הנציגים הדיפלומטיים של ישראל ביפן מביעים דאגה, בעקבות שרשרת של התבטאויות אנטישמיות שנשמעו לאחרונה מצד נציגי שתי מפלגות זוטרות במדינה. מדובר בהתבטאויות יוצאות דופן ביפן, שבה בדרך כלל אין גילויי אנטישמיות. זה התחיל במהלך מרוץ הבחירות לבית העליון (אחד מבתי המחוקקים במדינה) בחודש שעבר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בשתי המפלגות, מפלגת NHK ומפלגת סנסיטו, שנציגים של שתיהן נכנסו לבית העליון, התבטאו בפומבי במספר הזדמנויות בגנות יהודים – תוך הפצת תיאוריות קונספירציה על שליטתם של היהודים ושל "כסף יהודי" בעולם במערבי, ועל כך שהשפעתם חדרה גם ליפן.
קראו עוד בערוץ היהדות:
הסערה הראשונה החלה כשיו"ר מפלגת NHK, קורוקאווה אטסוהיקו, פרסם לפני כחודש וחצי סרטון באורך כ-40 דקות בערוץ היוטיוב שלו, המונה למעלה מ-230 אלף עוקבים. בסרטון, שוטח קורוקאווה שלל תיאוריות קונספירציה על יהודים. הוא מדבר על תרומתם ליצירת מלחמות בעולם והשפעתם לרעה על ארצות הברית, וטוען שדוד בן גוריון היה חבר בארגון טרור, ושמערכת החינוך הישראלית נועדה לגדל מרגלים.
4 צפייה בגלריה
מצגת של קורוקאווה אטסוהיקו, שבה דגל ישראל לוחץ יד לדגל נאצי
מצגת של קורוקאווה אטסוהיקו, שבה דגל ישראל לוחץ יד לדגל נאצי
קורוקאווה אטסוהיקו לצד מצגת שבה דגל ישראל לוחץ יד לדגל נאצי. האשים יריב בכך שהוא "מרגל יהודי שטוף מוח"
(צילום מסך)
אם לא די בכך, קורוקאווה טען שבן גוריון למעשה שיתף פעולה עם הנאצים, והיה לו "הסכם סודי" עם אדולף אייכמן. באחת המצגות שהציג בסרטונים שלו, נראה דגל ישראל לוחץ יד לדגל נאצי עם צלב קרס. עוד טען קורוקאווה, שההסתדרות הציונית העולמית שיתפה פעולה עם הנאצים.
יו"ר מפלגת NHK הפנה אצבע מאשימה נגד חבר במפלגת סנסיטו, על כך שהוא, לדבריו, "מרגל יהודי שטוף מוח". בתגובה, אותו חבר מסנסיטו התנער מההאשמות, ואמר במהלך עצרת בחירות שהתקיימה במרכז טוקיו בסוף חודש יוני, כי "לא יאפשר לכסף יהודי לשלוט ביפן".

האנטישמיות בשוליים

שתי המפלגות נכנסו, כאמור, לבית העליון – מפלגת NHK קיבלה שני מושבים בבחירות האחרונות לבית היועצים של יפן (הבית העליון היפני), מתוך 248, ואילו את סנסיטו מייצג חבר פרלמנט אחד. גם אם מדובר במספרים זניחים, עצם העובדה שהן הצליחו להיכנס לבית העליון, מעידה כי יש מספיק אנשים שהצביעו להן.
4 צפייה בגלריה
כרזה של מפלגת סנסיטו
כרזה של מפלגת סנסיטו
כרזה של סנסיטו. פרסום של המפלגה עסק ב"כסף יהודי בינלאומי ששולט בחברות מערביות"
"מדובר אמנם במפלגות קטנות עם השפעה מוגבלת, אבל זו פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בביטויים כאלה מצד פוליטיקאים כאן, ועוד יותר חריג שזה נעשה על גבי פלטפורמות עם אלפי עוקבים", אומר ברק שיין, דובר שגרירות ישראל בטוקיו. "לכל אחד מהם יש יותר מ-200 אלף מנויים בערוצי יוטיוב".
ביפן אין בדרך כלל גילויי אנטישמיות, כאמור, אף שלעיתים ייתכן שימוש בסמלים נאציים, בדרך כלל כתוצאה מבורות. כך, למשל, בעקבות מחאה של שגריר ישראל, הוסרו סממנים נאציים מבר באוסקה. לפני שש שנים הייתה סערה סביב להקת בנות פופולרית שחברותיה התלבשו במדים נאציים במהלך הופעה. בעקבות הסערה, חברות הלהקה התנצלו. במקרה אחר, אדם מעורער בנפשו עבר בין ספריות והשחית ספרים של אנה פרנק. ועדיין, ניתן לומר שתופעות של אנטישמיות ביפן קיימות רק בשוליים, מצד קבוצות קיצוניות.

