בין 18 אלף ל־25 אלף דולר – זהו שכר הלימוד של בתי הספר היהודיים בארצות הברית. מתברר שרבים מאוד מבין התלמידים היהודים הלא־אורתודוקסים אינם יכולים להרשות אותו לעצמם, ומוותרים על חינוך יהודי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כעת, משרד התפוצות וארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), שהוא הארגון היהודי הגדול ביותר בארה"ב, מקדמים תוכנית שאפתנית – "מיזם אל"ף בי"ת", במטרה להבטיח חינוך יהודי לעשרות אלפי ילדים יהודים בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה). במסגרת התוכנית תוקם קרן של כ־300 מיליון דולר שתסבסד חינוך יהודי לילדים.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יהודי בארה"ב. רוב התלמידים אורתודוכסים
בית ספר יהודי בארה"ב. רוב התלמידים אורתודוכסים
בית ספר יהודי בארצות הברית. רוב התלמידים אורתודוקסים
(צילום: AP, Paul Sancya)
לפי נתונים עדכניים, רק חמישה אחוזים מכלל הילדים היהודים הלא־אורתודוקסים בארה"ב מתחנכים בבתי ספר יהודיים. מדובר בנתון משמעותי, שמראה כי מאות אלפי ילדים יהודים אינם מקבלים חינוך יהודי משמעותי, מפני שהוריהם לא יכולים להרשות זאת לעצמם.
משרד התפוצות וארגון הפדרציות היהודיות גיבשו ביחד את מיזם אל"ף בי"ת, שבמסגרתו תוקם קרן בהיקף של כ־300 מיליון דולר. הקרן תסבסד כ־30% מדמי הלימוד השנתיים לכל תלמיד יהודי, וזאת לפי תבחינים על גובה השכר של ההורים. במקביל, תעניק ממשלת ישראל מלגות לילדי מורים בבתי ספר יהודיים, כדי לאפשר גם להם ללמוד במוסדות שבהם הוריהם מלמדים. כמו כן, תסייע ישראל בתוכניות השונות להכשרה של מורים יהודים, בתוכניות של משרד התפוצות וגופים נוספים. ישנה כוונה לערב בתוכנית גם שורה של קרנות פילנתרופיות ובהן קרן מיימונידיס, קרן שטיינהרט ועוד.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יהודי בארה"ב. רוב התלמידים אורתודוכסים
בית ספר יהודי בארה"ב. רוב התלמידים אורתודוכסים
בית ספר יהודי בארה"ב. סבסוד גם למורים
(צילום: AP, Seth Wenig)
שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר: "זאת מהפכה אמיתית. מיזם 'אל"ף בי"ת', שמוביל משרד התפוצות בשיתוף איגוד הפדרציות של צפון אמריקה, הוא מהלך אסטרטגי רחב היקף שתכליתו להעצים את החינוך היהודי בצפון אמריקה מבחינה כמותית ואיכותית, שכן אין עתיד יהודי ללא חינוך יהודי".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.07.23