הקרב על מינוי הנשים באספה לבחירת הרבנים הראשיים מתחמם: גורם בכיר במשרד לשירותי דת הזהיר היום (ב') בשיחה עם ynet כי "אם בג"ץ יכפה על הרבנות הראשית למנות רבניות לאספה הבוחרת – כל חברי מועצת הרבנות יתפטרו מתפקידיהם ולא יינתנו שירותים שבסמכותה. בין היתר יופסק הפיקוח על הכשרות הניתנת למזון מיובא וכן זיהוי וקבורת חללים אזרחיים שבסמכות הרבנות הראשית".
המשרד לשירותי דת התבקש למסור עד אתמול אחר הצהריים את תשובתו מדוע הבחירות לרבנות הראשית טרם התקיימו ומדוע לא ניתן לקבוע כי ייערכו בהקדם האפשרי, אך המדינה ביקשה דחייה של מספר פעמים במתן התשובה והיא טרם ניתנה לבג"ץ.
3 צפייה בגלריה
אירוע הפרידה מהרבנים הראשיים לשעבר, יצחק יוסף ודוד לאו
אירוע הפרידה מהרבנים הראשיים לשעבר, יצחק יוסף ודוד לאו
אירוע הפרידה מהרבנים הראשיים לשעבר, יצחק יוסף ודוד לאו
(צילום: אריאל אוחנה)
האספה הבוחרת את הרבנים הראשיים טרם הוצגה על ידי השר לשירותי דת בשל מחלוקת על מינוי 10 הנציגים מטעם הרבנים הראשיים לאספה. כדי ליצור איזון מסוים באספה הבוחרת, הורה בג"ץ לרבנים הראשיים לשקול מינוי נשים רבניות ב-10 המקומות השמורים לנציגי הרבנות – אך ברבנות מסרבים. אמש הודיע ממלא מקום נשיא מועצת הרבנות, הרב יעקב רוז'ה, כי צעד זה מנוגד לעמדה המסורתית של הרבנות, לפיה נשים אינן מכהנות בתפקידי רבנות, ולכן הוא לא ימלא הוראה זו.
הבכיר במשרד לשירותי דת אמר כי אם יחייבו את חברי המועצה למנות רבניות – הם מזהירים כי יתפטרו כולם מתפקידיהם, ויעדיפו להיפרד מהמועצה ולא לקיים הוראה הנוגדת את עמדתם. לדברי הגורם, ללא מועצת רבנות מתפקדת אין סמכויות לרבנות הראשית לחתום על היתרי כשרות למזון המיובא לארץ וכן לא תהיה סמכות לעובדי המשרד לשירותי דת לקיים את מערך זיהוי החללים האזרחי – הפועל על פי אישור הרבנות הראשית.
3 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לשעבר דוד לאו ויצחק יוסף
הרבנים הראשיים לשעבר דוד לאו ויצחק יוסף
הרבנים הראשיים לשעבר, דוד לאו ויצחק יוסף
(צילום: אריאל אוחנה)

הרב איגרא ותאריך הבחירות

במקביל, ועדת הבחירות לרבנות הראשית קבעה בימים האחרונים כי הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול ומועמד לתפקיד הרב הראשי לישראל, יוכל להתמודד לתפקיד גם אם הבחירות ייערכו אחרי שימלאו לו 70, על אף שבאופן עקרוני לאחר גיל זה כבר לא ניתן להתמודד.
על פי החוק גיל המועמד לתפקיד הרב הראשי הוא בין 40 ל-70. כיום הרב איגרא בן 69 ואילו הבחירות היו מתקיימות במועדן – הוא יכול היה להתמודד ללא ספק. בעתירה שהגיש עם עורכי דינו לבג"ץ בשבוע שעבר הוא ביקש שתנאי הגיל ייחשב על פי הגיל בתאריך המקורי של הבחירות ולא אחרי הדחייה.
3 צפייה בגלריה
הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול
הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול
הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול
(צילום: נהוראי סמימי)
בנימוקי הוועדה הוסבר כי על פי חוק הרבנות הראשית "אין יכול להיות חולק כי לוועדה שבנדון סמכויות סטטוריות, קרי הוועדה נושאת בסמכות מעין שיפוטית אשר פועלת מתוקף חוק ומחזיקה בסמכויות ביצועיות ושיפוטיות ולענייננו לרבות פרשנות החוק ככל שנדרש", ועל כן בסמכות חבריה לקבוע כי "הרב אליעזר איגרא לא יאבד את זכותו להתמודד, שכן בענייננו הלכה למעשה אין חוק המאריך את כהונת הרבנים הראשיים או דוחה את הבחירות".
היועצת המשפטית למשרד, עו"ד גליה קליין, דחתה בחוות דעתה את עמדת הוועדה וציינה כי על פי החוק "כשיר להיבחר רב ראשי לישראל מי שנתקיימו בו אלה 'בעת הבחירה מלאו לו 40 שנה וטרם מלאו לו 70 שנה'". עוד ציינה כי "סמכויות ועדת הבחירות נגזרות מהקבוע בחוק ושיקול הדעת של הוועדה מצומצם מעצם טיבו". לסיום כתבה קליין כי "הכשירות נבחנת בהתאם לתנאי הכשירות הקבועים בחוק ביום הבחירות. ככל שמועד הבחירות שייקבע יהיה לאחר התאריך 8.8.2024, הרב איגרא לא יהיה כשיר להתמודד לתפקיד רב ראשי לישראל, וממילא יש לעשות כל מאמץ לקיים את הבחירות במועד המוקדם האפשרי".