מאשימים את היהודים ברצח פוליטי

במפלגת סנסיטו פרסמו לאחרונה ספר "שאלות ותשובות" עם מצע המפלגה, שבו היא מתייחסת ל"מספר ארגונים המובלים בידי כסף יהודי בינלאומי". לטענת המפלגה, אותם ארגונים "שולטים בחברות אנושיות במערב, והם סימנו גם את יפן כמטרה במשך מאות שנים".
4 צפייה בגלריה
קורוקאווה אטסוהיקו. טען שדוד בן גוריון היה חבר בארגון טרור
קורוקאווה אטסוהיקו. טען שדוד בן גוריון היה חבר בארגון טרור
קורוקאווה אטסוהיקו. טען שדוד בן גוריון היה חבר בארגון טרור
(צילום מסך)
השיח האנטישמי מצד הפוליטיקאים הגיע אפילו לרצח ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה. לפי פרטי החקירה שפורסמו ביפן, המניע המרכזי של המתנקש היה קשריו של אבה עם הארגון הדתי "כנסיית האיחוד". המתנקש טען כי הארגון שהוביל לפשיטת רגל של אמו קשור ליהודים.
מאז הרצח מתקיים ביפן שיח ציבורי ער על מעורבות הארגון בפוליטיקה היפנית בפרט, ומעורבותם של ארגונים דתיים בכלל. במסגרת הדיון, קורוקאווה ממפלגת NHK החל להפיץ שמועות ברשתות החברתיות שלפיהן מקורה של "כנסיית האיחוד" ביהדות, תוך האשמת היהודים ועיסוק בהשפעתם לכאורה על הפוליטיקה היפנית.

"נילחם בהם בכל מקום"

שגרירות ישראל ביפן פרסמה גינוי נגד ההתבטאויות האנטישמיות. דברי הגינוי גררו שלל תגובות ברשתות החברתיות מצד גולשים יפנים שהביעו זעזוע נוכח השיח שנצפה בין הפוליטיקאים, תוך הבעת תמיכה בישראל ובעם היהודי.
4 צפייה בגלריה
מניחים פרחים לזכר ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, שנרצח
מניחים פרחים לזכר ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, שנרצח
גם את הרצח שלו ניסו לקשור ליהודים. מניחים פרחים לזכר ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה
(צילום: רויטרס, getty images)
למרות זאת, ההתבטאויות בסגנון נמשכו מצד שתי המפלגות, מה שהוביל את שגריר ישראל ביפן, גלעד כהן, לפרסם גינוי חריף נוסף בעניין – ולהעביר את המסר גם לרשויות הרלוונטיות במדינה.
"נדהמתי לגלות את ההתבטאויות המזעזעות מצד פוליטיקאים במדינה כמו יפן, שעימה יש לנו יחסים מצוינים, ובכלל זה היחסים בין העמים שמתבטאים בחברות גדולה", ציין כהן. "מדובר בהפצת דברי בלע מסוכנים, תוך שימוש בפלטפורמות רחבות היקף עם מאות-אלפי עוקבים. זה מדגים עד כמה הרשתות החברתיות מהוות כיום קרקע פורייה להפצת דברי שקר ותיאוריות קונספירציה. למרות שמדובר במיעוט שאיננו מעיד על הכלל, לצערי גילויי האנטישמיות אינם פוסחים על יפן, ואנו נילחם בהם בכל מקום בערוצים המתאימים".