ריאיון עם שר הדתות מתן כהנא: הפוליטיקאים החרדים בוכים שלקחו להם את הכוח
(צילום: משי בן עמי)

איומים במרד של רבני ערים, הכרזות על מרד מצד מועצת הרבנות הראשית, וביקורת קשה מצד הרבנים הראשיים עצמם: שלושה חודשים חלפו מאז הושבעה ממשלת בנט-לפיד, ודומה כי רעידת האדמה הגדולה ביותר מתרחשת באחת החצרות האחוריות יותר של משרדי הממשלה, ולא כגזרת שמיים: השר לשירותי דת מבקש להפוך את האדמה שתחת אחריותו (ויש שיטענו, לרסק את המערכת), גם אם בדרך הוא הופך את אנשי המקצוע הכפופים אליו (ויש שיגידו, מרסק אותם).
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המשרד שלא מפסיק לחולל מהומות – "משיקולים פוליטיים, לא ענייניים", כפי שהוא מדגיש, בריאיון לאולפן ynet – מבקש לפתור מצוקות של שנים, שחלקן הפכו לחלק קבוע בדו"חות מבקר המדינה, בתחומי הגיור, הכשרות, הקבורה ומה לא.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לתחושה הקשה של הרבנים הבכירים, לא מסייעת כנראה העובדה שעל כוונתו לחולל מהפכה הכריז כהנא כבר בטקס חילופי השרים, ואת שלבי ביצועה כבר החל לקיים בפועל עם כריכת רפורמת הכשרות בתקציב המדינה וההכרזה על שינויי מדיניות בוועדה לבחירת דיינים. גם לא התבטאויות לא מרוככות בעליל, דוגמת אלו שהוא משמיע במשדר ynet, נגד מתנגדיו: "קולות הבכי והנהי הם מהפוליטיקאים החרדים, שהזיזו אותם ממוקדי הכוח שלהם", הוא אומר. "הזיזו להם את הגבינה. אחרי שנים של הזנחה של שירותי דת רבים, מגיע שר שלא מתכוון לתת לזה להמשיך".
2 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס )
האתגר הבא בתור, כפי שהוא רומז בריאיון, הוא בתחום הנישואים האזרחיים. גם לשם מבקשת להגיע ידו הארוכה של השר מתן כהנא, והוא מזכיר את הסכם גביזון-מדן יותר מפעם אחת, בהתייחסו למצוקת פסולי החיתון בישראל. "אני מאמין שכול אזרח במדינת ישראל צריך להיות מסוגל לממש את הזוגיות שלו באופן חוקי", הוא אומר – אך מבהיר: "אני חושב שנישואים זה מונח דתי, שצריך להישאר 'כדת משה וישראל'. יש מספיק רבנים הרבה יותר גדולים ממני ביהדות ובהלכה שיש להם מתווים.
"קולות הבכי והנהי הם מהפוליטיקאים החרדים, שהזיזו אותם ממוקדי הכוח שלהם. הזיזו להם את הגבינה. אחרי שנים של הזנחה של שירותי דת רבים, מגיע שר שלא מתכוון לתת לזה להמשיך"
"במתווה גביזון-מדן – הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, מצא דרכים לפתור את הבעיה", הוא מוסיף, ומתייחס להצעה שעיקרה בהקמת מערכת נישואין נפרדת למי שאינם מעוניינים להינשא ברבנות. "אני חושב שדווקא הקואליציה הזו תוכל לעשות את זה... אני לא חושב שאם נכפה על מישהו להתחתן ברבנות, זה יגרום לו להתחתן ברבנות, ולכן אני משוכנע שבמדינת ישראל אנשים צריכים להיות מסוגלים לממש את הזוגיות שלהם, גם אם הם לא רוצים לעשות את זה דרך הרבנות. איך? אני חושב שנמצא דרכים לעשות את זה".

"אני אנטיוכוס והמן הרשע"

