8,000 נעליים קטנות ובלויות הן כמעט כל מה שנשאר מיותר מ-200 אלף הילדים שנרצחו באושוויץ. אלא שכפי שנחשף לפני כשנתיים ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, העדות קורעת הלב הזאת לזוועות במחנה ההשמדה עמדה בפני סכנת התפוררות. כעת, לאחר יותר משנה של עבודות שחזור במעבדת השימור באושוויץ – 3,000 נעליים, מתוך ה-8,000, חוזרות לתצוגה.
בספטמבר 2023 יצאה קרן אושוויץ בקול קורא לגיוס חצי מיליון דולר לשימור נעלי הילדים, שנרצחו במחנה ההשמדה. הנעליים היו במצב של התפוררות והייתה קיימת סכנה לשימורן.
5 צפייה בגלריה
נעליים משוחזרות חוזרות לתצוגה במוזיאון
נעליים משוחזרות חוזרות לתצוגה במוזיאון
הנעליים חוזרות לתצוגה במוזיאון
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
5 צפייה בגלריה
שורד השואה אריה פינסקר ואיתן ניישלוס בהשקת הפרויקט במעבדת השחזור באושוויץ
שורד השואה אריה פינסקר ואיתן ניישלוס בהשקת הפרויקט במעבדת השחזור באושוויץ
שורד השואה אריה פינסקר לצד איתן ניישלוס בהשקת הפרויקט במעבדת השחזור באושוויץ
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
ארגון מצעד החיים העולמי, שמקיים זה 36 שנה מצעדי חיים בין מחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, לקח את המשימה על עצמו מתוך מחויבות לזיכרון השואה, ויצא בקמפיין בינלאומי לגיוס הסכום הדרוש – כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להיות חלק פעיל בשימור זיכרון השואה בכלל וזיכרון הילדים שנרצחו בשואה בפרט. המטרה הייתה לגייס את הסכום מכמה שיותר אנשים בארץ ובעולם, מתלמידים, מהציבור הרחב, מחברות עסקיות ומפילנתרופים.
הסכום הדרוש הושג תוך חודשים ספורים. אלפי אנשים תרמו לקמפיין, ובהם איש העסקן והפילנתרופ איתן ניישלוס – מייסד ונשיא קרן ניישלוס, דור שלישי לשואה שתרם את הסכום הראשוני. הציבור הרחב בארץ ובעולם תרם מאות אלפי שקלים וגם חברות עסקיות כמו בנק דיסקונט תרמו תרומה משמעותית.
התקבלו אלפי תרומות מרגשות, ובהן תרומתם של ילדים על הרצף האוטיסטי מבית הספר "בנימין רוטמן כדורי", שאספו מעל ל-20 אלף מטבעות ובכך הצליחו לשמר 40 נעליים. את הסכום הגדול ביותר תרם מתי כוכבי, יוצר הפרויקט "הסטורי של אווה" (יחד עם בתו מאיה כוכבי), ובכך הוא איפשר למבצע השימור לצאת לדרך.
5 צפייה בגלריה
עבודת השחזור במעבדה
עבודת השחזור במעבדה
עבודת השחזור במעבדה
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
5 צפייה בגלריה
עבודת השחזור במעבדה
עבודת השחזור במעבדה
עבודת השחזור
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
צוות המומחים במעבדת השחזור במוזיאון אושוויץ עבד בחודשים האחרונים על כל נעל מספר שבועות. השבוע הודיעו במוזיאון אושוויץ על חזרה של 3,000 מתוך 8,000 נעלי הילדים שעוברות את תהליך השימור לתצוגה. במוזיאון מקווים להשלים את כל הפרויקט בשנה הקרובה.
שורדי השואה נפתלי פירסט ואריה פינסקר, שהיו אסירים במחנה כילדים ואף השתתפו בצעדות המוות, הגיעו למעבדת השחזור במוזיאון אושוויץ להשקת הפרויקט והתרגשו לשמוע כעת על התקדמותו. פירסט הודה למצעד החיים ולעובדי מעבדת השחזור באושוויץ, ואמר: "תודה על עבודתכם החשובה לשחזור הנעליים של הקורבנות. שמחתי לתרום להצלחת המבצע הקדוש, המרגש והחשוב הזה".
אריה פינסקר הוסיף: "זו סגירת מעגל. כשעמדתי מול הר הנעליים באושוויץ, כשהחזקתי את נעלי הילדים המתפוררות, חשבתי על בני משפחתי שנרצחו שם ועל כל הילדים התמימים שנרצחו באכזריות כזו על ידי הגרמנים הצוררים בשואה, ועל כך שאנחנו חייבים לשמור על הזיכרון שלהם לעד. הצלחנו, העדויות לפשעי הנאצים יישארו לעד".
5 צפייה בגלריה
שורד השואה נפתלי פירסט במעבדת השחזור באושוויץ
שורד השואה נפתלי פירסט במעבדת השחזור באושוויץ
שורד השואה נפתלי פירסט במעבדת השחזור באושוויץ
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
יו"ר מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, פיוטר צ'יוונסקי, אמר: "הטרגדיה של יותר מ-200 אלף הילדים שנרצחו באושוויץ-בירקנאו מייצגת את השעה האפלה ביותר בהיסטוריה של המחנה הזה. המקום הזה משקף את אובדן התמימות, אובדן האמון, חוסר האונים של ילדים אל מול חוסר הרחמים של הרוצחים הנאצים הגרמנים. רצח הילדים בשואה הוא פסגת הפשעים של אידיאולוגיה שהייתה בנויה על שנאה. לעיתים קרובות הדבר היחיד שנותר מהילדים האלה הן הנעליים. כל צעד אנושי מותיר עקבות וכך גם הנעליים של הילדים האלה ישאירו את עקבותיהם על ההיסטוריה".
יו"ר קרן אושוויץ, וויטק סוצוויצ'ה: "הפרויקט החשוב לשימור נעלי הילדים שנרצחו במחנות התאפשר הודות לארגון מצעד החיים העולמי, הציבור הרחב והתורמים, כמו גם לקרן אושוויץ עצמה המחויבת לשימור ההיסטוריה. שיתוף הפעולה הזה חיזק את הקשרים והמחויבות שלנו לפרויקטים חינוכיים נוספים בעתיד".
יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן, אמר: "הפרויקט לשימור נעלי הילדים שנרצחו בשואה הוא פרויקט היסטורי שיש לו חשיבות בשימור העדויות לפשעי הגרמנים בשואה, לצד חשיבות חינוכית לקחת חלק פעיל בשימור הזיכרון של הילדים שנרצחו באכזריות רבה. אנו, שצועדים כל שנה לזכרם בדרך המוות שבה הלכו, זכינו וזיכינו רבים להיות שותפים בפרויקט, והבטחנו את שימור נעלי הילדים למאה שנים נוספות".
איתן ניישלוס, דור שלישי לשורדי שואה המתמקד בהעצמת הדורות הבאים, אמר: "לשמירה על העדויות האחרונות השייכות לילדים שנרצחו באושוויץ יש משמעות גדולה יותר היום, כשהעולם היהודי מתמודד עם האנטישמיות הגואה. על כולנו להתאחד כדי להבטיח שאף אחד לא יוכח להכחיש או לעוות את הסבל שעברו היהודים בשואה".