חסידות חב"ד נסערת בעקבות חפירת מנהרות, ולא מה שחשבתם: קומץ של צעירים קיצונים, שאינם מקבלים מרות של שום גורם בחסידות, פרצו את קירות בית המדרש של הרבי מלובביץ' המוכר בכינוי "770" בברוקלין, ניו יורק, וחוללו סערה.
תחילתה של הפרשה בתקופת פרוץ מגפת הקורונה, אז נסגרו בתי הכנסת ובתי המדרש בהוראת השלטון, במטרה לצמצם את התפשטות הנגיף. קבוצת צעירים שלא השלימה עם סגירת בית הכנסת ובית המדרש "770", החלה בחפירה סודית של מנהרה לבית הכנסת, שתאפשר להם גישה למקום. העבודות של החפירות התקדמו באיטיות ולא באו לסיומן.
תיעוד מהעימותים בברוקלין בין הצעירים הקיצונים לכוחות המשטרה

החפירות התגלו לראשונה רק לפני שבועות אחדים, בעקבות עבודות אינסטלציה באזור. כוחות החירום בשכונת קראון הייטס, שבה שוכן בית הכנסת המרכזי של חב"ד, הביעו חשש מהנזקים שעלולים להיגרם לשלום הציבור והמתפללים, וסגרו באופן חלקי את האזור.
אמש (שני) הגיעה משאית עם מערבל בטון במטרה לאטום את הפיר. קבוצת הצעירים שהבינה שהתוכנית שלהם יורדת לטמיון מיהרה לשבור את הקיר המוביל אל המנהרה מתוך בית המדרש הגדול, וזאת מתוך רצון להרחיב את בית המדרש, לדבריהם. הצעד גרם למהומה גדולה ובתוך דקות אחדות הוזמנו כוחות גדולים של המשטרה למקום על ידי גורמים רשמיים בחב"ד. השוטרים השתלטו על הצעירים בכוח תוך שימוש בגז מדמיע ולקחו אותם למעצר. לפי דיווחים בניו יורק, נעצרו בסך הכול 10 צעירים.
כלל הגורמים הרשמיים בחב"ד – הרבנים והמוסדות הרשמיים שממונים על הסדר במקום – מיהרו להתנער מהמעשה של הצעירים וגינו אותו בחריפות. בינתיים, המקום נסגר עד לסיום איטום הפיר, שיפוץ הנזקים והסרת כל סיכון למתפללים.
"כל מי שביקר בבית המדרש 770 יודע שהוא מקום של לימוד ותורה שפועל מסביב לשעון", אמר גורם בחסידות, "מתוך קרוב לאלף תלמידי ישיבה הלומדים מבוקר ועד לילה בבית המדרש, אנחנו מדברים על קומץ שלא עולה על עשרה, שהיו שותפים בפשע הזה. המעשה הזה הוקע בחריפות על ידי כלל הגורמים. מדובר במעשה חמור ביותר, אך כזה שאינו מייצג כלל את פניה של חב"ד".
1 צפייה בגלריה
תיעוד העימותים בברוקלין
תיעוד העימותים בברוקלין
העימותים בברוקלין. "לא מייצג כלל את חב"ד"
(צילום מסך)
הרב יהודה קרינסקי, מי ששימש כמזכירו האישי של הרב מלובביץ' ועומד בראש המוסדות המרכזיים של חב"ד, פרסם הצהרה ובה כתב כי "קהילת חב"ד כואבת מהוונדליזם של קבוצת צעירים שהרסו את בית הכנסת. פעולות אלו ייבדקו וקדושת בית הכנסת תוחזר". הרב קרינסקי הודה למשטרה על המקצועיות והרגישות בטיפול בפרשה. הרב שמנהל את בית הכנסת, יוסף בראון, אמר כי מעשיהם של הצעירים היו "נוראים" ומהווים בושה למקום הקדוש.
מוטי זליגסון מדוברות חב"ד העולמי פרסם את תגובת המוסדות הרשמיים של החסידות, וכתב בין השאר: "המעשה מדאיג כמובן את תנועת לובביץ' ואת הקהילה שלנו ברחבי העולם. אנו מקווים ומתפללים שנוכל להחזיר במהירות את הקדושה למקום הקדוש הזה".