אלמוני השליך בקבוקי תבערה לעבר מתחם קבר מרדכי ואסתר בעיר המדאן באיראן. ברשתות החברתיות הופץ תיעוד של המעשה החמור, אשר בעקבותיו פרצה דליקה בכניסה לאתר היהודי.
זו לא הפעם הראשונה שבה פורצת שריפה במתחם כתוצאה מהצתה. בשנת 2020, לפני קרוב לארבע שנים, מספר אנשים הציתו אש במקום וגרמו לו נזק. בעקבות המלחמה ברצועת עזה בין ישראל לחמאס סבל האתר מהתנכלויות שונות, כולל ניסיונות הצתה, לאחר שמפגינים זעמו שהרשויות שומרות עליו.
זריקת בקבוקי תבערה לעבר קבר מרדכי ואסתר בעיר המדאן באיראן
(מתוך הרשתות החברתיות)

באוקטובר האחרון, לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל, קיצוניים במחוז ביקשו לשנות את הסטטוס של קברי מרדכי ואסתר, מפרטי לציבורי. לטענתם, המהלך הוא בהסכמת יהודים החיים באיראן, דבר שאין לו כל ביסוס. הבקשה הגיעה יממה לאחר שמפגינים שרפו את דגל ישראל מחוץ לקבריהם של אסתר ומרדכי.
מפגינים קיצוניים דרשו להפוך את המבנה ל"מוזיאון לפשעי המשטר הציוני", כלשונם, ולהקים במקום הזה משרד יחסי ציבור עם "כוחות ההתנגדות הפלסטינית". חבר הפרלמנט היהודי, הומיון שמח, שלח אז מכתב לממשלת איראן, וביקש את הגנת הרשויות. על פי גורמים בקהילה היהודית, הרשויות סירבו לבקשת הקיצוניים.
1 צפייה בגלריה
קבר מרדכי ואסתר מבחוץ
קבר מרדכי ואסתר מבחוץ
מתחם קברי מרדכי ואסתר בהמדאן, איראן
(צילום: Uwe Seidner, Shutterstock)
רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גראמי, ביקר בקברים בעיר המדאן בתענית אסתר, לקראת פורים, והופתע לגלות כי במקום נתלה דגל של הרשות הפלסטינית. השלכת בקבוקי התבערה מתווספת לשורה הארוכה של ניסיונות לפגוע באתר היהודי, על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס.
על פי המסורת שבה דוגלים יהודי איראן, מקום קבורתם של שני גיבורי המגילה, אסתר המלכה ומרדכי היהודי, נמצא בעיר המדאן בצפון-מערב איראן. קבר מרדכי ואסתר בהמדאן נזכר לראשונה בכתבי בנימין מטודלה (1170 לערך). על פי המסורת הזו, אסתר ומרדכי נקברו במערת קבורה עתיקה שבה שתי מצבות עץ גדולות המכוסות בפרוכות, ולידה תלוי שלט שעליו כתוב "מאוזוליאום מרדכי ואסתר".