רבבות מתפללים הגיעו הלילה (בין מוצ"ש לראשון) לרחבת הכותל לאמירת "סליחות" לקראת ראש השנה ויום הכיפורים. אירוע נוסף התקיים בבנייני האומה בירושלים. מדובר ב"סליחות ראשונות" בהובלת יצחק מאיר, לכבוד הצטרפותם של האשכנזים למעגל אמירת הסליחות השנה. האירוע, שנערך בהפקת עיריית ירושלים, שילב ניגונים עם קטעי התפילה והפיוטים המסורתיים. את שני האירועים העברנו בשידור חי כאן ב-ynet.
אזעקה בנהריה בזמן הסליחות
(צילום: יאיר קראוס)

בנהריה, כעשרה קילומטרים מגבול לבנון ואחרי סוף שבוע מתוח עם לא מעט אזעקות ומטחי רקטות, התכנסו בבית הכנסת המרכזי כמה עשרות תושבים ותושבות מהעיר ומהאיזור לתפילת הסליחות הראשונה לימים הנוראים.
החזן חיים גרינשטיין ומקהלה מחיפה ליוו אותו בתפילה שהופסקה במפתיע עם אזעקות על חדירת כטב"מים מלבנון. אחרי דקות ארוכות של דאגה במקלט התת-קרקעי הסמוך והדי פיצוצים מיירוט מספר כלי טיס של חיזבאללה, שבו המתפללים לבית הכנסת וסיימו את תפילת הסליחות בשירת התפילה לשלום חיילי צה"ל. את התפילה החגיגית שהתקיימה חרף החשש מירי חיזבאללה ובהתאם להנחיות פיקוד העורף הוביל חבר מועצת העיר, חן אלמגור.
1 צפייה בגלריה
אזעקה בנהריה בזמן תפילת הסליחות בבית כנסת
אזעקה בנהריה בזמן תפילת הסליחות בבית כנסת
אזעקה בנהריה בזמן תפילת הסליחות בבית כנסת
(צילום: יאיר קראוס)
תפילת ה"סליחות" נאמרת בחודש אלול ובין ראש השנה ליום כיפור. היא כוללת בקשות רחמים, פיוטים ותפילות וכן אמירת "י"ג מידות רחמים" – שלושה עשר ביטויים של חסד שנאמרו למשה רבנו מאת הבורא אחרי שביקש סליחה בשם עם ישראל בעקבות חטא העגל.
הלילה מצטרפים גם בבתי הכנסת האשכנזים לאמירת הסליחות. לפי המסורת של האשכנזים יש לומר סליחות ממוצאי שבת הסמוכה לראש השנה. לעומת זאת, הספרדים מתחילים את אמירת הסליחות כבר מתחילת חודש אלול.
עיקר המנהג הוא לומר את התפילה אחרי חצות הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות, זמנים שעל פי תורת הקבלה נחשבים ל"עת רצון", שעות שבהן התפילות מתקבלות בשמיים בהקשבה ובחסד. רבים מגיעים לומר סליחות בכותל המערבי, ומדי שנה בלילה האחרון של אמירת הסליחות נערכת במקום עצרת ענק בהשתתפות עשרות אלפי מתפללים, במעמד הרבנים הראשיים לישראל.
לסליחות נוסחים שונים ופיוטים המשתנים בין קהילה לקהילה. חלקם נכתבו בידי רבי שלמה אבן גבירול, רבנו גרשום ורש"י. בחלק מהקהילות, כמו באיטליה, בלוב, בגאורגיה, בפולין, בליטא, בעדות תימן ובפראג, התווספו פיוטים והנהגות שונות, כך שהתפילה בין בית כנסת למשנהו יכולה להיות שונה לגמרי. בקרב הספרדים נוסח הסליחות נותר כמעט ללא שינוי בין יום ליום, ואילו אצל האשכנזים נאמר סדר סליחות שונה בכל יום.
פורסם לראשונה: 23:49, 28.09.24