התבטאויות כגון אלו, לצד ביטול המונופול הרבני על הכשרות והגיור, בטווח הקרוב של העשייה, קוממו על כהנא רבים מקרב שומרי ההלכה באגף השמרני שלה, אף שכהנא מעדיף (שוב) לייחס את הזעם לפוליטיקאים החרדים: "אני אנטיוכוס והמן הרשע וכל מיני דברים כאלה, שכל מיני ח"כים חרדים באובדן עשתונות צווחים וצורחים", הוא אומר.
2 צפייה בגלריה
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
מתן כהנא עונה לטענות הרבנות הראשית
חוסר אמון מהרגע הראשון. מתן כהנא והרבנים הראשיים
(צילום: קובי קואנקס, יעקב כהן)
"כל מי שמבין את התוכנית שלי בעניין הכשרות, מבין שהיא למעשה מחזקת את הרבנות הראשית, נותנת לה כלים - גם רגולטוריים וגם כלי פיקוח שאין לה היום - כדי לעשות סדר במערך הכשרות, שנמצא בבלגן נוראי, לצערי עד כדי מצב שאישה צעירה בישראל נפטרת כשהיא אוכלת אוכל חלבי במסעדה בשרית" (יצויין כי באגף הכשרות של הרבנות הראשית טענו אז כי בית העסק פעל תחת השגחה ברמת כשרות רגילה ולא "למהדרין", שבמסגרתה אין נוכח במקום משגיח בכל שעות הפעילות אלא רק בשיטת "יוצא ונכנס" - ביקורים מעת לעת).
על פי הרפורמה שמוביל השר לשירותי דת, מתן כהנא, ושנחשפה ב-ynet, גם רבני עיר יורשו לעסוק בגיור, ולא רק בתי הדין המיוחדים מטעם המדינה, כפי המצב כיום. גם הרפורמה הזו, כמו מהפכת הכשרות, זכתה להתנגדות נחרצת מצד הרבנים הראשיים לישראל ועשרות רבנים מקומיים, כולם עובדי מדינה, שהודיעו כי לא יכירו בגיורים ממלכתיים ולא יאפשרו למתגיירים להירשם לנישואין, אם סמכויות הגיור יוצאו מידיה הבלעדיות של הרבנות.
יש לנו פה 500 אלף אזרחים שהם מזרע ישראל, שאנחנו צריכים לדעתי ממש לחזר אחריהם ולהשתדל מאוד שהם יתגיירו", כי אחרת נישואי התערובת שחשבנו שנמצא רק בחו"ל, יקרו גם בישראל"
אבל כהנא לא מוטרד: "יש לנו פה 500 אלף אזרחים שהם מזרע ישראל, שאנחנו צריכים לדעתי ממש לחזר אחריהם ולהשתדל מאוד שהם יתגיירו", הוא מסביר, "כי אחרת נישואי התערובת שחשבנו שנמצא רק בחו"ל, יקרו גם בישראל. צריך לעשות את זה במאור פנים ועל פי ההלכה – רק על פי ההלכה. הבעיה העיקרית היא בעיה של גישה. האם אנחנו רוצים לקרב את האנשים האלה דרך גיור על פי ההלכה, בגישה מקרבת ומחבקת - או ש'קשים גרים לישראל כספחת', ואנחנו עושים כל מאמץ כדי שאנשים לא יתגיירו".
לכהנא התשובה ברורה: "אנחנו צריכים להתאמץ כדי שהם יתגיירו. אותם ישראלים משרתים איתנו בצבא, עובדים לצדנו, לומדים איתנו באוניברסיטה, הם אחים שלנו לכל דבר ועניין, ואנחנו צריכים להתאמץ כדי שהם יהיו יהודים על פי ההלכה".

גם באגף הליברלי לא מרוצים

על דרישתו לגייר על פי ההלכה ולהשאיר את הרגולציה על הכשרות בידיי הרבנות, כהנא חטף אש גם מהאגף הליברלי – הרפורמים והקונסרבטיבים – שטענו כי מבחינתם, לא חל כל שינוי במדיניות הישראלית. "אני מתעסק רק בגיור האורתודוכסי", כהנא מבהיר, ומזכיר את "מתווה הגיור" של השר לשעבר, משה נסים, שביקש לתת מענה הוליסטי לכלל סוגיית הגיור, והוקפא בלחץ המפלגות החרדיות והרבנות הראשית.
"עמדו סמוטריץ' ודרעי ולא הסכימו לדבר הזה. אמרתי להם שבג"ץ יאשר את הגיור הרפורמי בישראל, ולצערי זה מה שקרה", הוא אומר. "כיום מדינת ישראל מכירה בגיורים רפורמיים לענייני חוק השבות. זה לא קשור למעמד האישי, והדבר הזה לא ישתנה בקואליציה הקרובה.
"אמרתי שהמאבק הבלתי מתפשר על הסטאטוס-קוו שאפיין את יחסי הדת-מדינה ב-73 השנים האחרונות, רק פגע בזהותה היהודית של מדינת ישראל. בהבנות והסכמות נוכל לעשות את הדברים אחרת"
"אמרתי את זה בצורה הכי ברורה, שהמאבק הבלתי מתפשר על הסטאטוס-קוו שאפיין את יחסי הדת-מדינה ב-73 השנים האחרונות, רק פגע בזהותה היהודית של מדינת ישראל. בהבנות והסכמות נוכל לעשות את הדברים אחרת, לשפר את זהותה היהודית של המדינה, ולהפסיק את השנאה של גורמים רבים ליהדות. אם היהדות תהיה יותר מחבקת ומחברת, אנשים גם יבחרו להתחתן כדת משה וישראל".