בחולצות לבנות וסרטים צהובים עליהן, כך התבקשו המוזמנים להגיע לליל הסדר של חברי קיבוץ בארי, שיתקיים בכיכר החטופים בתל אביב. מי מהם שיבחר להגיע בחולצה שחורה ועליה צילום של חטוף או קריאה להחזיר את כולם עכשיו, יתקבל בהבנה ובאהבה.
100 אנשים איבד הקיבוץ במתקפת חמאס, 30 נחטפו. האסון הנורא הזה יקבל ביטוי לא רק במיקום הסדר אלא גם באופיו. בעקבות האירועים הקשים בוצעו התאמות בהגדה של פסח, כך שתשקף את המציאות החדשה, ועדיין תשמר את רוח ההגדה הקיבוצית. "הוספנו מליבנו, החסרנו את שהכאיב מדי", נכתב בפתיחה, "חג החירות הגיע, וחירות אין. ברגעים שבהם נכתבות שורות אלו ישנם 11 חטופים וחטופות מקהילתנו שעדיין נמצאים בשבי בעזה. לא ננוח לרגע עד שישובו".
8 צפייה בגלריה
|
|
בית הרוס בקיבוץ בארי. "חסרים וכואבים ומתגעגעים הביתה"
(צילום: אביב הברון)
בין היתר, הוחלף סדר הכוסות. "כוס החירות תקדים את כוס האביב (והתקומה) שבדרך כלל פותחת את הסדר הקיבוצי, כי השנה אין לנו תקומה ללא חירות", מסבירה נעם יצחקי שהתנדבה יחד עם ענבל אלון, שלומית אלון ועטר מאור לכתוב את הטקסטים המעודכנים. "הוספנו גם התייחסות אקטואלית לכוסות, שתדגיש את הקשר בין אירועי השבת השחורה להגדה, ואת המקום שבו אנחנו נמצאים כרגע, חסרים וכואבים ומתגעגעים הביתה".
העיצוב וההדפסה נעשו בדפוס בארי. לפניכם כמה מהטקסטים שנוספו בגרסת "זכור את אשר עשה לך חמאס", אבל גם עם תקווה לימים טובים יותר. לשימושכם, אם תרצו. להגדה המלאה
פורסם לראשונה: 00:00, 19.04.24