מכתב הנחשב כמעט לחסר תקדים ששלח הרב דוד לייבל, מגדולי התורה והמנהיגים בציבור החרדי, מעורר סערה במגזר. הרב לייבל, העומד ברשת בתי מדרש וכוללים ודוגל בשילוב עבודה לצד לימוד תורה והקפדה יתרה על המצוות, פרסם אתמול (ה') מכתב פומבי שבו הוא מפריך את השקפת העולם של רבני הציבור החרדי, הטוענים כי הם פטורים ממצוות ההגנה על המדינה ושותפות בביטחונה מאחר שלימוד תורתם הוא זה שמגן על המדינה.
"מה שאמרו חכמים, 'תורה מגנא ומצלא'... מוכח דמגנא רק על עצמו ולא על אחרים", מביא הרב לייבל מדברי הגמרא ומזכיר עוד את פירוש רש"י שהסביר כי לימוד התורה, האישי, מגן על האדם מייסורים, ולא ממוות, ומציל את לומד התורה בלבד מיצר הרע.
2 צפייה בגלריה
בני ישיבות שבאו לקבל פטור. ויכוחים בתוך המגזר עצמו
בני ישיבות שבאו לקבל פטור. ויכוחים בתוך המגזר עצמו
בני ישיבות שבאו לקבל פטור. ויכוחים בתוך המגזר עצמו
(צילום: מוטי קמחי)
על רקע הביקורת הגדולה בציבור הכללי והדתי על אי השתתפות החרדים בלחימה, התפרסמו השבוע דבריו של מנהיג הציבור הליטאי-חרדי, הרב דב לנדו, שאסר על לומדי התורה אפילו להשתתף בהלוויות חללי צה"ל או לבקר את פצועי המלחמה בבתי החולים. על כך רומז הרב לייבל במכתבו כי "מצווה אף היא מגינה וממילא אם מבקר פצוע מלחמה או משתתף בלוויה הרי הוא בכלל אותה הגנה". עוד הוא טוען כי חובת כל אדם להציל עצמו מסכנה ולהפסיק מלימודו לשם הצלת חייו, ואין התורה פוטרת אותו מכל החובות לשמור על חייו ולהשתתף בנשיאה בנטל.
2 צפייה בגלריה
מכתבו הפומבי של הרב לייבל
מכתבו הפומבי של הרב לייבל
מכתבו הפומבי של הרב לייבל
את מכתבו הוא חותם בביקורת מרומזת על אלו שתולים את לימוד תורתם בהגנה על הכלל ופטורים בשל כך מחובות ציבוריות, כי גם אלו צריכים "ליטול אחריות אישית על כישלון ההגנה, הן ביחס לטבח הנורא בשמחת תורה והן ביחס לקורבנות המלחמה הנופלים בכל יום ויום".
בעיתון "יתד נאמן" של הציבור הליטאי התקשו לקבל את דברי התוכחה של הרב החרדי ופרסמו הבוקר הבהרה ובה תגובתו של הרב לנדו ואחרים שביקרו בחריפות את דברי הרב לייבל. "כולם צריכים להיות כפופים לדעת תורה, ודעת תורה צריכה להישמע רק מאלו שיכולים לומר דעת תורה", רמז הרב לנדו בציטוט שהובא בשמו.