מגיוס לחרדים, פרסמו הבוקר (יום ג') עשרות רבנים מהציבור הדתי-לאומי מכתב שבו מתחו ביקורת על העברת החוק. בין החותמים גם שני רבנים שבניהם נפלו במלחמההרב בני קלמנזון, נשיא ישיבת ההסדר בעתניאל שבנו אלחנן ז"ל נפל בקרב בבארי כשחילץ תושבים מהתופת בזמן מתקפת הטרור, והרב תמיר גרנות, ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, שבנו אמתי נפל במלחמה.
ההצבעה הלילה בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

63 חברי כנסת – ובהם גם חברי הכנסת של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית – תמכו בהמשך החקיקה. הרבנים כתבו כי "המלחמה הקשה שנכפתה על עם ישראל, עת אויבנו נשאו ראש, אשר עלולה להתפתח למלחמה רב-זירתית רחבה, יצרה צורך קיומי בהגדלה משמעותית של מספר הלוחמים, וכבר כעת הצבא נאלץ לבחור בין גזרות שונות. אין מדובר אפוא רק בחובה הלכתית ומוסרית גרידא, כי אם בסכנה קיומית לעם היהודי היושב בציון, סכנה שהינה בכלל פיקוח נפש לאומי כפשוטו, על כל המשתמע מכך".
הם הוסיפו וכתבו: "מכוח הערבות ההדדית בעם ישראל, וכמי ששותפים יחד איתכם בהכרת החשיבות הבלתי-מעורערת של לימודי התורה לקיומו של העם היהודי, אנו קוראים לציבור החרדים לדבר ה' בשעה קשה זו להתגייס למערכה הקשה – ולומר: הנני".
בין השאר כתבו הרבנים במכתבם: "התחלת חקיקתו של חוק הגיוס היא תעודת עניות לכנסת ובמיוחד לממשלת ישראל, ואם יעבור החוק, תהיה בכייה לדורות. במקום לחוקק חוק גיוס, שיעשה צדק היסטורי ויענה על צורכי הביטחון והחברה של ישראל, מנציחה ממשלת ישראל את העוול ופוגעת בביטחון ישראל".
2 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
הפגנת חרדים בירושלים במחאה על חוק הגיוס
(צילום: שלו שלום)
עוד כתבו הרבנים כי חוק שפוטר באופן גורף לומדי תורה משירות בצבא, הוא מנוגד לתורה ויש להתנגד לו. הם קראו לנבחרי הציבור שלא להמשיך ולהצביע בעד חוק הגיוס בתצורתו הנוכחית ולהצביע רק בעד חוק גיוס שייתן מענה אמיתי לצורכי הביטחון של ישראל.
לדבריהם "חובה ברורה וגמורה היא שעל פי תורתנו הקדושה על כל אדם מישראל להשתתף במלחמת עזרת ישראל מצר שבא עליהם, לרבות לומדי תורה ותלמידי חכמים. אנו דורשים מנבחרי הציבור, על כל גווניו וחלקיו, שלא לפרוש מהציבור, ולא לתמוך במתווה הממשלתי המוצע כעת, אשר אינו מהווה אף לא התחלה של מענה אמיתי לצורכי הביטחון והחברה הקיומיים של ישראל, בטווח הקצר והארוך".
בסיום המכתב, כתבו הרבנים: "אנו קוראים לנבחרי הציבור, על כל גווניו וחלקיו, להתעשת, לא להתעלם מדרישה מוסרית ותורנית צודקת זו, להתעלות מעל לשיקולים הפוליטיים הצרים, ולקדם במשותף מתווה אמיתי, שיוביל להגברה משמעותית של השתתפות כל חלקי החברה, כולל החברה החרדית, בהגנת העם והארץ, ולנקוט את כל האמצעים הנדרשים לשם כך".
על המכתב חתומים בין השאר גם הרב אליקים לבנון, הרב שי פירון, הרב דוד סתיו, הרב יוחנן פריד, הרב יואל בן נון, הרב אהד טהרלב, הרב בני לאו, הרבנית רחל קרן, הרבנית אסתי רוזנברג, הרב שלמה ברין ועוד. גם הרב אריה שטרן, רבה לשעבר של ירושלים, הצטרף לקריאה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השר בצלאל סמוטריץ'. תמך בהצעה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אתמול, לפני ההצבעה על החוק, אמר יו"ר סיעת הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אנחנו בהזדמנות גדולה שאסור לפספס אותה. אסור לדחוק את הציבור החרדי לפינה. אדוני הנשיא, אני קורא לך: צא היום, תקרא לבית המשפט העליון להשעות את הדיונים אצלו, כי זה לא ילך בכוח. תקרא לכולם לעצור, תזמין אותם אליך לבית הנשיא, תייצר שיחות הידברות ובוא נמצא הסכמות, בוא נמצא פשרה".