בעוד פחות משבועיים תפקע כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. מי שאמורה לבחור את מחליפיהם היא אספה, שתוכננה במקור להתכנס ב-1 ביולי – אבל בינתיים, הבחירות האלה לא נראות כדבר שיתקיים בעתיד הנראה לעין.
21 יום לפני מועד הבחירות, צריך המשרד לשירותי דת להציג את האספה הבוחרת. לאחר הצגתה רשאים המתמודדים להגיש את מועמדותם, והמרוץ לתפקיד הרבני הבכיר ביותר בישראל ייצא לדרך באופן רשמי. המועד הזה כבר עבר, והאספה הבוחרת טרם גובשה.
2 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
האספה מורכבת מ-150 בוחרים שעתידים להגיע לקלפי ולהצביע באופן חשאי, ובהם כ-70 נציגי ציבור, כולל ראשי ערים, ראשי מועצות, שרים וחברי כנסת וכן 10 נציגים מטעם השר לשירותי דת, 80 רבנים ובהם רבני ערים, מועצות ושכונות, דיינים מכהנים, הרב הצבאי הראשי ועוד 10 נציגים מטעם הרבנים הראשיים. נציגי הרשויות המקומיות ורבני הערים עדיין לא מונו, וזאת מאחר שהשר לשירותי הדת והרבנים הראשיים מנועים מלבחור נציגים לאסיפה הבוחרת בשל ניגוד עניינים. כל עוד נושא זה לא ייפתר – עם פקיעת כהונתם של הרבנים הראשיים ימונו להם ממלאי מקום.
אף על פי שהמועמדות הרשמית טרם נפתחה, התמונה מתחילה להתגבש. לתפקיד הרב הראשי האשכנזי צפויים להיות חמישה מועמדים בשלב זה: הרב אליעזר איגרא, הדיין הוותיק בבית הדין הרבני הגדול בירושלים, כיהן בעבר כרב של כפר מימון ומהרבנים הבולטים בציונות הדתית; רב העיר פתח תקווה, הרב מיכה הלוי, המזוהה עם הזרם השמרני יותר בציונות הדתית; רב העיר נתניה, הרב קלמן בר; הרב משה חיים לאו, אחיו הבכור של הרב הראשי המכהן; והרב מאיר כהנא, סגן-אלוף במילואים המכהן כיום כאב בית הדין הרבני באשקלון.
לפני כשנה, ועדת רבנים מהציבור הדתי-לאומי התכנסה כדי לקבוע מי יהיה המועמד הרשמי מטעם סיעת הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, ויזכה לתמיכתה אל מול חברי הגוף הבוחר. הוועדה בחרה ברב מאיר כהנא (אין קשר למנהיג תנועת כך בעבר), אלא שבניגוד למוסכם, המועמדים האחרים לא הסירו את מועמדותם.
הנימוק העיקרי היה שחלף זמן רב והרכב האספה השתנה. לפני כחודש כתבו חברי הוועדה במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי ההחלטה במי לתמוך נתונה בידיו. "למגינת ליבנו, המהלך של הוועדה, שהשקענו בו מאמצים רבים, ונוהל לדעתנו באופן הגון ומכובד, לא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה וגיבוי מלא למועמד אחד מוסכם", כתבו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על תפקיד הראשון לציון – הרב הראשי הספרדי – המאבק מעניין לא פחות. הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס, מתמודד לתפקיד, וכך גם הרב דוד יוסף, אחיו של הרב המכהן. בשלב זה בש"ס לא הביעו תמיכה באחד מהשניים, מה שפותח את הפתח למתמודדים נוספים ליהנות בשלב זה מחוסר ההכרעה במפלגה.
עוד יתמודדו הרב מיכאל עמוס, דיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים; והרב יהודה חייק, רב קהילה בקצרין, פייטן וחזן, שבעבר למד במוסדות חרדיים, אך ילדיו משרתים בצה"ל. בשבועות האחרונים הוא נצפה בכנסת כמה פעמים. ייתכן כי ישוב להתמודד גם הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת ומהרבנים הבולטים והבכירים בציבור הציוני-דתי, שהתמודד בבחירות הקודמות.
כאמור, מערכת הבחירות טרם יצאה לדרך, ובהיעדר בחירה של האספה הבוחרת – צפויים להתמנות לרבנים הראשיים ממלאי מקום. את מקומו של הרב יוסף, המכהן כנשיא בית הדין הגדול, ימלא הרב איגרא מתוקף היותו הדיין הוותיק ביותר בבית הדין. את מקומו של הרב דוד לאו בתפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית ימלא באופן זמני הרב יעקב רוז'ה, רב העיר בת ים, שהוא חבר המועצה הוותיק ביותר.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.06.24